Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Rosablogg

Post by Tekumseh »

Fant ut at det i vinter har gått 8 pallesekker (1200 liter x 8 ) med ved, dvs vi holder på med den 8:de.
Så da måtte man fram med motorsaga, og sette vedklyveren på en av familiens Volvo BM 320 fra 60-tallet.
Regner med jeg havner på ca vinterens forbruk, og har fått hjem 3/8 av veden i løs vekt som ligger i hagen og venter på å bli stabla.
Resten ligger og venter på å bli klyvd i morgen - etter en 2-timers kjøretur da man har greid å kjøpe seg en gitar 7 mil hjemmefra som måtte hentes i løpet av helgen. Jaja...
ved001.jpg
ved002.jpg
Sesongstart var påtenkt denne helga , da snøen i hagen smelta på torsdag. Men det blir vel utsatt til midt i neste uke en gang.

Ventilert bremseskive bestilt, så kanskje man kan kjøre en og annen tur i regnvær denne sommeren, uten å være livredd for å måtte bremse hardt - og ikke få stoppa. Bildet er vel posta også i "hva-har-du-kjøpt-i-dag"-tråden.

Image

1982 Ibanez V300:
IBZ1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Rosablogg

Post by Tekumseh »

Haha, jeg har en gammel Washburn dreadnought gitar fra tidlig 90-tall, altså en fullsize kassegitar. Den har slått seg etter opptredener (jfr karsklag) i regnvær m.m. Den har ligget på mørkloftet og i kjelleren alt ettersom de siste åra og er ikke spillbar. Så jeg trengte en "ny."

Dumme meg finner en kjempebillig en, den som er avbilda i forrige innlegg. Ifølge bildene og forklaring var den helt grei, og lesing om akkurat den typen viser at mange har greid seg gjennom over 40 år uten å "slå seg. Men neida... Denne hadde topplokket slått seg på, en stor bulk i "magen" på gitaren, og akkurat like uspillbar som den jeg har fra før... Så da spørs det om man skal gi f*** eller om man skal prøve seg som såkalt luthier - gitarmaker. Oasis for å oppnå høy fuktighet i kassa, teip over lydhullet, trykkplater og skruetvinger, litt liming osv... Jaja - det blir neste vinter, eller en annen gang. Alt for mange prosjekter hele tia når man har sansen for gamle ting.

Nok om det. I kveld blir det å kjøre hjem de siste lassene med ved, så åkeren er fri til det skal pløyes og harves og sås. Det viser seg at det blir nesten 10 tilhengerlass, tilsvarende 10 stk 1200 liters pallesekker. og et sted mellom 3 og 4 favn i gammel målestokk. Så om det blir service på kjernekraftverk neste vinter, slår jeg av varmepumpa og panelovnene, og går kun på vedfyring. "Fornybar energi."

Så da satser jeg på en forsiktig sesongstart på onsdag, da det er meldt sol og 14 grader. Starta SR'en i februar på 2 kick, så jeg regner med den er like snill i morgen. Kommer vel referat.
User avatar
intruder
Posts: 4285
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Rosablogg

Post by intruder »

Jeg skal prøve det umulige for en med ti tommeltotter og selv sette inn igjen batteriet men først skal jeg låne naboens lader og gi det en oppfriskning etter opphold på kottet i vinter.
Har kjøpt ved de siste åra men vurderer Mitsubishi varmepumpe til vinteren...men er vei egentlig passe med trim å bære ved da. \:D/
User avatar
intruder
Posts: 4285
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Rosablogg

Post by intruder »

Klarte jo å sette på batteriklemmene feil først men det skjedde ingenting galt og nå er det fulladet og jeg skal sette det inn og starte maskina i kveld .
Snakket med en som sa at moderne batteriladere kobler ut om feilmontering men gudene vet \:D/
Før i tida hadde det visst antakelig blitt en kjempesmell sa han ( havari ? )

lev vel :thumleft
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Rosablogg

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 18 Apr 2023 12:25 Jeg skal prøve det umulige for en med ti tommeltotter og selv sette inn igjen batteriet men først skal jeg låne naboens lader og gi det en oppfriskning etter opphold på kottet i vinter.
Har kjøpt ved de siste åra men vurderer Mitsubishi varmepumpe til vinteren...men er vei egentlig passe med trim å bære ved da. \:D/

Klarte jo å sette på batteriklemmene feil først men det skjedde ingenting galt og nå er det fulladet og jeg skal sette det inn og starte maskina i kveld .
Snakket med en som sa at moderne batteriladere kobler ut om feilmontering men gudene vet \:D/
Før i tida hadde det visst antakelig blitt en kjempesmell sa han ( havari ? )
lev vel :thumleft
Det går oftest bra - bare for å lade med så lite strøm på et lite batteri er det ingen fare nei. Har til og med snudd startkabler på bil feil jeg, men det resulterte i ny hovedsikring og ny kassettspiller (ja det var lenge før DAB.)
Men hadde du lada i et lufttett rom og fått lagd knallgass, for så å kortslutte polene og fått "sveisegnist" da kunne det gått værre, ihvertfall med hørselen ;-)

Varmepumpe burde du skaffa deg ja, det er en luksus uten like. Den drar bare 30 - 40 % av strømmen som gammeldags elektrisk oppvarming bruker om vinteren. Og bare det å stå opp til over 20 grader hver morgen - og om man har vært borte ei helg, det å komme hjem til temperert hus. Støvsug filtrene med liten støvsugerbørste en gang pr mnd så har man pumpa i 20 år.

Men selvsagt det koster noen kroner både innkjøp og montering, spesielt om man også trenger en ny 16-ampers kurs. Man investerer i luksus, og det tar mange år å tjene inn den i spart strøm, spesielt hvis man har bruke mest ved fra før.

SR'en starta på første kick i går. Det er faktisk ett tramp mindre enn standard prosedyre. Men 16 plussgrader og sol, og en tank full av 98 oktan "vinterbensin" uten sprit hjalp sikkert på. Bare 10 PSI i dekkene, men den ble bedre å kjøre da jeg pumpa opp på nærmeste bensinstasjon.



Derimot gikk den nye speedometerwiren fra Thansen av da jeg rulla ned oppkjørselen. Så nå er det bestilt OEM wire fra Motorspeed, sammen med ny OEM coil, OEM bremseklosser, Yamalube 10W-40 mineral, OEM olje- og luftfilter og 8 stk OEM bensinslangeklips (skal bytte ut store klumpete slangeklemmer.) Så der gikk halve av summen jeg sparer med vedarbeidet jeg har gjort de siste dagene.
Bremseskivene er sendt fra "Junaiten" i disse dager, og kommer vel til nasjonaldagen.

Kjørte bare en 3 -4 mil, da jeg ble litt satt ut av å være uten speedometer. Må ordne meg noe så jeg kan montere mobilen på styret inntil videre, med en speedometerapp.

Men en fin fin tur. Veiene har blitt feid den siste uka, og det regna en dag, så mye salt er skylt bort. Helt perfekt. Dette blir en bra sesong tror jeg!
User avatar
intruder
Posts: 4285
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Rosablogg

Post by intruder »

Starta i dag så ødela hverken batteriladeren til naboen eller batteriet.Men nevnte dette for en lærer på landbruksskolen her og i de gamle lokalene de ladet batterier hadde det vært nære på med knallgass og slikt en gang sa han....
Blir biltur til Sverige i mårra så blir vel en MC-tur på laurdagen =D>
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Rosablogg

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 20 Apr 2023 12:37 Starta i dag så ødela hverken batteriladeren til naboen eller batteriet.Men nevnte dette for en lærer på landbruksskolen her og i de gamle lokalene de ladet batterier hadde det vært nære på med knallgass og slikt en gang sa han....
Blir biltur til Sverige i mårra så blir vel en MC-tur på laurdagen =D>
Så bra, godt å høre den starta :-)
Blir korv, läsk, fläsk och mellanöl i morgen da. Och kanske lite fika ;-)
User avatar
intruder
Posts: 4285
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Rosablogg

Post by intruder »

Oss rosabloggere imellom,nå er snøen snart borte og har blitt noen småturer..
og særlig mer blir det sikkert ikke men snakket med en koselig kar fra Krakken mc i Trysil og det blir nok en tur dit for en kaffeskvett utpå-
Ellers kaffetreff Lygna da hvor iallfall Arctic Tiger,Gielas og Mekkern har advart om at de kanskje kommer... :thumleft

Hadde vært artig om det kunne fikses et forumtreff i nærheten av Dombås eller noe , overkommelig kjøretur for flere egentlig :D
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Rosablogg

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 08 May 2023 11:46 Oss rosabloggere imellom,nå er snøen snart borte og har blitt noen småturer..
og særlig mer blir det sikkert ikke men snakket med en koselig kar fra Krakken mc i Trysil og det blir nok en tur dit for en kaffeskvett utpå-
Ellers kaffetreff Lygna da hvor iallfall Arctic Tiger,Gielas og Mekkern har advart om at de kanskje kommer... :thumleft

Hadde vært artig om det kunne fikses et forumtreff i nærheten av Dombås eller noe , overkommelig kjøretur for flere egentlig :D
Ja, det begynner da smått om senn å skje ting. Har kjørt kun 3-4 småturer enda, men sykkelen er dønn grei nå, så jeg vurderer tur sørover sånn ut i juli en gang. Men er ikke 100% bestemt enda. Jeg gir lyd ifra meg i tilfelle jeg passerer.

Kjøpte meg amerikansk bremseskive fordi den skulle passe SR'en og gjøre bremsene bedre i regnvær. Men neida, det er noe tull ute og går med delenummer, så den var for liten. Så nå har jeg et sett med bremseskiver til 1981-1983 Yamaha XJ750 SECA til salgs. Kedo.com har, men til 2500,- PLUSS moms!! Så det forblir helskive også denne sesongen.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Rosablogg

Post by Tekumseh »

I helga har det tippa 20 grader begge dagene, offisielt 22,5 grader i dag.
tourofmay.jpg
Fra lørdagens tur


Starta dagen i dag med å kjøre traktor et par timer, da det er litt travelt for han som driver bruket. 1962 BM 320 fungerer fortsatt det, da snakker man bærekraftig. Et kjøretøy som har fungert og kun fått diesel og ny olje i ny og ne, i over 60 år! Ingenting kan måle seg med det miljøavtrykket.
tromling.jpg
Blir en miniservice på den andre gammeltraktoren i morgen, en nøkkel er borte, så det må byttes tenningslås. Dvs det er nesten en nytraktor, for den er fra 1964.

Bytta olje på både biler og MC i helga. Fant noe spon i olja på SR'en, men panikken ga seg litt da jeg kom på at jeg ikke bytta olje i fjor vår, da jeg hadde ett ekstra oljeskift etter motor-overhalinga. Håper og tror dette sponet har vært i omløp og først løsna da sykkelen ble brukt mer (det er ei flis fra tannhjul i motoren, sånn brungrønt metall.) Det ble nytt luftfilter også, selv om det gamle så helt nytt ut.

Har lagt den lille bremseoppgraderinga mi litt på hylla jfr feilkjøpet, men det blir vel i løpet av sommeren - om ikke annet til neste vår :-p
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4285
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Rosablogg

Post by intruder »

Selv var jeg jo på Lygna på det " tradisjonelle " kaffetreffet som Arctic Tiger sa...er jo andre året vi møtes seru...
I år kom AT,Gielas og Rune MC og det ble en hyggelig sammenkomst " as usual " .
(( fredag var jeg litt febersjuk men mest deppa og meldte at jeg ikke kom lell men da jeg skjønte de andre dro lell ble det tur og prat med mye koselige MCfolk samt en liten kar på kafeen som skulle kjøpe seg MC om noen år !! =D> :D
Et eldre par fra Raufoss jeg snakket med kjørte Honda 450 og Honda 750,begge syklene mellom 40 og 50 år gamle !
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Rosablogg

Post by Tekumseh »

Da ble det omsider montert ny coil.

Har hatt den liggende lenge, men fikk bytta den i går, da den trønderske sommeren ikke innbyder til søndagstouring for tia. Var vel 9 grader i går da, men fortsatt vestavær, regn og kaldt.
IMG_20230604_135350.jpg
OEM

IMG_20230604_134645.jpg
Fungerer som bare det, men ikke sikkert den liker fukt.

IMG_20230604_135344.jpg
Måtte bytte plugghette, men det var enkelt. Det så ut som en skrue i midten i vinkelen på den plughetta på nederste bildet. Så det var bare å gjenge kabelen på, og sette over beskyttelsen.

Starta på andre tramp og gikk pent, så det ble bra. 1600,- kr er grei forsikring for å tåle regn. Og den gamle coilen er "stored in a cool dry place," selv om det sikkert aldri blir bruk for den.. :-)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5119
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tekumseh's Rosablogg

Post by mekkern »

Men den blikkdritten på plugghetta er nesten garantert feil i regn.
Kjøp en NGK plugghette uten den skiten så kan du kjøre i en monsun..
User avatar
Bjerknez
Posts: 880
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tekumseh's Rosablogg

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 05 Jun 2023 08:33 Men den blikkdritten på plugghetta er nesten garantert feil i regn.
Kjøp en NGK plugghette uten den skiten så kan du kjøre i en monsun..
Hvorfor feiler egentlig denne i regn?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tekumseh's Rosablogg

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote: 05 Jun 2023 10:36
mekkern wrote: 05 Jun 2023 08:33 Men den blikkdritten på plugghetta er nesten garantert feil i regn.
Kjøp en NGK plugghette uten den skiten så kan du kjøre i en monsun..
Hvorfor feiler egentlig denne i regn?
Metall leder strøm. Det samme gjør regnvann som har blitt forurenset av å ha silt nedover sykkelen og skitne klær. Kombinert med rundt regna 20.000V på plugglwdninga, så blir det lysegrønn overledning istedet for gnist på pluggen 🙃
Post Reply