Tankveske m/magneter - hva kan trygt pakkes der?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Vel, jeg jobber blandt annet med destruering av disker, og det er nettopp magnetisme som brukes for å destruere disker. Diskene blir ikke mulig å bruke etterpå, platelagerne blir totalt ødelagt.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

lassie wrote:Vel, jeg jobber blandt annet med destruering av disker, og det er nettopp magnetisme som brukes for å destruere disker. Diskene blir ikke mulig å bruke etterpå, platelagerne blir totalt ødelagt.
Hmm, interessant, hva konkret er det som skjer som ødelegger platelagrene? Hele konseptet bak en hardisk er jo å endre magnetiseringsretningen vha en kraftig magnet, jeg kan jo forstå at en magnetisering fullstendig overskriver/randomiserer all magnetisk lagret informasjon på platen, men hvorfor blir den ødelagt?

AtW
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Hmm ja du kan spørre du. Nå er det vel et par år siden jeg gikk kurs, eller kanskje vi heller skal kalle det en gjennomgang, som ibas holdt, så jeg husker ikke dette så godt. Men platelagrene har flere lag, der et lag, det ytterste tror jeg det var, er magnetisk. Så med en sterk magnet blir dette laget ødelagt. Det er vel forskjellig polariseringer på magneter? Derfor får platelagrene feil polarisering, eller de mister magnetiseringen,,jeg husker ikke dette så godt, så arrester meg gjerne hvis dette er feil. Er vel også dette laget som blir defekt når man får bad-blocks på harddisken, da går det ikke å bruke det feltet der bad-blocks er, eller altså bygge opp filsystemet.

Vel, skal la det kverne litt mer, så kanskje jeg hsuker det etterhvert :)
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

lassie wrote:Hmm ja du kan spørre du. Nå er det vel et par år siden jeg gikk kurs, eller kanskje vi heller skal kalle det en gjennomgang, som ibas holdt, så jeg husker ikke dette så godt. Men platelagrene har flere lag, der et lag, det ytterste tror jeg det var, er magnetisk. Så med en sterk magnet blir dette laget ødelagt. Det er vel forskjellig polariseringer på magneter? Derfor får platelagrene feil polarisering, eller de mister magnetiseringen,,jeg husker ikke dette så godt, så arrester meg gjerne hvis dette er feil. Er vel også dette laget som blir defekt når man får bad-blocks på harddisken, da går det ikke å bruke det feltet der bad-blocks er, eller altså bygge opp filsystemet.

Vel, skal la det kverne litt mer, så kanskje jeg hsuker det etterhvert :)
Å skifte polarisering på det magnetiske laget er det man gjør når man bytter fra 0 til 1 eller motsatt, men det skjer jo hele tiden uten at harddisken blir ødelagt. (problemet med å gjøre det "tilfeldig" er jo at du ødelegger data). Man kan kanskje få de magnetiske egenskapene til å bli totalt ødelagt med en meget sterk magnet, men med vanlig magneter av den typen det er snakk om i tråden her? Synes det høres rart ut.

AtW
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Det er vel svært svake impulser som bruker for å bytte fra 0 til 1.

De kraftige magnetene som sitter inne i hdd`en brukes vel for å styre lesehodene, og er skjermet fra platelagerne ?

Hvor sterk magnet som var inne i bildet her, vet jeg ikke, men det høres rart ut ja. Den mest nærliggende muligheten er at hdd har fått deg en smell. Slik at lesehodene har kommet litt ut av stilling. De ligger og flyter på en luftpute over platelagerne, med en utrolig liten margin. Når de først har kommet nær platelagerne er hdd som regel dødsdømt, man vet det bare ikke enda. Små fragmenter løsner fra platelageret, og ødelegger denne luftlommen, så begynner lesehodet å skrape så vidt i overflaten, og løsne flere fragmenter, og sakte men sikkert fjernes laget. Derfor blir disken gradvis dårligere.

Så du kan nok ha rett i at det ikke er magnet som har ødelagt disken ja..
Post Reply