Hva har skjedd med kjedelåsen

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Borg
Posts: 1710
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Hva har skjedd med kjedelåsen

Post by Borg »

Holder på å bytte kjede/drev på sykkelen men finner ingen kjedelås på det nye oringskjede :?:

Er det meningen man skal kjøpe kjedelås ved siden av :?:
Er det ikke kjedelås på nye oringskjeder :?: Det var jo det på kjedet jeg tok av...

Noen forslag? Syntes det er litt drøyt å løsne hele bakpartiet på sykkelen.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Tar da ikke lange tiden å løsne bakhjulet da, og slike kjeder er mer sikre. Se det på den positive siden :)
stiann
Posts: 122
Joined: 18 Sep 2005 21:48
Location: hamar

Post by stiann »

Gixxerman wrote:Tar da ikke lange tiden å løsne bakhjulet da, og slike kjeder er mer sikre. Se det på den positive siden :)
gå ut og se på sykkelen din! tror du at du får av kjede med og ta av bakhjulet? nei du må nok også av med baksvingen vis du skal ta av kjede uten og splitte det. men nok om det..borg. sitter kjede sammen, eller mangler du bare kjedelåsen? vis du mangler kjedelåsen så er det sikkert bare en glipp. skal følge med den
gsxr 750 street figther yamaha yzf r1
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Det varierer hva som følger med av skjøteanordning i kjedepakker. Enten følger det med skjøt som skal klinkes, eller så følger det med gammeldags kjedelås.

Når jeg kjøpte kjedepakke til Lizziie (D.I.D.-kjede) var det med skjøt som måtte klinkes, og det var ikke mulig å få gammeldags lås til dette kjedet. Mens på kjedepakka jeg kjøpte til Gamle Blå nå, var det med både gammeldags kjedelås og skjøt til å klinke.

Men en kjede-forhandler bør kunne svare deg på om det kan skaffes kjedelås til ditt kjede, eller om du må klinke kjedet. Og hvis ikke det var med noen skjøte-løsninger i pakka, bør den forhandleren som skaffet deg kjedet også skaffe deg skjøt. Og det uten noe tillegg i prisen.

Er kjedet derimot udelt, må vel baksvingen demonteres, men det høres rart ut. Da kan uansett en forhandler kappe kjedet for deg og sette på en lås, slik at jobben blir enklere.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Borg
Posts: 1710
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Post by Borg »

Først av alt. Takk til deg Gixxerman :D Hadde sittet å kviet meg en stund før jeg skrev innlegget over. Hadde ikke mye lyst til å løsne armen da d gjerne skjer noe uforutsett når det må så mye styr til.

Men... etter at du sa det var så enkelt så måtte jeg jo prøve, og med unntak av ei skive som absolutt skulle gjøre seg vrang når jeg skulle sette det sammen så var det lekende lett :D

Kjedet jeg fikk skulle være orginalt og ble kjøpt på Speed i Sandefjord. Det var udelt og uten kjedelås. Både jeg og far min kikket vel og lenge etter en kjedelås uten å finne den. Han mente vi måtte dele kjedet å klinke det sammen igjen men jeg mente det måtte da være altfor tungvint. I min verden ville dette være å ta et skritt tilbake.

Jaja. Armen bak ble løsnet og nå er kjedet + drev montert å testet ut på tur fra Larvik og hjem til Stavanger :smt023

Stiann, sånn for ordens skyld
gå ut og se på sykkelen din! tror du at du får av kjede med og ta av bakhjulet?

Nei, selfølgelig ikke. Kjedet jeg tok av hadde kjedelås :smt048
stiann
Posts: 122
Joined: 18 Sep 2005 21:48
Location: hamar

Post by stiann »

Borg wrote:Først av alt. Takk til deg Gixxerman :D Hadde sittet å kviet meg en stund før jeg skrev innlegget over. Hadde ikke mye lyst til å løsne armen da d gjerne skjer noe uforutsett når det må så mye styr til.

Men... etter at du sa det var så enkelt så måtte jeg jo prøve, og med unntak av ei skive som absolutt skulle gjøre seg vrang når jeg skulle sette det sammen så var det lekende lett :D

Kjedet jeg fikk skulle være orginalt og ble kjøpt på Speed i Sandefjord. Det var udelt og uten kjedelås. Både jeg og far min kikket vel og lenge etter en kjedelås uten å finne den. Han mente vi måtte dele kjedet å klinke det sammen igjen men jeg mente det måtte da være altfor tungvint. I min verden ville dette være å ta et skritt tilbake.

Jaja. Armen bak ble løsnet og nå er kjedet + drev montert å testet ut på tur fra Larvik og hjem til Stavanger :smt023

Stiann, sånn for ordens skyld
gå ut og se på sykkelen din! tror du at du får av kjede med og ta av bakhjulet?

Nei, selfølgelig ikke. Kjedet jeg tok av hadde kjedelås :smt048
den komentaren var jo ikke ment til deg, den var ment til gixxerman som mente du kunne montere på et helt kjede vis du bare tok av bakhjulet
gsxr 750 street figther yamaha yzf r1
User avatar
Borg
Posts: 1710
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Post by Borg »

stiann wrote: den komentaren var jo ikke ment til deg, den var ment til gixxerman som mente du kunne montere på et helt kjede vis du bare tok av bakhjulet
Sannerlig har du ikke rett :oops:

Greit jeg misforsto litt om ikke annet :oops: D var jo litt mer som ble løst opp før alt var på plass.

Mulig d er på tide å logge av å ta kvelden for meg :wink:
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

Du må ha utstyr for å presse ut en den ene "pinnen" i kjedet. Da deles det. Det er en tommelfingerregel som sier at en ikke skal bruke kjedelås på større motorer enn ettellerannet. Ville ikke brukt kjedelås på noe annet en moped spørr du meg.

Kjeder bør klinkes. Er mye bedre. Lever inn(de fleste hjelper deg "gratis# med dette), eller kjøp deg klinkeverktøy (men det er DYRT)
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

forresten ikke så dyrt, fannt en kjedekutter på Mc-artikler til under 300. Kjekt og ha.. Du kan klinke med hva som helst..
Post Reply