AdBlue

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
knutk
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: AdBlue

Post by knutk »

JRO wrote: 02 Jul 2026 23:10 Henger meg på jeg også, en må ha både sommerbil og MC så får en alltid en diskusjon med seg selv på fine sommerdager hva skal vi kjøre Cab eller MC. Så gratulerer @knutk kos deg med sommerbilen. :D :thumleft =D> \:D/

Som du vet, har jeg en sommerbil også.

IMG_4867.HEIC.jpeg
Hei @JRO. Ja kikka på sommerbilen din sist vi spiste vaffler. Lekker sak :) (Forskjellen på en gutt og en mann er prisen på leketøyet \:D/ )

Selv er jeg svak for tyske greier, og siden vi har noen barnebarn som ønsker å henge på så ønsket vi en doning med plass i baksetet.
Flere typer å velge mellom med baksete, men skal man ha et baksete som også går an å sitte i så krymper utvalget.
Vi gikk for moderat motor. De fleste vi kikka på hadde heftige motorer, og når man kikka under panseret så det ut som maskinrommet på Titanic (tror jeg, har ikke vært der selv :plystre ). Vi ønsket en bil til å bare kruse rundt, og da fant vi ut at et nær et par hundre gamper gjør nytten.
knutk

Post by knutk »

Borg wrote: 02 Jul 2026 23:57
Så veldig fin ut. Gratulerer!
Har også lyst på en cab, passer liksom inn der jeg bor, men det skal jo ha et sted å gjøre av seg også.

Jeg har også brukt AdBlue fra biltema. Har ikke hatt noe å utsette på det.
Ja, i garasjen har vi kun plass til 2 biler, så satser på å leie et sted for vinteren. Kommer ikke til å sette på vinterdekk. En kabriolet har vel samme sesong som en åpen båt. Resten av året er det bare en bil med flagrende tak. (selv om det funker forbausende bra).

Har tenkt på cab. i mange år, men aldri fått ut fingern. Som vanlig havna det opp i spontankjøp.
Dro forrige fredag og skulle kikke på en mindre bil. Fin annonse på Finn og greier... Men da vi ankom butikken var dørene låst, og ikke et menneske og se. Men da var frøet sådd.

Kikka litt på finn i helga, og dro på mandag for å kikke litt. Havna til slutt på et eksemplar som sprengte budsjettet med flere 100%, men hva skal man si? 'Story of my life' :mrgreen:
knutk

Post by knutk »

ashland wrote: 03 Jul 2026 05:34 Den så lekker ut @knutk :D Gratulerer så mye med skikkelig snasen sommerbil!

Jeg har kjørt med adblue fra Biltema siden den er billigst i 4års tid på V90’n uten noe problem. Varsel lampe for påfylling av adblue kommer forøvrig opp ca 2000km før tanken min er tom

Ellers er det vistnok en mulighet å programmere ut hele adblue systemet, avgassen vil ikke bli 100, men en eu-kontroll på nye biler måles vist ikke avgasser lenger slik det gjorde før. Uten att jeg skal si dette sikkert
Takk for tipset om AdBlue og ombygging. Greit å ha i bakhodet om noe skulle begynne å krangle...

Nå har jeg jo kjørt el-bil i 7 år, og må si det er litt rart og oppleve på nytt at etter å ha kjørt et greit stykke mil så står drivstoffmåleren på nesten det samme. Kommer ikke til å selge el-bilene, men greit å konstatere hvor fort man glemmer \:D/
Brigg
MC: 1985 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Post by Brigg »

ashland wrote: 03 Jul 2026 05:34 Ellers er det vistnok en mulighet å programmere ut hele adblue systemet, avgassen vil ikke bli 100, men en eu-kontroll på nye biler måles vist ikke avgasser lenger slik det gjorde før. Uten att jeg skal si dette sikkert
Fra og med Euro 5 (fra ca 2010) tas det ikke avgassmålinger, men det sjekkes for feilkoder knyttet til motor og avgassrensing.

Om AdBlue kobles ut er det en risiko for at det kommer opp feilkode for dette, og da blir bilen neppe godkjent på EU-kontroll.
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale

Trondheim
RuneMC
MC: 2016 CRF1000D

Post by RuneMC »

@knutk gratulerer og den ser "bærre lækker" ut :thumleft
knutk

Post by knutk »

RuneMC wrote: 03 Jul 2026 11:43 @knutk gratulerer og den ser "bærre lækker" ut :thumleft
Takk takk @RuneMC :D
Palma
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. Solgt 2026
Yamaha XT 600E 2000 mod.

Post by Palma »

Staselig bil @knutk . gratulerer! :thumleft \:D/
knutk

Post by knutk »

Palma wrote: 04 Jul 2026 08:31 Staselig bil @knutk . gratulerer! :thumleft \:D/
Takk for det :) :thumleft
Gielas
MC: BMW R 1250 RS

Post by Gielas »

Gratulerer, kjør pent, se opp for motorsyklister. :redface :thumleft
Gielas
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

Flott bil, jeg har sett noen slike eller noen som ligner fra samme merke på messer i Tyskland, det er så gjennomført fint, gratulerer :)
Hvis det er fint vær - skal du kjøre sportsbil eller mottorsykkel ...? Jeg har samme dilemma :redface
knutk

Post by knutk »

Takk til alle for gratulasjoner :D :thumleft

Med hensyn til valg mellom MC eller bil, så er litt av greia at madammen nå sliter med å sitte på sykkel, mens hun greier å sitte i bil.
I juli-varmen er det varmt å kjøre MC, selv med luftig sommerjakke, så i juli har bestandig MC aktiviteten vært lav (med unntak for turer nord-over, der varmen ikke er så intens).

Siden fruen ikke lenger følger med på MC kommer jeg nok til å selge 1250 og beholde 850 og 90S. Når temperaturen senker seg litt er det fortsatt morsommere å kjøre MC enn bil....
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

En nydelig bil-selv med diesel.flotte klassiske linjer. :thumleft
knutk

Post by knutk »

mekkern wrote: 06 Jul 2026 16:21 En nydelig bil-selv med diesel.flotte klassiske linjer. :thumleft
Takk for det :D

Angående diesel vs bensinmotor så var jeg skeptisk på forhånd.

Men etter prøvekjøring opplevde jeg det ikke som en utfordring.
Dette er en bil jeg ønsker å cruise rundt med, ikke en sportsbil som skal svi gummi.

På papiret virker 2l motor som tamt, men den gir 400Nm på 1600 RPM, og med 9-trins girkasse bestrever automatikken seg i å holde turtallet på ca 1400 RPM, som i 80km/t tilsier at den bruker 7-gir. Da drar den 0,35 på mila (i henhold til indikator) og snitt-forbruket ligger på ca 0,5 på mila.
Når jeg fyller tanken (50l) antyder den rekkevidde på ca 120 mil.

I praksis betyr det at man med taket av knapt hører motoren. Motorlyden drukner i vindsus.

Litt rart å kjøre med fosilmotor igjen. Man har blitt vandt med responsen og dreiemomentet til el-motor, og hva som tidligere ble regnet som en kjapp motor betraktes nå som relativt sedat, men akseptabel.

Men man lurer jo også på dette med ikke-ladbar hybridmotorer.
For tre-fire år siden leigde vi en slik bensin-hybrid sak som skrytes opp som veldig rimelig i drift grunnet hybrid-løsning, da hybridløsningen gjorde at de kunne sette inn en mindre og optimalisert bensinmotor som så skulle støttes ved behov av batteri og elmotor.

Vel, de hadde rett i at bensinmotoren var svak. Batteristøtten holdt i ca 10 sekund.

Da vi fylte tanken beregnet vi bensinforbruket til 0,6l/mil.
Og som gevinst fikk man en lat bil med ultra treg gass-respons i tillegg til et understell som ga en følelse av en styrepresisjon som et oljeflak....

Det skinner kanskje gjennom at jeg ikke ble så imponert og at 'Løp og kjøp' opplevelsen glimret med sitt fravær ? :plystre :plystre
Post Reply