Køsniking i rushen

Prat om tung MC.
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Køsniking i rushen

Post by Den Røde Fare »

Jeg er en ivrig køsniker, men jeg ser en del av mine medsnikere med mye kubikk, driver utstrakt køsniking på veiskulderen?

Selv er jeg konsekvent på å kjøre forbi på venstresiden, om det ikke er to kjørefelt i samme retning-da ligger jeg mellom bilene.

Er det OK å bruke skulderen, eller havner det innunder kategorien forbi kjøring på høyresiden, og blir Onkel surere for det, enn om man ligger på utsiden?

Og hva når man ligger mellom bilene?
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
pelle
Posts: 546
Joined: 14 Nov 2005 18:37
MC: Gråtass som er en: Honda CBF 1000 2006 modell
Location: Bergen

Post by pelle »

Jeg vet ikke hvordan onkel ser på det å snike seg på høyresiden. Men jeg vil jo tro at det er farligere å snike seg forbi der for bilistene er nok enda dårliger på å sjekke den siden når de vingler frem og tilbake i filet sitt og da er det nok lett å komme i klemme der slik at du havner i grøften eller det som værre er at du blir skvist i autovernet. Jeg selv er veldig forsiktig med å snike meg forbi og gjør det bare på venstresiden. Da jeg kjørte med kjørelæreren på landeveiskjøring kjørte vi på hver vår sykkel og da kjørte vi mellom bilen der hvro det var to felt samme vei. Så jeg tror ikke politiet vil si så mye på det bare du er forsiktig og tar hensyn til de andre trafikantene.
2006 Honda CBF 1000
2016 Kia Soul Ev
2012 VW Caddy Maxi
x 2008 Susuki Grand Vitara 1,9 ddis
x 2003 Ford Focus 1,6
x 1992 Honda Shadow US 1100
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Det er forbudt å kjøre på veiskulderen, og politiet slår vanligvis ned på det når de ser det, i hvertfall på Østlandet. Mellom bilene er ikke forbudt, og politiet godtar det så lenge man kjører forsiktig.
V4 fun
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Re: Køsniking i rushen

Post by Eike_Oak »

Den Røde Fare wrote:Jeg er en ivrig køsniker, men jeg ser en del av mine medsnikere med mye kubikk, driver utstrakt køsniking på veiskulderen?

Selv er jeg konsekvent på å kjøre forbi på venstresiden, om det ikke er to kjørefelt i samme retning-da ligger jeg mellom bilene.

Er det OK å bruke skulderen, eller havner det innunder kategorien forbi kjøring på høyresiden, og blir Onkel surere for det, enn om man ligger på utsiden?

Og hva når man ligger mellom bilene?
Sånn som jeg forsto det utifra det kjørelæreren min sa er det ikke lov til å kjøre forbi på høyre side, unntatt hvis bilen(e) du kjører forbi viser tydelig at de skal til venstre. Det vil si at både vegskulder og kjøring mellom bilene er ulovlig, men når sant skal sies ante jeg en liten undertone hos kjørelærer.

Tror ikke politiet bryr seg så lenge det ser forsvarlig ut.

"Unngå unødig kjøring mellom bilrekkene. Det som ser ut som en fin pasasje kan forvandle seg til det umulige på få sekunder" - Veien til førerkortet for MC
Det bekrefter vel litt det med undertonen ifra kjørelæreren, selvom det ifølge trafikkreglene er ulovlig.
- Skyt her -
User avatar
rufse
Posts: 116
Joined: 08 May 2006 03:03
Location: Bergen
Contact:

Post by rufse »

Å kjøre forbi på høyre side, utenfor kantlinjen kan umulig være ulovlig. Derimot er det ulovlig å krysse hel-trukken kantlinje...(unntak er selvsagt motor-haveri..)

Selv kjører jeg ofte forbi på høyre-veiskulder, spesielt strekningen Lagunen-Fjøsanger (Bergen).
Ved flere tilfeller, har jeg kjørt forbi politibiler der - og de har aldri lagt seg på hjul etter meg (kanskje vanskelig/umulig i rushtrefikken?).

Å kjøre mellom bilrekkene i samme retning, går også fint. Så lenge politiet ikke oppfatter det som harsardiøs kjøring....!

Men hva med å kjøre forbi på ett hjul da? Ofte når jeg kjører opp Puddefjords-broen, drar jeg mc'en opp på hjulet og forbi den øvrige trafikk. Ser du bort fra evt.farts-overskridelse....er dette ulovlig?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

rufse wrote: Men hva med å kjøre forbi på ett hjul da? Ofte når jeg kjører opp Puddefjords-broen, drar jeg mc'en opp på hjulet og forbi den øvrige trafikk. Ser du bort fra evt.farts-overskridelse....er dette ulovlig?
Jeg tror nok dette blir sett på som uaktsom kjøring og vil bli slått ned på av politiet! Du har langt ifra kontroll på sykkelen når du bare kjører på ett hjul. Men om det er direkte ulovlig eller om det bare går under uaktsom kjøring vet jeg ikke ;)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Er mye opp til skjønn hos politiet her. Stort sett kan de slå ned på alt av "lane splitting" hvis de bare vil. Enten bruke "forbikjøring på høyre side" eller "kryssing av feltskille uten blinklys" og evt. spe på med "Uforsvarlig kjøring". Poenget her er at de fleste Onklene er folk med fornuft, og noen av de kjører MC selv. De skjønner poenget og fordelene dette gir oss, og slår ikke ned på dette hvis det blir utført aktsomt.

Forbikjøring på høyre side, enten i høyre felt eller til høyre for "kantlinjer", dvs stiplet linje på vei smalere enn 5(?) meter er forbudt. Dette blir det dog ikke slått mye ned på, spesielt ikke hvis man kjører forbi kø, bil som skal til venstre i kryss etc.

Kjører man utenfor _sperrelinje_ derimot, vet jeg det slås hardt ned på. Så nettopp klipp fra politiets "værstingvideoer" hvor en gjeng MCister kom på skuldra forbi køen. Må si dette virker noe pussig siden det uten tvil er mindre risikabelt enn å lane-splitte. I Italia stod faktisk Policia og dirigerte oss på MC ut på skuldra når vi kom inn i en diger trafikkork på motorveien ;-)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

rufse wrote:Men hva med å kjøre forbi på ett hjul da? Ofte når jeg kjører opp Puddefjords-broen, drar jeg mc'en opp på hjulet og forbi den øvrige trafikk. Ser du bort fra evt.farts-overskridelse....er dette ulovlig?
Ingen egen "lov" mot å kjøre på ett hjul, men politiet setter likhetstegn mellom dette og grov uaktsom kjøring. Du mister stort sett _alltid_ lappen i minimum 3 måneder hvis de ser deg på hjulet på offentlig vei.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

rufse wrote:Å kjøre forbi på høyre side, utenfor kantlinjen kan umulig være ulovlig. Derimot er det ulovlig å krysse hel-trukken kantlinje...(unntak er selvsagt motor-haveri..)
Seriøst? Det er så vidt jeg kan forstå forbudt å krysse kantlinje, forbudt å kjøre på veiskulder ("Kjørende skal bruke veibanen" og "Kjøretøy må holdes godt innenfor kjørefeltet"), og forbudt å kjøre forbi på høyre side ("Forbikjøring skal skje til venstre"). Alle sitater fra trafikkreglene.
V4 fun
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Nå skal ikke jeg diskutere lovligheten rundt dette, men heller hva jeg registrerer ganske ofte.
Noe jeg syntes er tullete, er f.eks på E18 fra Oslo mot Asker, i rushen. Ofte ser jeg at det er sykler på hver side av bilene i midtfeltet. Skjønner jo at enkelte er mer ivrig enn andre i å komme fortest mulig frem, men jeg vil nå mene at det er sikrest om alle syklene holder seg samlet som en snor bak hverandre. Skjønner veldig godt at de sløveste av bilistene kan bli skremt om det plutselig kommer sykler i hytt og gevær på hver side. Dette medfører i at de som faktisk er greie mot oss som skal snirkle oss forbi på innern, og legger seg litt ekstra til siden, så blir det plutselig ganske trangt på den ene siden, og kanskje bilene i midten prøver å kompensere for dette igjen, og så blir det trangt igjen på andre siden.

Om jeg ligger helt forrest og merker at syklene bak er litt mer ivrig på gasshånda, så legger jeg meg bare ut i midten sammen bilene, og lar dem dure forbi, så legger jeg meg bak dem igjen. Bedre det enn at de plutselig skal splitte filer og lage kaos som jeg vil kalle det.
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

+1 Gixxer. Kjører bil der hver dag, og har registrert problemet. Trenger vel ikke nevne at jeg ligger _godt_ ut til høyre stort sett alltid, og følger med i speilene som en hauk. Blir likevel litt tatt på senga av de som kommer durende på høyre side.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hvordan kjører forresten dere andre, med tanke på gass/brems når dere kjører mellom bilene i rushen ? Personlig har jeg kun tommel og pekefinger rundt gassen, og langefinger og ringfingern på bremsen. Ofte man må bremse ganske kjapt, og da syntes jeg dette funker utmerket. Blir litt sliten, men bedre det enn å bulke :)
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

"Bremseberedskap" som det heter så fint, bruker jeg mye. Også ved forbikjøring av lengre rekker av biler etc.

Snodig grep du har Gixxer, jeg holder de vanlige "bremsefingrene" mine (peke + lang) på bremsen, resten på rulla =)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Syntes selv det funker best slik, da det blir som en throttlerocker som man får kjøpt. Når jeg har funnet hastigheten jeg vil ligge i, så ligger jo de andre fingerne oppå bremsen som en motstand. Trenger jeg å slippe opp litt er det bare løsne litt og litt med pekefingern :) Føler jeg har mer feel med gassen innerst i klypa :)
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Jeg har alle fire fingrene på bremse og clutch i slike situasjoner. Det med to fingre på brems har jeg aldri skjønt vitsen med, jeg klarer ikke å bremse særlig kontrollert på den måten. Nå er riktignok min bremse ikke så lett som på rene R-sykler. Har ikke noen særlige problemer med å holde gassen mellom tommelen og håndflaten.
V4 fun
Post Reply