stoppet av politiet uten lappen

Prat om lett MC.
User avatar
turboman
Posts: 313
Joined: 16 Jul 2005 15:49
Location: sogn og fjordane

stoppet av politiet uten lappen

Post by turboman »

hei!, her for nokon dager siden blei eg stoppa av politiet når eg lånte ein moped, og søren og.... eg tok å utga meg for å vere ein annen person som hadde lappen, og blei tilslutt busta... og da blei eg tatt for 3-4 lovbrudd.. lyge til purken, kjøring uten lappen, kjøring uten lys,utgje meg for å vere ein annen person og kansje fleire.... menne det som er så kjedlig er at eg skulle ta lappen om berre månder... og no får eg nok mest sannsynlig 6 månder utsettelse.... og eitt par tusen i bot.... men finnest det ein annen måte å ta straffa på eller er det tilfeller at enn kan berre få advarsel?
no: Honda cbr 600F 1998 mod
(x) 125ccm daelim daystar 01 mod
(x) 50 ccm yamaha salient 85 mod
User avatar
Magnalf
Posts: 439
Joined: 17 Jan 2006 18:31
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)
Location: Vestfold

Post by Magnalf »

Den er kjip...!! Har bare ett tips til deg egentlig, hver ærlig neste gang du blir stoppa. Det har utrolig mye å si (kommer ann på situasjonen seff da men)
Road Rider c" ,)
User avatar
Trulso
Posts: 500
Joined: 27 Apr 2005 16:04
Location: Trondheim

Post by Trulso »

Hehe.. dette blir jop nesten en tradisjon:P akkurat d samme skjedde for ca 1 år siden:P med Neon på forumet....
User avatar
NeoN
Posts: 865
Joined: 10 May 2005 18:14
Location: Trondheim

Post by NeoN »

jeg var da så profesjonell at jeg innkalte til falskt vitne;p men jeg ble jo tatt fordi naboene tipsa politiet den gangen jeg var ute å kjørte...
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
User avatar
turboman
Posts: 313
Joined: 16 Jul 2005 15:49
Location: sogn og fjordane

Post by turboman »

huff.. surt dette... menne, er vel ikkje mulig å få ein annen straff enn utsatt lappen?.. samfunnsteneste eller nåke?.. har berre ekstremt lyst på lappen no... har berre dreve på å drømt om å kjøre ein sommar dag på ein svingette vei og berre flyte på veien i vinden med sykkelen min.... blir nesten sprø! ka fikk forresten du neon i bot da?
no: Honda cbr 600F 1998 mod
(x) 125ccm daelim daystar 01 mod
(x) 50 ccm yamaha salient 85 mod
User avatar
Olav'en
Posts: 1992
Joined: 06 Jun 2005 20:51
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*
Location: Adrenalin hovudstaden - Voss

Post by Olav'en »

Om du går for samfunstjeneste kjem du til å angre fælt når du skal få deg jobb...
Ser ikkje bra ut med rulleblad liksom.
chopperen
Posts: 175
Joined: 18 Feb 2006 18:25

Post by chopperen »

enig med den. forenklet forelegg er nok det beste.. tror det skulle gå.. men hvordan klarte du å bli busta på å utgi deg for en annen da? ikke si du gikk i fødselsdato fellen.. :wink:
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
User avatar
turboman
Posts: 313
Joined: 16 Jul 2005 15:49
Location: sogn og fjordane

Post by turboman »

det var rett.... fødselsdato:P... vist eg berre hadde vist den... så hadde eg nok sloppe unna.. men faen...
men får enn på rullebladet for å ta samfunsteneste?.. er jo berre ein måte å ta straff for å ta seg ein liten kjøretur med ein moped...:S:.. er enkeli berre ein liten pingle ting da vel?
no: Honda cbr 600F 1998 mod
(x) 125ccm daelim daystar 01 mod
(x) 50 ccm yamaha salient 85 mod
chopperen
Posts: 175
Joined: 18 Feb 2006 18:25

Post by chopperen »

i norge har vi flere straff former, avhengig av hvor lovbruddet er, hvilken straff og i hvilken grad.

fengsel, bøter (avgjort av en dommer i en rettsal) samfunnstjeneste, kommer på rullebladet.

forenklet forelegg er det eneste politiet har myndighet til å skrive ut på stedet, og gir ikke noen belastning på rullebladet. bortsett fra disse prikkene som tar fra deg lappen dersom man får for mange.

i loven står det også at: ved kjøring av kjøretøy uten gyldig sertfikat, skal det gies 6mnd utsettelse, dersom det forvolder skade, 1år, og ved bruk av rusmidler skikkelig gale altså, 2år.

det er nok ikke noen vei annet enn å få denne utsettelsen. samfunnstraff gir også en svært lav timepris.
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
User avatar
turboman
Posts: 313
Joined: 16 Jul 2005 15:49
Location: sogn og fjordane

Post by turboman »

hmmmm.... menne... forresten?... om eg berre prøver å ta lappen... melder meg på kjøre timer og sånt... før dommen kjem, rekner med det tar si tid.... så tar oppkjøring... ka skjer?.. er dette mulig?.. har jo ikkje dette på rullebladet, kan nokon sjå at eg har utsatt? før eg får dommen?... og forresten, såg ein som hadde kjørt moped som meg, hos han sto det utsatt klasse M... sto ikkje noko om andre klasser... siden eg skal ta klasse A1 så utifra det som står i det enn får i posten så skulle jo omtrent det gå siden det ikkje står nåke anna?

http://blink.dagbladet.no/user/files/3/ ... a_2006.jpg
no: Honda cbr 600F 1998 mod
(x) 125ccm daelim daystar 01 mod
(x) 50 ccm yamaha salient 85 mod
User avatar
turboman
Posts: 313
Joined: 16 Jul 2005 15:49
Location: sogn og fjordane

Post by turboman »

§ 24a. Sperrefrist for retten til å føre førerkortpliktig motorvogn på grunn av straffbart forhold m.m.

Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerett for den aktuelle førerkortklassen, kan ikke få slik førerett første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted. Er han yngre enn den lovlige minstealderen for slik førerett, løper sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen. Er det voldt større skade ved kjøringen, skal sperrefristen etter første og andre punktum være ett år. Tilsvarende gjelder også for den som ulovlig endrer maksimal hastighet eller ytelse i motorvogn i strid med § 13 femte ledd.

Blir en som ikke har førerett ilagt straff for en overtredelse som ville ha ført til tap av retten til å føre motorvogn for en viss minstetid eller for alltid etter tvingende regler i eller i medhold av § 33, skal det i samme dom eller forelegg fastsettes en sperrefrist for å gi førerett til vedkommende. Fristen skal ikke settes kortere enn den perioden for tap av førerett som i tilfelle skulle ha vært fastsatt etter § 33.

Blir den som ikke har førerett, med skjellig grunn mistenkt for straffbart forhold som kan ha betydning for adgangen til å få førerkort, kan politimesteren eller den han gir myndighet bestemme at førerett ikke kan erverves før saken er endelig avgjort, likevel ikke ut over 3 måneder uten kjennelse av tingretten


eg tolker dette som at eg har lov å kjøre alle kjøretøy uten moped.. er dette rett?
no: Honda cbr 600F 1998 mod
(x) 125ccm daelim daystar 01 mod
(x) 50 ccm yamaha salient 85 mod
User avatar
Olav'en
Posts: 1992
Joined: 06 Jun 2005 20:51
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*
Location: Adrenalin hovudstaden - Voss

Post by Olav'en »

Du kan ikkje kjøyre noke som helst, og det er nok registrert i systemet at du har utsettelse! Har ei veninne som prøvde seg på det samme ( krasja typen sin bil når ho var 15 :lol: )
User avatar
turboman
Posts: 313
Joined: 16 Jul 2005 15:49
Location: sogn og fjordane

Post by turboman »

ikkje rett til førerett for den aktuelle førerkortklassen? ka betyr det da?
no: Honda cbr 600F 1998 mod
(x) 125ccm daelim daystar 01 mod
(x) 50 ccm yamaha salient 85 mod
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

unnskyld at jeg ler, men dette syntes jeg bare er tilpass til deg!

Når du er så "vettlaus" at du stryker avgårde med en moped som du ikke har lappen på, og attpåtil lyger om hvem du er. så syntes jeg dette er ei mild straff!

Se for deg du hadde kjørt ihjel noen eller deg selv da? Null forsikring. Her snakker vi STORE summer. Nei ta straffen som en mann og lær av slike feil!

Tror nok du aldri kommer til å gjøre dette igjen!!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
turboman
Posts: 313
Joined: 16 Jul 2005 15:49
Location: sogn og fjordane

Post by turboman »

nei.... tenkt å gjere det igjen?... nei, har ikkje tenkt til det:P... menne, kjørte verken fort eller nåken ting... og var berre ein tur på 100 meter... skulle berre prøve ein moped for å sjekke om det var ein behagelig moped..... og der blei eg stoppa, og så lånte eg jakka til kompissen min som hadde lommeboka si der. og tenkte eg at det var vert eitt forsøk å komme seg unna, så eg flekka opp lappen hans eg... menmen.... prøver å finne ut om det er ein løsning no...:P
holder jo på med lappen... ganske surt å gå glipp av den no....
no: Honda cbr 600F 1998 mod
(x) 125ccm daelim daystar 01 mod
(x) 50 ccm yamaha salient 85 mod
Post Reply