tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
ArcticTiger
Posts: 2526
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: LordShaft - *Søken etter PMS vaksine*

Post by ArcticTiger »

Nå har jo ikkje jeg røyka siden jeg var 14 år :redface , så så mye erfaring med lightere har jeg ikkje. Men, som du nevnte, det var vel triksingen som var det store med Zippoen :-k Og i dag har det jo blitt en Must-have kult greie, så da syns jeg du burde få deg en Skaftern ;-)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: LordShaft - *Søken etter PMS vaksine*

Post by Bikeridr »

Det som er litt "kult" med zippo'er, er at de (ikke-stål-type) er tillatt på rigg. Er de eneste lighterene som ikke kan åpne seg og danne gnist, uansett hvordan de faller.
Da jeg var i seismikk'en og vi hadde helikopter ut til båtene, måtte vi følge samme regler som riggfolkene og alt av engangslightere ble konfuskert. Zippo'ene ble samlet i en felles boks og lagt i bagasjeavdelingen under flyturen for utlevering på båten etterpå.

Sånn ellers er vel zippo rimelig brukbar i skauen. Tenner i alle høyder og i kulde ned til -40°C. Samtidig skal den være rimelig søkkblaut for ikke å få fyr på.
De har også ubetinget livstidsgaranti. Uansett årsak får du den reparert eller får ny hvis den slutter å virke.

Hmm, tror jeg må rote frem zippoene mine igjen..
Den store ulempen er at de ikke egner seg å tenne sigarer med, da alt smaker bensin etterpå. Men det går fsktisk greit å fyre de på rødsprit. Det gjorde vi i marinen :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Søken etter PMS vaksine*

Post by tshansen »

ArcticTiger wrote:Nå har jo ikkje jeg røyka siden jeg var 14 år :redface , så så mye erfaring med lightere har jeg ikkje. Men, som du nevnte, det var vel triksingen som var det store med Zippoen :-k Og i dag har det jo blitt en Must-have kult greie, så da syns jeg du burde få deg en Skaftern ;-)
Nå har jeg aldri røyka selv, men alltid hatt en greie for lightere, samt en forkjærlighet til bål. Ja jeg tenner bål litt mer enn gjennomsnittet :lol: Ja blir jeg ekstra kul (igjen) med en zippo i lommen igjen? Da er det herved vedtatt... Det blir ny zippo :lol: 8)
Bikeridr wrote:Det som er litt "kult" med zippo'er, er at de (ikke-stål-type) er tillatt på rigg. Er de eneste lighterene som ikke kan åpne seg og danne gnist, uansett hvordan de faller.
Da jeg var i seismikk'en og vi hadde helikopter ut til båtene, måtte vi følge samme regler som riggfolkene og alt av engangslightere ble konfuskert. Zippo'ene ble samlet i en felles boks og lagt i bagasjeavdelingen under flyturen for utlevering på båten etterpå.

Sånn ellers er vel zippo rimelig brukbar i skauen. Tenner i alle høyder og i kulde ned til -40°C. Samtidig skal den være rimelig søkkblaut for ikke å få fyr på.
De har også ubetinget livstidsgaranti. Uansett årsak får du den reparert eller får ny hvis den slutter å virke.

Hmm, tror jeg må rote frem zippoene mine igjen..
Den store ulempen er at de ikke egner seg å tenne sigarer med, da alt smaker bensin etterpå. Men det går fsktisk greit å fyre de på rødsprit. Det gjorde vi i marinen :)
Sier du det? Var disse lov altså? Det er jo litt stilig. Leste på nettet at det produserer og selges 100.000 zippo'er om dagen :shock: Det er jo helt ellevilt.
Jeg tenker bare at zippo er litt klumsete å bruke, da den praktisk sett ikke fungerer så godt i andre vinkler enn rett opp og ned? Mulig jeg tar feil. Jeg har stort sett alltid med meg stikker, fungerer greit så lenge det ikke pisser ned ute. Parafin og lampeolje kan vel også brukes som fuel på zippo?

Avgir det så mye smak av zippo bensin at du ikke kan fyre opp sigar altså? Det er jo blitt fyrt opp røyk i titalls år med zippo?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: LordShaft - *Søken etter PMS vaksine*

Post by Palma »

Shaft-Skaftern-Skaffern. LordSkaffe... Er det noe du IKKE samler på f.eks?? :erte
Denne er jo et must for en villmann : https://www.xxl.no/light-my-fire-tennst ... sgodvjcByQ

Denne hvis du skal ha fyr :) https://www.kjell.com/no/produkter/elek ... GQodgI8OZA
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Søken etter PMS vaksine*

Post by tshansen »

Palma wrote:Shaft-Skaftern-Skaffern. LordSkaffe... Er det noe du IKKE samler på f.eks?? :erte
Denne er jo et must for en villmann : https://www.xxl.no/light-my-fire-tennst ... sgodvjcByQ

Denne hvis du skal ha fyr :) https://www.kjell.com/no/produkter/elek ... GQodgI8OZA
Hallo??? Er du helt dust eller? Slik tennstål har jo jeg gått til innkjøp av for lenge siden :roll: hahaha (ja jeg har faktisk slik tennstål) :redface

Ja jeg samler sjeldent på noe som er nyttig.
Slike stormlightere har jeg hatt tidligere, de fungerer sporadisk og har en tendens til å gå i stykker :shock:

Å det er liten tvil om at zippo er 100 ganger kulere enn alle andre lightere..

Image
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4043
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: LordShaft - *Søken etter PMS vaksine*

Post by kvase »

Zippo yes
Image
den alle enkleste zippoen
Image
kul ja
Joda Zippo må man ha jeg har en i kjelleren tør ikke hente den opp da den er av type Camo finner ikke igjen vis jeg mistern
Image
pluss noen i stål som er formet som en drage
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: LordShaft - *Søken etter PMS vaksine*

Post by Palma »

LordShaft wrote: Hallo??? Er du helt dust eller?
Nei! Og det visste du :roll:
LordShaft wrote:
Image
Ja ser jo målet og hensikten nå hehe. Vi trenger alle forbilder :lol:
User avatar
Daniel_hoy
Posts: 54
Joined: 15 Aug 2006 01:06
MC: Husaberg FS650 2008

Re: LordShaft - *Søken etter PMS vaksine*

Post by Daniel_hoy »

Zippo er fint til sitt bruk, men kun om du bruker og vedlikeholder lighteren daglig. For ellers har den alltid tørket ut til du skal bruke den.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Søken etter PMS vaksine*

Post by tshansen »

Tennstål er sjokkerende effektivt. Å da veldig ålreit når man bruker gassbrenner til å koke på :thumleft Ville ikke vært foruten. Har alltid med i sekken min.
kvase wrote: Joda Zippo må man ha jeg har en i kjelleren tør ikke hente den opp da den er av type Camo finner ikke igjen vis jeg mistern
Image
pluss noen i stål som er formet som en drage
Hahaha.... ja som med mye annet... så er det ekstra kjekt å ha liggende i kjelleren/boden :lol: :plystre
Palma wrote: Ja ser jo målet og hensikten nå hehe. Vi trenger alle forbilder :lol:
Helt riktig, å der føler jeg du har sviktet litt siste tiden :erte
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: LordShaft - *Søken etter PMS vaksine*

Post by Palma »

LordShaft wrote: Helt riktig, å der føler jeg du har sviktet litt siste tiden :erte
Nå er jeg såpass trygg på min maskulinitet og tøff nok til å bruke en helt vanlig lighter eller fyrstikker. \:D/ Har faktisk et gammelt tennstål og.. Og hvis ikke det funker så tenner jeg som kjent riiiimelig fort!! :twisted:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Søken etter PMS vaksine*

Post by tshansen »

Daniel_hoy wrote:Zippo er fint til sitt bruk, men kun om du bruker og vedlikeholder lighteren daglig. For ellers har den alltid tørket ut til du skal bruke den.
Ja hvertfall sørger på å fylle den i forkant av bruk. Hvor lenge bensinen holder før den fordamper har jeg ikke peiling på? Har du? :-k
Palma wrote: Nå er jeg såpass trygg på min maskulinitet og tøff nok til å bruke en helt vanlig lighter eller fyrstikker. \:D/ Har faktisk et gammelt tennstål og.. Og hvis ikke det funker så tenner jeg som kjent riiiimelig fort!! :twisted:
Hahaha, jeg kan faktisk se for meg at du klarer å tenne et bål helt uten andre hjelpemidler enn eget sinne :lol: :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Daniel_hoy
Posts: 54
Joined: 15 Aug 2006 01:06
MC: Husaberg FS650 2008

Re: LordShaft - *Søken etter PMS vaksine*

Post by Daniel_hoy »

LordShaft wrote: Ja hvertfall sørger på å fylle den i forkant av bruk. Hvor lenge bensinen holder før den fordamper har jeg ikke peiling på? Har du? :-k
Den fordamper akkurat før du trenger den :D Kommer veldig an på temperatur lighteren er i og hvor mye som er på den. Men fylte minst en gang i uken når jeg røykte og brukte zippo. Lå den i en ukes tid var den som regel tørr.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Søken etter PMS vaksine*

Post by tshansen »

Daniel_hoy wrote: Den fordamper akkurat før du trenger den :D Kommer veldig an på temperatur lighteren er i og hvor mye som er på den. Men fylte minst en gang i uken når jeg røykte og brukte zippo. Lå den i en ukes tid var den som regel tørr.
Ja men varer den en uke eller 2 så er jo det mer enn godt nok. Det er jo bare å passe på å fylle den før bruk. Det er litt mindre heft enn å passe på at fyrstikkesken holder seg tørr i tilsvarende periode :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: LordShaft - *Søken etter PMS vaksine*

Post by mekkern »

ELLER kjøpe en grei gasslighter...skal du være litt "fiiin" på det kan du kjøpe en som kan fylles...
funker etter flere år også.... :thumleft

Image
Last edited by mekkern on 21 Feb 2017 21:16, edited 1 time in total.
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: LordShaft - *Søken etter PMS vaksine*

Post by JK95 »

LordShaft wrote:
Image
Godeste Willis er vel også hårløs på toppen om dagen? :-#
Locked