Page 1 of 5

Dekkvalg??

Posted: 07 Mar 2006 02:17
by tshansen
Heisann godtfolk :)

For ikke mange ukene siden gikk jeg til innkjøp av en 98 modell Honda VFR 800 :)

Måtte det bli en tidlig vår i år :)

Har noen av dere tips/erfaringer med denne sykkelen?

Har for tiden ett passe slitt Dunlop dekk bak, men vil ha annet dekk nå til ny sesong.

Har forsåvidt hørt at jeg bør styre unna dunlop, og heller satse på andre dekk. Men sitter igjen med følelsen av at alle som selger dekk, selger verdens beste!

Har kikket litt på metzler og bridgestone, men jeg har liten eller ingen erfaring med mc dekk og hva jeg bør velge!

Jeg kommer nok i hovedsak til å kjøre rolig, med litt gassing av og til :) heller lite banekjøring og en del på vått føre!
Merklig nok så er det en del regndager her på vestlandet:)

Så derfor folkens? hva bør jeg velge??
Noen som eventuellt har noen linker til dekktester (2005/2006)??

Har kikket en del på:
Metzeler R6
Michelin Road/Sport
Bridgestone BT-012

Takk for eventuelle svar!

-Shaft-

Posted: 07 Mar 2006 07:13
by Kriss
Ville gått for dunlop. de har kuttet bruker 100% selica isteden for sotningsmiddel. dette gir mye bedre grep på vått føre.

Posted: 07 Mar 2006 11:54
by tshansen
Ja men dunlop slites latterlig fort har jeg hørt! og når jeg ser på det dekket som står på sykkelen min så er det ingen tvil om at det slites fort! det har stått på en sesong.

Jeg kjøpte sykkelen min fra harstad og mye sir meg at de ikke har like lang sesong der oppe som her nede, men det hindrer jo ikke vedkommende å kjøre Langt på den lille tida :) hehe

Men som sagt, jeg kommer ikke til å velge dunlop!

Posted: 07 Mar 2006 13:13
by Gixxerman
Pirelli :)

Posted: 07 Mar 2006 14:32
by tshansen
Var no å hørte på dekk!

Dunlop og pirelli ble jeg anbefalt å holde meg unna!

Jeg så på:
Bridgestone BT020 120/70 ZR 17 pris 1765,- (ca. husker ikke nøyaktig)
Bridgestone BT020 180/55 ZR 17 pris 2300,- (ca. hukser ikke nøyaktig)

også:
Metzeler Z6 120/70 ZR 17 pris 1935,-
Metzeler Z6 180/55 ZR 17 pris 2600,-
Men disse dekka hadde hardere kjærne i midten.

Begge var veldig gode dekk, gode på både tørt og vått føre og det er balansering og omlegging med i prisen.

-Shaft-

Posted: 07 Mar 2006 15:32
by Winalot
Jeg har pirelli og er kjempefornøyd. Uten tvil en av de bedre dekkene jeg har kjørt med, og jeg har kjørt på vann, tørt og snø :wink:

Posted: 07 Mar 2006 15:41
by chopperen
Winalot wrote:Jeg har pirelli og er kjempefornøyd. Uten tvil en av de bedre dekkene jeg har kjørt med, og jeg har kjørt på vann, tørt og snø :wink:
hvor fort slites det da? hvor mange km regner du med at det holder?

Posted: 07 Mar 2006 15:54
by Winalot
Jeg har hatt det over en sesong til nå, og jeg regner med at det holder en god stund til. Jeg er litt usikker på hvor mange kilometer det blir, men jeg prioriterer iallefall gripeevne over antall kilometer... :roll:

Posted: 07 Mar 2006 19:47
by ninja-mannen(c)
Winalot wrote:Jeg har hatt det over en sesong til nå, og jeg regner med at det holder en god stund til. Jeg er litt usikker på hvor mange kilometer det blir, men jeg prioriterer iallefall gripeevne over antall kilometer... :roll:
Dekk på 125kub. holder vel i all evighet uansett hva slags fabrikat de er :smt042 :smt043 :smt044

Posted: 07 Mar 2006 21:19
by Gixxerman
Kommer helt ann på hvilket merke og modell det kjøres med, og ja, hva slags sykkel og hvordan det kjøres.
Hvorfor skulle du forresten holde deg unna Pirelli ? Jeg har hørt mye bra om en del av utvalget deres, også Michelin.

Posted: 07 Mar 2006 21:45
by Winalot
du vet, gripevnen er viktig uansett hvilken sykkel du fører. Gjelder også tråsykler...

Utenom det faktum av at jeg ikke har like mange hestekrefter til å burne osv med, så kan jeg fremdeles nå hastigheter opp til 120-125 km/t. Dette er langt over norske grenser , og sliter også på dekkene. Kan det være det at du bruker opp dine dekk siden du er så tøff som klarer å burne med bare 125 ponnier? :wink:

Posted: 07 Mar 2006 22:20
by Gixxerman
Akselerasjon sliter, Winalot.

Posted: 07 Mar 2006 22:41
by Winalot
jepp, hard bremsing også...

Det jeg prøver å si er at kjøremønsteret ditt har utrolig mye å si på hvordan dekket ditt slites. Hvis jeg hadde råkjørt, akselerert og bremset hardt hele veien, mot en som kjører søndagstur hele veien og aller helst ikke kjører på motorvei osv så blir ikke sammenligningen helt korrekt. Han har ikke grunnlag for å si at mine dekk skal vare i en "evighet", iogmed at han ikke vet noe om kjøremønsteret mitt :wink:

Men det var kveldens kverulering, takk og god natt :)

Posted: 08 Mar 2006 11:01
by Keihin
Dekkfabrikat har _veldig_ lite å si i forhold til slitasje, grep etc. Det du burde spørre om er type dekk, det være seg touring, sportslig touring eller sport etc. Her forskjellene ligger.

Andre ting som er viktig er alder på dekket og slitasje. 2-3 år gamle dekk er pr. definisjon søppel uansett hvor lite de er kjørt (Litt etter bruksområdet selvfølgelig). Gummien er blitt til "plast". Om dekket har mer enn nok mm spor betyr ikke det at det ikke burde byttes. Et kantslitt fordekk + lettere flatt bakdekk gjør utrolig stor "skade" på kjørefølelsen, og kan med stor fordel byttes.

No offense til "moppedistene" i tråden, men det har lite for seg å sammenligne dekk til 125 og tung MC. Helt forskjellige dekktyper med forskjellig oppbygging etc.

Posted: 08 Mar 2006 13:38
by Winalot
Jeg kommenterte i tråden ene og alene som en sammenligning mellom merkene, ikke som en sammenligning mellom størrelsen på motoren :wink: