-

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
Moe
Posts: 161
Joined: 15 Dec 2006 21:37
MC: Yamaha Sr 125 (1997) og Honda Rebel 125 (1998)
Location: Tromsø
Contact:

-

Post by Moe »

Tja, hva skal man si?
Jeg er 16 år gammel og har vel igrunn en temmelig stor samling kjøretøy til 16 åring å være, deriblant en BMW med en god del hester..
Liker å skape ting, og det med å restaurere både bil og sykkel er noe jeg neppe kommer til å gi meg på!

Er foresten Suzuki Boy fra nmcf.net :wink:

For de som vil kikke på hva jeg har stående, og kanskje lese enda mer om meg:

http://e23forum.diskusjonsforum.no/e23forum-about5.html


Takk for meg :)
Last edited by Moe on 25 May 2011 22:29, edited 6 times in total.
E23 745i Turbo-prosjekt på gang :wink:

E23 Forum
745ti prosjektet mitt: Link dit
User avatar
Adlertag
Posts: 140
Joined: 07 Dec 2006 20:05
MC: Honda Transalp 600
Location: Tønsberg

Velkommen

Post by Adlertag »

Velkommen til forumet, Moe Image

BMW ruler, Tyskerne er verdens beste til å mekke sykkler og biler.
Honda TransAlp
I am a mountain climbing cowboy, on a mountain climbing steel horse I ride.
User avatar
Moe
Posts: 161
Joined: 15 Dec 2006 21:37
MC: Yamaha Sr 125 (1997) og Honda Rebel 125 (1998)
Location: Tromsø
Contact:

Re: Velkommen

Post by Moe »

Takker :wink:

Ja, for min del finnes det heller ikke annet bilmerke enn BMW :)
Drømmen er jo E24 M635CSi med 745 motor trimma til over 800hk..
Kanskje dette blir gjennomført en gang? (blir i allefall DYRT)

Regner forsåvidt ikke med at E23 745`en min blir så rent billig den heller forsåvidt.
Kommer nok til å gå med over 20 000kr bare i motoren regner jeg bare med.
Men dyrt å ha skikkelig bil, og spesiellt om man skal begynne å oppgradere.

Hva kjører du for noe da?
E23 745i Turbo-prosjekt på gang :wink:

E23 Forum
745ti prosjektet mitt: Link dit
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Og hvordan har du råd til dette som 16-åring, og hvorfor har du bil når du ikke kan kjøre før om 2 år :lol:
User avatar
Moe
Posts: 161
Joined: 15 Dec 2006 21:37
MC: Yamaha Sr 125 (1997) og Honda Rebel 125 (1998)
Location: Tromsø
Contact:

Post by Moe »

JOBB, så får man råd til det meste man ønsker seg.
Men så er også fakta den at de 3 første bilene mine har jeg ganske enkelt fått av slekt.
Men begge syklene mine og den siste bilen min (745`en) har jeg kjøpt.

Og hvorfor jeg har bil?
Jo: Fordi den første bilen jeg har den bruker jeg som herjebil, og den skal aldri på veien, den har jeg kjørt siden jeg var 12.
Og når det gjelder 745`en min, så skal den totalrestaureres, og med så stor bil og så mye dilldall som den består av, så skal jeg love deg ett slikt prosjekt kan komme til å ta tid..

Og øvelseskjøre kan man jo også gjøre når man er 16.

Lever for kjøretøy rett og slett.

Ønsker å spesialisere meg på motivlakkering og tuning/bygging av biler, men det krever veldig mye, så hvem vet?
Vi får se :wink:

Og en annen ting er jo det at ting ikke nødvendigvis trenger å koste meg spesiellt mye, gjør 99% av tingene selv!
Og stoler du ikke på at jeg kan noe, så sjekk ut bildene av lettsykkelrestaureringen min: (som jeg har fått mye skryt av venner og bekjente for)

Image

Image

Image
Har lakket alt selv, ikke dårlig av en 16-åring vel? 8)

PS: Sykkelen var ikke ferdig på bildene over..
E23 745i Turbo-prosjekt på gang :wink:

E23 Forum
745ti prosjektet mitt: Link dit
User avatar
Moe
Posts: 161
Joined: 15 Dec 2006 21:37
MC: Yamaha Sr 125 (1997) og Honda Rebel 125 (1998)
Location: Tromsø
Contact:

Post by Moe »

Her har foresten en tysker skrevet om bilen min:
http://www.bmw-e23-club.de/nomem_moema.php

Forvridde bilder da.. :roll:
E23 745i Turbo-prosjekt på gang :wink:

E23 Forum
745ti prosjektet mitt: Link dit
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jaja, stå på gutt. Selv elsker jeg bilder/filmer så her ere bare å spøtte ut det du har :wink:
User avatar
Adlertag
Posts: 140
Joined: 07 Dec 2006 20:05
MC: Honda Transalp 600
Location: Tønsberg

kudos

Post by Adlertag »

All respekt til deg Moe, jeg er sikker på at du når langt. Det er morro å se en 16 åring med så sterke interesser. Neste år skal jeg også kjøre BMW, men ligger litt økonomisk nede akkurat nå, har vært gift og skilt to ganger, med bidragsbyrde på et fotballlag med unger, så jeg sitter ikke igjen med så mye. Godt råd, du må aldri gifte deg.
Honda TransAlp
I am a mountain climbing cowboy, on a mountain climbing steel horse I ride.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Hallo! Vælkømin tæl bloggs. 8)
Du har gammal Bayer som prosjektbil? Jeg husker ikke så veldig nøye,men det går jo an å spørre. Disse modellbetegnelsene på BMW skal jo gi et hint om motorens slagvolum,ikke sant? Det jeg ikke husker med 745 er om det var en 3 liter eller en 3,3 liter som de hadde satt turbo på. På grunn av den turboen fikk de samme ytelse som en 4,5 liter sugemotor.
Eneste bilen som jeg i farten kommer på, som BMW har laget med turboladet bensinmotor, og som har hatt turbo i modellnavnet er jo 2002 Turbo som dukket opp i 1973. :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Moe
Posts: 161
Joined: 15 Dec 2006 21:37
MC: Yamaha Sr 125 (1997) og Honda Rebel 125 (1998)
Location: Tromsø
Contact:

Post by Moe »

E23 745i ble:

FØR 1983 levert med M102B32 turbomotor som var en rekkesekser på 3,2 liter som lada ca 0,5 bar turbotrykk orginalt, noe som får den til å yte 252hk og 380nm.

ETTER 1983 ble de levert med M106B35 turbomotor som også var en rekkesekser, men på 3,5 liter og som lada 0,4 bar turbotrykk orginalt, noe som får den til å yte 252hk og 380nm.

Begge disse motortypene har utgangspunkt i M30 motorene.
3,2 litersutgaven hadde L-jettronic (som er lettere å trimme)
3,5 litersutgaven hadde Motronic (som er litt dyrere å trimme)

Grunnen til at disse bilene ble kalt 745 er at det trykket turboen skaper, hadde ikke den lufta vært under trykk, så hadde den tilsvart 4,5 liter, enkelt forklart.

For min del har jeg 3,2 litersutgaven (M102B32) som jeg har stillt opp bensintrykket til 2,8 bar på, med en justerbar bensintrykkregulator jeg har montert, så har jeg i tillegg montert boostcontroller som gjør det mulig for meg å stille opp turbotrykket trinnløst så mye som turboen klarer om jeg vil, men foreløpig har jeg stillt det opp til 1,2 bar som skal gi meg 400hk og 680nm ca. (har ikke bremsa min egen bil, men har trimma utifra bremsepapirene til noen finnlendere)
Så har jeg jo ett ganske stort konfilter også som sørger for litt ekstra luft, samt en dumpventil.

Dette er BILLIG trim, kosta meg ikke mere enn ca 4000kr å oppnå disse kreftene!
Men neste steg blir nok noe dyrere regner jeg med :wink:

Men når vi først er inne på dette med modellbetegnelse, så har jeg bilen FØR facelift som i mine øyne er den peneste.
Den har smale nyrer og chromespeil og ser mer sint ut.
Den ETTER facelift ser for flat ut i fronten og både lykter og nyrer stikker ut av grillen, noe jeg ikke syns er så pent i tillegg til at de har plastspeil osv..

Bilde av bilen og motoren min til dags dato:

Image
Ja, jeg VET det er rotete i motorommet mitt..
Men det blir ikke seendes slikt ut når jeg er ferdig med restaurering av bil!
Og motor skal ut og i småbiter etterhvert, så da blir det nok litt mer kostbar trim regner jeg bare med..

Image
Skal ha annen farge!
Tenker på mørk mørk blå perlemor for ekstra effekt i sola.

Image
Disse to bildene av bilen er fra vi hadde prøveskilt på den, og vil ikke akkurat si den gikk dårlig den dagen 8)
Spannt seg løs på tørra med 225 brede bakdekk og automatgir!
(ikke mobb felgene mine.. De som fulgte med bilen.. :roll: )

Image

Image
Denne skal på etterhvert som den er fiksa litt på.



Og ellers ønsker jeg bare å si at dere ikke må skyte meg for at jeg nå har lagt ut om bilen min her, som er min andre interesse..
E23 745i Turbo-prosjekt på gang :wink:

E23 Forum
745ti prosjektet mitt: Link dit
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Mange takk for greit svar! :smt023
3,2 og 3,5 liter altså..... Jeje.... Har ellers lite sans for BMW, etter en "traumatisk" spedbarnstid i baksetet på en sånn;
Image
BMW 700 LS
Den hadde en 700-kubikk luftkjølt boxer-twin på hele 30 hk..... Og den var "selvsagt" hekkmontert. :lol: Selv om BMW også laget motorsykler med boxer-twin,og gjør det enda, er det ikke en MC-motor i denne vesle bilen. :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Moe
Posts: 161
Joined: 15 Dec 2006 21:37
MC: Yamaha Sr 125 (1997) og Honda Rebel 125 (1998)
Location: Tromsø
Contact:

Post by Moe »

Hehe, ja da skjønner jeg godt at du ikke liker BMW.
Er vel samlerobjekter de der nå :)

For min del blir det ikke akkurat så liten bil, med sine 1580kg og over 5 meters lengde.

Denne bilen bygger jeg egentlig som "showbil" eller utstillingsbil/godværsbil eller hva jeg skal kalle det.
Skal ha den 100% strøken.
Når det gjelder motor håper jeg på å runde de store 600 hester før den er ferdig, og turboen skal byttes ut i større.
Så skal jeg montere manuell girkasse med forsterka sinterclutch i den som jeg har liggende.
(de ble bare levert med automat orginalt.. :roll: ) men all respekt for den automatkassa de ble levert med! :P Kraftige kasser som ikke slurer eller gir etter ved hardt gasspådrag, og noen form for overdrive har de heller ikke, her er det direkte på omentrent.

Når det gjelder utseende, så skal jeg holde den mest mulig orginal, men muligens ha ei lita "list" bakpå bagasjelokket (syns det ikke passer med store vinger og bodykit på disse i det heletatt!) og den sjeldne BBS-fangeren fremme som jeg har funnet tak i (som jo er like høy som kanalene :) )
Og senk selvfølgelig! De er grusomt høye.. Har senk bak, men mangler fremme.
Når det gjelder lykter så skal jeg ha hvite blink fremme og helrøde lykter bak, bortsett fra firkantene som er ryggelys, de skal få være hvite.
Så blir det vel 18" felger som jeg helst er ute etter skal være fra 255 til 275 bak, og med en ikke overdrevet stor kant som skal være polert.
Innvendig har jeg planer om å holde det meste orginalt, men skal finne tak i alt elektrisk utstyr disse ble levert med, samt sort bøffelskinninteriør (har ett kjipt stoffinteriør nå.. :roll: )
Så skal jeg bygge videre på den midtkonsollen som går mellom forsetene slik at den går opp midt i baksetet, slik at jeg får firseter. (har ikke bruk for det femte setet.)
I bagasjerommet (som er stort) så skal jeg bygge profft stereoanlegg ned med tiden, men det er det SISTE jeg gjør!

Så der har dere planen :P
E23 745i Turbo-prosjekt på gang :wink:

E23 Forum
745ti prosjektet mitt: Link dit
User avatar
Moe
Posts: 161
Joined: 15 Dec 2006 21:37
MC: Yamaha Sr 125 (1997) og Honda Rebel 125 (1998)
Location: Tromsø
Contact:

Post by Moe »

Og i går fikk bilen montert dumpventil og ble startet opp igjen, noe den gjorde på førte forsøket til tross for at den har stått siden januar. (måtte jo lade batteriet da først selvfølgelig)

Og siden det nå snart er sommer og asfalt, så skal bilen gjøres klar for en siste dag med prøveskilt på vårparten før den skal plukkes i småbiter og restaureringen begynner! :D

Når det gjelder lettmotorsykkelen, så har motoren vært ute nå i januar tror jeg det var og har blitt lakkert på nytt da jeg ikke ble fornøyd med den første lakkeringa, så den har bare et par småting igjen på, så er den klar for sessongen, og vips, så mangla bare lappen som jeg ikke rakk å ta i høst takket være en kjøreskole som ødela for meg... :x

Blir vel ikke før uti Mai jeg har lappen :cry:
E23 745i Turbo-prosjekt på gang :wink:

E23 Forum
745ti prosjektet mitt: Link dit
User avatar
Moe
Posts: 161
Joined: 15 Dec 2006 21:37
MC: Yamaha Sr 125 (1997) og Honda Rebel 125 (1998)
Location: Tromsø
Contact:

Post by Moe »

Tenkte bare jeg skulle legge ut et par nye bilder av bimmern:

Image
Måtte lage meg egen festebrakett for dumpventilen på skolen, den skrus sammen med O-ring imellom.

Image
Den ble slik med dumpventilen tredd nedpå.

Image
Motorommet.
(skal kjøpe meg skikkelig tårnstag med tiden..)

Image
Stakkars "liten" ble stående uten støtfanger et par dager..

Image
Fikk til gjengjeld denne påmontert :) (ulakkert til nå, men bilen skal i biter igjen for lakkering etter en runde til med prøveskilt som jo er så morsomt :D )
Vil ikke si man kan la være å dra den ut på gira med så mye power da nei :wink:

Image
Har ikke orket å montere støtfangerlista for den korte prøvemonteringen, er så kjipe klips den er festa med.

Image
Ble hissig :twisted:
Mangler bare senk og en mørkere farge på bilen og fangeren nå så...

Image
Fangeren så slik ut da jeg kjøpte den ny fra tyskland, har ligget lagret siden tidlig 80 tall, aldri brukt!

Image
Aner jeg en hemmelig liten knott vedsiden av CD-spilleren der?? :smt025 :twisted:
Forøvrig skal det nevnes at jeg skal bygge om til manuell girkasse som står på delebilen.
Den skal overhales og oppgraderes med clutch og trykkplate god for 800nm + ettermontere oljekjøler på.

Image
Felgene som skal bli vinterfelger på 745`en etterhvert, står på delebilen min nå.

Image
Dette er delebilen..

Image
Innvendig.

Image
Så jo slik ut da jeg engang overtok den, skulle restaurere den, derfor jeg plukket den i biter, men så ble det så mye rust og for mye penger å bruke på "bare" en 728 med 2,8 liter 184hk sugemotor, så da gikk jeg til innkjøp av en mye bedre 745 med 3,2 liter 252hk turbomotor som i senere tid har steget til nesten 400hk!
Litt bedre det kan man si :lol:

Et par andre ting jeg har stående...:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Manglet forskjermen og litt småting på bildene, men pytt, rent skogsleketøy :wink:


Ble en del bilder, men er jo viktig med dokumentasjon, og bilder forteller jo som de fleste av oss vet mer enn 1000 ord med skryt :wink:
E23 745i Turbo-prosjekt på gang :wink:

E23 Forum
745ti prosjektet mitt: Link dit
User avatar
EvenDeven
Posts: 3180
Joined: 23 Jan 2007 15:03

Post by EvenDeven »

Bli bra ditta Moe :D
Artig å se at folk dyrker sine hobby'er fullt ut! :D
Før - Honda NSR 2003
Nå - GasGas 125 SM
Post Reply