Ryggskinne.

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Ryggskinne.

Post by Alas »

Hei.


Vi fortsetter å tenke på sommeren, men føler jeg trenger en ryggskinne til å ha under skinndressen min.

Så da spør jeg, som den undersøkende hund jeg er, om noen hadde noen tips til hva som var bra? Eventuelt linker til tester? Har ikke ryggskinne nå, men har en brynje, men den er ikke noe å ha under en skinndress.

Er igrunn på jakt etter en som ikke bygger så voldsomt mye igrunn. Men vil ikke gi slipp på beskyttelse heller. Ellers er jo komfort noe som er greit at den har. Alle ryggskinner har vel sånn nyrebelteting regner jeg med.


Så kom med innspill om du føler for.


Mvh
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

Du får 2 typer ryggskinner.Den ene er skinne som legges inn i innerforet på jakka,og den andre er sånn du tar på deg med skulderstropper og nyrebelte.Hvis sikkerhet er viktig,så velger du selvfølgelig den siste!Har selv en Dainese Racing Wave,og er veldig fornøyd med den.Det finnes mange forskjellige å velge mellom i forskjellige prisklasser,så det er bare å begynne å surfe rundt.Et tips kan være å velge en skinne som har en form for ventilasjon mot ryggen,så unngår du å bli så veldig klam.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Ja de fleste merker fører ryggskinner. La meg bare få presisere hvor viktig det er med god ventilasjon i den! Du blir latterlig klam på ryggen hvis ikke.

Har selv ei AXO skinne, er ikke 100% fornøyd med den.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Svett blir man stort sett uansett med full oppakning om det er varmt nok, og jeg er heller svett en mindre beskyttet.
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Post by Bhrsrk »

Jeg har en Halvarssons Track. Den bygger lite og har god passform, men luftingen kunne vært bedre. Tror Dainese Wave har en del bedre lufting f.eks. Track er godkjent iht EN 1621-2 level 2.
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Har 2 kompiser som fortsatt kjører sykkel i dag fordi de (etter legenes mening) hadde på seg ryggskinne da det smalt.

Det er grunn god nok for meg.

BTW
Jeg har selv opplevd å være "airborne" og vet at godt utstyr reddet meg den gangen.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

for en stund siden var det en stor test i BIKE. gå inn på bike sidene og søk litt der..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Du får jo slike mjuke ryggskinner som blir stive når de blir utsatt for harde støt! altså energi.

Vet ikke hvordan disse er, men de har fått mye gode kritikker.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Post by Alas »

Tok en tur inn på bike.se, de har mye flere vurderinger enn .no

Så at det var mange som skrøt av Halvarssons sin, med unntak av at den var visst litt varm. Den ser ikke ut til å bygge så mye som andre. Også fikk den jo visst best i test hos bike. Var det noen som sa der inne.

Det er vel en skinne jeg fester til ryggen som jeg er på jakt etter. De som festes inne i dressen vil jeg ikke ha.

Og slik jeg forstod det så er det slik at en skinne skal fordele kreftene fra et slag utover et større område enn "impact-point" som gjerne kan være et lite konsentrert område. Større flate å ta opp støt jo bedre. Dette gjelder vel kanskje for andre typer beskyttelse også?

Blir vel og google litt tenker jeg. Noe kjøp blir det vel ikke før om et par måneder ennå. Men man må jo ha noe å gjøre sånn at dagene går. Uansett takk for svar og bare fortsett.


Mvh
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Post by Bhrsrk »

Dainese har laget nakkebeskyttelsen Dainese Neck som kan kjøpes separat i ulike varianter og antageligvis blir integrert med enkelte av ryggbeskytterene og dressene deres. Jeg har ingen anelse om hvor behagelig den er å ha på og hvor effektiv den er i kræsj, men det er kanskje verdt å se litt nærmere på siden du uansett har litt tid på deg før du skal kjøpe. Tipper det kommer litt tester etterhvert.
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

Banditbiker wrote:Har 2 kompiser som fortsatt kjører sykkel i dag fordi de (etter legenes mening) hadde på seg ryggskinne da det smalt.

Det er grunn god nok for meg.

.

hm,., sier du det ja..Min ryggskinne henger i verkstedet, der har den hengt i 2 år.. Må vel kanskje ta den med seg hjem og brgynne å bruke den..
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Post by Bhrsrk »

adoniz wrote: hm,., sier du det ja..Min ryggskinne henger i verkstedet, der har den hengt i 2 år.. Må vel kanskje ta den med seg hjem og brgynne å bruke den..
Kanskje du bør gå for skinne i kjøredressen i stedet, de er mer effektive enn separate ryggskinner som henger hjemme eller i verkstedet.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

er ryggskinne i dress sånn at man får sånn pukkelrygg?
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Når jeg bruker skinna mi under skinndressen får jeg ikke pukkelrygg! den sitter helt inntil ryggen helt opp til nakken!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

ja. med løs skinna ja.. men om man har integrert skinne. er det den populære pukkelryggen?
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Post Reply