Jeg har fått gjort noe mens jeg har vært hjemme ja
Hvor jeg tar pengene fra? Jeg solgte MR2'en i høst. En del kommer derifra. Den finansierte jeg 100 % med egne midler. Hvor fikk jeg de pengene fra? Jeg jobbet på Plantasjen. Det fine med Plantasjen er at de er åpne på lørdag OG søndag. Ett av få steder der ufaglærte 18-åringer kan tjene 200 kr timen. I 2006 jobbet jeg 40 % på Plantasjen, i tillegg til å gå på skole og trene. Fritid har jeg sjelden, og ferie er et ukjent begrep. Det lengste sammenhengende fri jeg har hatt de siste tre årene er vel en uke. Dessuten er jeg usannsynlig gjerrig. Smører alltid matpakke, lager alltid middag selv av billigst mulig råvarer. Jeg røyker ikke, snuser ikke og drikker svært sjelden. Jeg spiser ikke snop, og jeg drikker ikke brus. Det er to ting jeg bruker penger på, apriliaen og ski. Alt annet blir prioritert bort. Jeg har nå fire år igjen av studiet mitt, alle de som gikk ut fra denne linja i fjor hadde sikret jobb med årslønn over 400 000 kr i året før de sluttet. Jeg ser ingen grunn til å spinke og spare for å skrape opp noen kroner nå, når fremtidsutsiktene er så gode. Jeg har alltid måttet jobbe for pengene, og det er jeg glad for.
Jeg kunne sikkert gått i en butikk og kjøpt en ny japansk 600 for den summen jeg har brukt/beregner å bruke på apriliaen. Det er jo flere her på min alder som har nye sykler. Joachim, Jeanette og Chris har kjøpt nye sykler, jeg velger å gå en annen vei. Ny sykkel er ikke et tema, jeg vil bygge MIN sykkel. SELV. Og jeg velger å tro at den kommer til å svinge og bremse bedre enn en ny 600, men det får tiden vise.
Gixx:
Fronten blir nok bra ja! Er veldig fornøyd med servicen jeg fikk av Espen, han virket veldig dyktig og profesjonell. Er egentlig mer spent på bremsene, har en mistanke om at det rett og slett blir overkill.
Denne pakken kom fra The Tuning Works. Servicen fra dem er den beste jeg har opplevt noen sinne. Dyktige folk, kvalitetsprodukter og lave priser. Her er det som lå i pakken til nærmere 20 lapper:
Nye eksosventiler fra Cougar Red. Disse er mye mer holdbare enn de originale (som er en kjent svakhet). Gir litt mer effekt gjennom hele registeret. Dette er to sett, det ene er til en kompis.
Nye topper med utskiftbare forbrenningskammere. Disse forbrenningskammerene er beregnet på 98 okt. bensin, og har en squish på 0,05 mm. O-ringene gjør at jeg slipper toppakning -> høyere komp.
Mutter til styreakslingen i titan og bolter til kåpene i alu.
Suzuki race kit sylinderpakninger. Disse er 0,9 mm tykkere enn standart, noe som igjen hever alle portene med 0,9 mm. Det gir mer toppeffekt.
Mutrer og skiver til de nye toppene.
LighTech clutchhendel. Den var ikke billig...
Hyperpro styredemer og monteringskit. Den blir stående på venstresiden av ramma, slik som på gamle gixxere (om jeg ikke husker feil).
Så var det klart for å få gjort noe:
Motoren fikk seg en grundig vask
Nye VS gamle eksosventiler. Det er "splinten" i det midterste bladet som har en tendens til å løsne, slik at deler av eksosventilen detter ned i sylinderen. På sykkelen til kompisen min hadde splinten løsnet, var nummeret før ventilene falt ned i sylinderen.
Ny VS gammel topp. De nye toppene har rette hull til pluggene, noe som gir mer uniform forbrenning.
Måling av squish.
Så ren og pen har den nok ikke vært siden den var ny. Kun ett problem. De nye toppene og sylinderpakningene gav en squish på 1,6 mm på høyre sylinder og 1,4 mm på venstre sylinder. Dette blir jeg nødt til å gjøre noe med, siden squish på over 1,0 mm er bortkastet. Jeg hadde siktet meg inn på 0,8 mm, så her må jeg til med andre sylinderpakninger for å få det riktig. Fortsettelse følger.
På fredagsmorgenen ble jeg vekket av en kar fra DHL som hadde en pakke til meg. Den kom fra Red Racing Parts:
Fra venstre mot høyre, bakre rekke: Ny ekspansjonstank til kjøleveska, framdrev med 11 tenner og bryter til høyre holke. Denne har kun motor av/på og en knapp som egentlig er til starteren, men som jeg skal bruke til lyshorn.
Forran ligger det nytt bremseveskeresevoar til bakbremsen og bryter til venstre holke. Den har "resten" av funksjonene.
På søndag vasket og polerte jeg motorramma og fløyta.
Her er grunnen til at jeg nevnte "ski" i innledningen:
K2 Pontoon, kjøpt brukt på fredag. Det er vel bortimot de feteste (bredeste) pudderplankene som kan kjøpes for penger.
Carvingski til de dagene det er hardt, telemarkski til toppturer og pudderplanker til de dagene da pudderet har lagt seg over Strandafjellet.
Smått og stort, alle untatt ett av langrennsparene på bildet er samme modeller som har blitt brukt i verdenscupen. Synd at det er så snøfattige vinterer på østlandet.