Rengjøring av felger

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Husaberg motard
Posts: 97
Joined: 12 May 2005 21:32
Location: Jevnaker

Rengjøring av felger

Post by Husaberg motard »

hva bruker dere til å rengjøre felgene deres med? statoil selger et produkt som heter "felgrens" Er det like bra som det høres ut som? Eller er det best med "motorvask" ?
Image
ralm
Posts: 38
Joined: 23 Dec 2005 20:30

Post by ralm »

jeg bruker den på alt og den er bare topp!
User avatar
Husaberg motard
Posts: 97
Joined: 12 May 2005 21:32
Location: Jevnaker

Post by Husaberg motard »

ralm wrote:jeg bruker den på alt og den er bare topp!
ja, altså "motorvask" ?
Image
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Kaldavfetting fra biltema... good shit :D
-- Honda VFR (04) --
ralm
Posts: 38
Joined: 23 Dec 2005 20:30

Re: Rengjøring av felger

Post by ralm »

Husaberg motard wrote:hva bruker dere til å rengjøre felgene deres med? statoil selger et produkt som heter "felgrens" " ?
Felgerens
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Jeg har svarte felger, så jeg bruker bare bilshampo eller zalo. Eventuellt avfetting der jeg har sølt olje.
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Jobbet en periode som selger for diverse vask/pleieprodukter (ikke Statoils da, men...)

Felgrens funker best på: taddaaaa, felger. Den løser opp bremsestøvet som kan sitte veldig fast på en bedre måte enn petroleumsbaserte produkter.

Felgrens inneholder hos mange produsenter syre, og man bør være forsiktig med å få den på lakken om det er rette sorten (en kunde av meg vasket sin røde bil med noe han trodde var avfetting, men viste seg å være en 25-literskanne med felgrens. Da han spylte bilen var vannet rosa, da først leste han på dunken)

Beste vaskemiddel for hele resten av sykkelen (eller bilen for den saks skyld) er mikroprodukter-blanding av såpe og avfetting med emulgator, som gjør den egnet for utblanding med vann for ønsket styrke og virkegrad.

Den tar alle typer skitt, insekter og oljesøl, og gir er mye bedre resultat enn kaldavfetting og hva det nå kalles hos de forskjellige, som er vanskelig å skylle bort, gir et matt, grått resultat om man ikke vasker med shampo etterpå, samt tørker ut lakken noe sinnsykt.

Jada, alle kommer hjem til oss og vasker, siden jeg passet på å handle før jeg sluttet ;) Eneste jeg mangler er høytrykksspyler, men det er jo egentlig fy på MC :)
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
Magnalf
Posts: 439
Joined: 17 Jan 2006 18:31
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)
Location: Vestfold

Post by Magnalf »

ralm wrote:jeg bruker den på alt og den er bare topp!
Stakkars sykkel :roll:
Road Rider c" ,)
User avatar
jata
Posts: 171
Joined: 12 Feb 2006 11:59
Location: mosjøen

Post by jata »

tennveske er tingen :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Den Røde Fare wrote:Jobbet en periode som selger for diverse vask/pleieprodukter (ikke Statoils da, men...)

Felgrens funker best på: taddaaaa, felger. Den løser opp bremsestøvet som kan sitte veldig fast på en bedre måte enn petroleumsbaserte produkter.

Felgrens inneholder hos mange produsenter syre, og man bør være forsiktig med å få den på lakken om det er rette sorten (en kunde av meg vasket sin røde bil med noe han trodde var avfetting, men viste seg å være en 25-literskanne med felgrens. Da han spylte bilen var vannet rosa, da først leste han på dunken)

Beste vaskemiddel for hele resten av sykkelen (eller bilen for den saks skyld) er mikroprodukter-blanding av såpe og avfetting med emulgator, som gjør den egnet for utblanding med vann for ønsket styrke og virkegrad.

Den tar alle typer skitt, insekter og oljesøl, og gir er mye bedre resultat enn kaldavfetting og hva det nå kalles hos de forskjellige, som er vanskelig å skylle bort, gir et matt, grått resultat om man ikke vasker med shampo etterpå, samt tørker ut lakken noe sinnsykt.

Jada, alle kommer hjem til oss og vasker, siden jeg passet på å handle før jeg sluttet ;) Eneste jeg mangler er høytrykksspyler, men det er jo egentlig fy på MC :)
Veldig godt svar! takk skal du ha.....fikk noen gode tips her.
Men har du noen eksempler på "mikroprodukter-blanding av såpe og avfetting med emulgator" ??


-Shaft- :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Den Røde Fare wrote: Jada, alle kommer hjem til oss og vasker, siden jeg passet på å handle før jeg sluttet ;)
Kan jeg bli en av "alle" en gang i løpet av sommeren?? 8) Sykkelen min fortjener en ordentlig vask i sommer, og jeg har bare Biltema produkter liggende (til bilen).. :oops:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Har en boks med div børster, og vaskemiddel og greier fra Muc-Off som jeg kjøpte til tråsykkel i høst. Selges for motorsykler også da, så jeg skal ned og bruke dette på sykkelen nå snart. Genial boks, for du har en børste til hvert sitt bruksområdet :)
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

LordShaft wrote: Veldig godt svar! takk skal du ha.....fikk noen gode tips her.
Men har du noen eksempler på "mikroprodukter-blanding av såpe og avfetting med emulgator" ??


-Shaft- :lol:
Ehh, nei, ikke på stående fot. Men et godt tips er å lese det som står med liten skrift på flaskene/dunkene!

På den jeg har stående (Microl 708) står det så greit "Microavfetting" og bruksområder og blandingsforhold.

Skal researche litt etterpå, nå er det middag :)
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Biltema har ferdigblandet Mikroavfetting ser jeg. Jeg har ikke prøvd den, eller lest bakpå, men prisen er jo sympatisk.

Disse midlene som jeg drev og solgte, er beregnet for pålegging med lavtrykksprøyte (eller økonomiversjonen her hjemme, sprayflaske)

Ofte holder det da å bare spyle, så følger dritten med. Det kommer selvsagt an på hvor sterk blanding man bruker, og hvor varmt/kaldt det er ute og hvor skittent det er.... Noen ganger holder det ikke å bare spyle, og da er jo en svamp kjekk å ha :)

Tradisjonell bilshampo (feks Shell sin, den kommer vel på en fireliterskanne) er heller ikke helt ueffen bestandig. Men det mange gjør feil, er at de blander for svakt. Det skal ofte litt mer til enn med Zalo ;)

http://www.autoboss.no selger et lite utvalg av de produktene jeg solgte. Jaaa, prisene er kanskje noget stive, men produktene er gode og tildels drøy i bruk. Spesielt felgrensen, vinylbalsamen og hardvaxen kan jeg på det varmeste anbefale. Og spør du dem pent, får du dem sikkert til å sende deg en 5-literskanne med Microl 708.

Som en venninne av meg uttalte etter jeg hadde eksperimentert med bilen hennes: AutoGlym kan gå heim og vogge :)

Også et tips til slutt!

Får man striper eller "render" pga vaskemiddel som tørket på lakken, legg på mer av middelet før evt svamping/skylling!
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Muc-Off funka det på felger som ikke ble vasket i høst, så guffa har ligget og godgjort seg over vintern. Spray på vann, så Muc-Off, la det virke i 1-2min, så begynner man å skrubbe med børste, og så skyller man av. Vasket hele sykkelen på maks et kvarter :)
Post Reply