Skal ha noe nytt kjøreutstyr - litt forskjellige spørsmål

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Skal ha noe nytt kjøreutstyr - litt forskjellige spørsmål

Post by Dentist »

Hepp! Er i ferd med å kjøpe meg tung MC igjen, etter altfor lenge uten!

Trenger jo noe nytt kjøreutstyr, men kan jo først si hva jeg har som skal brukes igjen;

-Shoei hjelm
-Støvler (husker ikke merket i farten, men det er bra støvler)
-Noen hansker og en regndress...

Trenger først og fremst jakke og bukse.
Her har jeg blinka meg ut Halvarsson Raptor jakke og Python bukse - dette kommer på ca. 5 000,- kroner.
Er dette bra kjøreklær til vanlig bruk? Mao. til pendling, dagsturer, langturer og varierende vær?

Så tenkte jeg og kjøpe den introduksjonspakka som cruiserclub.no selger - den med ryggskinne, sommerhansker, helårshansker og finlandshette. Eneste spørsmål, er om ryggskinna som følger med holder mål? http://www.cruiserclub.no/index.php?var ... 1&expand=1

Til slutt; jeg har sota visir på Shoei'en, som jeg ikke vil ha på lengere. Jeg tenkte på og kjøpe denne løsningen her fra cruiserclub; http://www.cruiserclub.no/index.php?visprodukt=111

Noen som har erfaringer med denne solskjermingsløsningen eller lignende? Duger det?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hvor gammelt er kjøreutstyret du har, og er det en kompositthjelm du har ? Om f.eks regndressen er litt gammel så er det ikke sikkert den kan kalles regndress lenger, kommer litt ann på stoffet da selvsagt. Når det kommer til hjelmen så ville jeg ha byttet den om det er en kompositthjelm og om den er rundt 5år gammel.
Halvarsson er en smule undervurdert tror jeg. Jeg selv så hvertfall på dette merket som skikkelig jalla før jeg faktisk fikk tittet en del i brosjyrer og sånt. Er litt usikker på om Jofama og Halvarsson nå er ett og samme merke, eller om det er to forskjellige merker men én produsent. Uansett blir du nok ikke skuffet :)
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Regndressen er neppe noen sak uansett. Den Halvarsson dressen jeg tenker på, skal jo være ganske vann og vindtett - så det blir vel kun i ekstreme tilfeller det blir en ekstra regndress.
(regndressen er nok 10-11 år gammel, men lite brukt - har ligget i ett klesskap noen år nå...)

Shoei hjelmen jeg har, ble kjøpt i 95 eller 96, og var en av toppmodellene til Shoei da. Så den er faktisk nesten 10 år :?
Men den er pent behandlet, kan ikke huske at jeg har mistet den i bakken/gulvet noen gang, ei heller vært i noe uhell med den.

Men alikevel så burde jeg altså kjøpe ny hjelm?
Vel, jeg får se på noen nye Shoei evt. da... får vel en grei en til 2-3000 antar jeg?

Men hvorfor er en gammel hjelm ikke trygg? Hva er det som skjer med de, og hva kan skje hvis jeg tryner med en gammel hjelm?
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Ja jeg anbefaler også jofama/ halvorsson.. Kjøpte meg jakke og bukse i tekstil for noen år siden. Har fungert utmerket, og er 95% vanntett.. Kan komme litt vann inni skrittet i buksa, men det kan ha med sittestillingen min. Sitter jo som en trakt.. :lol:

Og så er e jo billig..
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Dentist wrote: Men hvorfor er en gammel hjelm ikke trygg? Hva er det som skjer med de, og hva kan skje hvis jeg tryner med en gammel hjelm?
Er det kompositt hjelm så er det vel fibrene som svekkes naturlig over tid. Akkurat helt hvordan jeg skal forklare/beskrive dette vet jeg ikke helt, men jeg har lest og hørt det av flere. Uansett så burde man ha råd til ny hjelm når den gamle er 10år gammel :D
Du får en Shoei XR1000 ensfarget hjelm til rett i overkant av 3000, og den hjelmen har fått gode omtaler. Bra saker :)

Image
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Råd til ny hjelm har jeg, men jeg er glad i gamlehjelmen min :wink:
Hvordan finner jeg ut om det er en kompositthjelm eller ei da? Og hvis det ikke er kompositt, hva da?

Vel, jeg skal innom MC-Huset i Nydal/Furnes nå til helga og kjøpe bukse/jakke (forhåpentligvis)... så da får jeg titte på noen nye Shoei hjelmer da (de hadde masse Shoei da jeg såvidt tittet innom for ett par uker siden). :D
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Tittet litt på hjelmene hos cruiserclub etter at jeg bestilte den startpakka hos de...

De har jo en åpningshjelm som ser ganske ok ut. Den dyreste med innebygd solvisir. Noen som har denne hjelmen tilfeldigvis?
Er åpningshjelmer like trygge som vanlige helhjelmer?

Det er forresten denne hjelmen jeg snakker om;

http://www.cruiserclub.no/index.php?visprodukt=105

Koster 2 895,-


Ellers så blir det vel kanskje en Shoei XR1000 i sort tenker jeg :D
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Du får høre med Ronny på Cruiser Club. Han vet sikkert noe om det. Eller så er det vel mulig at noen på forumet deres vet noe om hjelmene..
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Dentist wrote:Tittet litt på hjelmene hos cruiserclub etter at jeg bestilte den startpakka hos de...

De har jo en åpningshjelm som ser ganske ok ut. Den dyreste med innebygd solvisir. Noen som har denne hjelmen tilfeldigvis?
Er åpningshjelmer like trygge som vanlige helhjelmer?

Det er forresten denne hjelmen jeg snakker om;

http://www.cruiserclub.no/index.php?visprodukt=105

Koster 2 895,-


Ellers så blir det vel kanskje en Shoei XR1000 i sort tenker jeg :D
Er det Caberg Justissimo du mener? Jeg har tilfeldigvis en sånn. Det er en helt okey hjelm, behagelig å ha på. Mulig den støyer noe mer enn en helhjelm, men jeg bruker ørepropper uansett. Og solbrillevisiret er genialt. Om den er svakere enn tilsvarende helhjelm er vanskelig å svare på. Men det ligger vel i sakens natur at en åpningshjelm ikke er like "stiv" i konstruksjonen som en helhjelm.
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Dominator wrote:Er det Caberg Justissimo du mener?
Ja, det er den jeg snakker om. Syntes den hjelmen egentlig så litt lettere genial ut.
Hvilken farge har du den i? Sort eller Titanium metallic?

Var ikke så ille dyr heller... må gå i "grubleboksen" litt jeg nå tror jeg... :P
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Jeg har den i Titanium metallic. Fant ut det sto bra til kjøredressen min. :wink:
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Fant ut at det var en forhandler av Caberg hjelmer der jeg jobber (Gjøvik). Så da får jeg prøvd hjelmen først også!
Tror jeg kommer til å velge Caberg Justissimo ja... med mindre jeg hater den når jeg får prøvd den.

Ang. kjøredress; samme forhandler førte også Bullfighter og Bullson.
Kunne få ett pakketilbud med Bullfighter cordura bukse og en Bullson jakke (fjorårsmodell, kostet da ny ca. 3-3500,-) til 3 500,-
Bullfighter er vel ett billigmerke, men kanskje bra nok som bukse? Er som sagt i cordura, skal være vann/vindtett med reissa membran og har CE godkjente beskyttere i knær og hofter.

Bullson er jo kvalitet - hadde en Bullson jakke for 10-11 år siden som var meget bra!

Kunne også få pakke med Bullfighter bukse og valgfri jakke til 3 500,-
Har tittet litt innpå bullfighter.no, og jakkene F-16, Rock og Ventura ser jo også bra ut i utgangspunktet... men er det noen som har noen positive eller negative erfaringer med Bullfighter?
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Er det Brannvernutstyr du skal på? De har dårlig utvalg ,men om de har det du ser etter så har de jo nok. :)
Ellers tok jeg en tur ut på motorspeed på Lillehammer , der har de stort utvalg i alt utsyr ,ikke var det så dyrt heller :)
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Jau, er hos Brannvernutstyr på Gjøvik ja.

Kan jo sikkert ta en tur til Lillehammer også... jeg bor jo ganske midt imellom uansett (Moelv).

Var en tur på MC-Huset i Furnes, men de har jo omtrent kun Halvarsson.
Men det er ikke så store prisforskjeller egentlig... så på 2 forskjellige Halvarsson jakker (Loke og Raptor?) og Python bukse. Jakkene koster 2 895,- og buksa 1 995,- altså 4 890,- totalt - ca. 1400 mer enn Bullfighter eller Bullson kombinasjonen... spørsmålet er om det er verdt det? Eller betaler du egentlig kun for merkenavnet?
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Har ikke vært borti Bullson,men jeg har ei skinnjakke fra Halvarsson(Stuffer Classic) som jeg kjøpte på Motorspeed til 2500,-,den er jeg veldig fornøyd med. Det jeg liker med Halvarsson jakkene er at det er borrelåser som holder beskyttelsene på plass slik at de ikke flytter seg.
Men jeg tror nok ikke det ene er så veldig mye bedre enn det andre ,har hørt mye bra om Bullson.
Har også ei Rev-It jakke som jeg er veldig fornøyd med.

Tror det viktigste er å kjøpe de klærne som passer og som man selv synes er gode :)
Post Reply