Ørepropper/plugger - hva, hvor?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
sandman
Posts: 19
Joined: 23 May 2005 21:46
Location: Haugesund

Post by sandman »

Støy i løpet av en arbeidsdag (8 timer) skal ligge under 85dB, er den over skal du bruke hørselsvern. Er du i miljø hvor høge lyder kommer brått på, skader du hørselen mer enn om lyden er jevn (under 85dB). Kan og legge til at lydnivået dobbler seg for hver 3. dB. Føles det ubehag ved støy er det på tide med støydempning.

Ørepropper med lyd i kan være til hjelp, men kommer an på hvor mye og ikkje minst hvilken lyd.

Ha en flott sykkel sommer, med eller uten propper i øret.
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

De oransje jeg kjøpte på apoteket er helt greie. Passer bra, ingen ting som stikker utenfor ørene og gir bra demping.
Var bra og ha på turen i helga :D
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Var på et møte på NAF MC der de som hadde hørselsskader (mer enn normalt nedsatt hørsel eller øresus) ble bedt om å rekke opp hånda, og det var søren meg omtrent halvparten av dem litt oppi årene (grått hår). Selv om ikke du synes vindsusen er plagsom, ødelegger den hørselen i lengden. Jeg bruker Bilsom 303, de koster rundt 150 for 100 par. De demper bedre enn dem som selges på apoteker, og er nok noe mindre ubehagelige, men kan ikke brukes så mange ganger. I Norge selges de av http://www.clemco.no/ .

Vet at endel sverger til ferdigstøpte, siden de gjerne har en jevn demping over hele frekvenslinjen. Ulempen med dem er at de er nokså dyre, og demper ganske mye dårligere. Jeg vet heller ikke om det er noen stor fordel med jevn demping, siden det meste av vindstøyen er relativt høyfrekvent, og det er der skumplugger demper best.
V4 fun
coolfantaman
Posts: 118
Joined: 28 Apr 2005 23:54
Location: Egersund

Post by coolfantaman »

har ikke testen å kjøre med propper, men skal det nå. Men når dere kjører med propper, har dere problemer med og høre biler og andre hindringer.
Honda - The Power Of Dreams

Kjører Honda Shadow 125 ccm
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Om man kjører seint, slik at ikke det blir vindsus, er det selvsagt vanskeligere å høre andre ting. Når man kjører fort er det omtrent likt, eller litt lettere, siden de lavfrekvente lydene slipper lettere gjennom.
V4 fun
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Ikke dumt forslag det der Kosh..

Cool: niks, ingen ørepropper klarer å tette så bra.. Du hører fortsatt hva folk sier og slikt, men du kutter av toppen på de høye lydene + jevn og ubehagelig støy... Eneste problemet jeg har hatt er at jeg blir litt svett i ørene (leste et sted at bakterie veksten ble mange hundre dobblet i løpet av kort stund i ørene ved bruk av propper og lignende)
User avatar
Larz1
Posts: 298
Joined: 23 May 2005 18:18
MC: Honda XR 125
Location: Gran (Oppland)

Post by Larz1 »

Bestod oppkjøring 18 juni - 2007!

Honda XR 125
User avatar
LinnSurion
Posts: 614
Joined: 26 Apr 2005 15:20

Post by LinnSurion »

Axxeman wrote:På musikkbutikker (de som selger instrumenter, ikke cd'er) får man noen gode øreplugger. Er ikke helt sikker på hva de er laget av men tror det er noe silikon lignende greier. Det fulgte med to pra plast dingser som man kan regulere om alt skal filtreres bort, eller om du skal høre, hva skal jeg si sånn under en viss db.

Jeg bruker de ikke når jeg kjører men når jeg spiller gitar og de funker meget godt til det!

Kostet 179 kr
Blei lyden forvridd eller hørtas det like fint ut? Kanskje jeg må få meg sånne etterhvert. (Spiller gitar jeg også)
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Larz1 wrote:Denna var litt kjekk vel?? http://www.eagleoil.no/default.asp?main ... Varenr=902
Ville heller gått for propper, ikke noe over hodet ;) kan gi deg litt problemer med å få på hjelmen :D
For å ikke snakke om den dagen hjelmen trengs (tips: har noen engang slått litt på "knotten" du har på toppen på caps`en din?? ;))
User avatar
bbolstad
Posts: 114
Joined: 26 Apr 2005 22:26

Post by bbolstad »

apropos, cruiser club tror jeg hadde propper som het moto-gp i plastikk, de låg på ca 300 kroner, men jeg ser dem ikke lenger, noen som vet hvor en får tak i de?
User avatar
Larz1
Posts: 298
Joined: 23 May 2005 18:18
MC: Honda XR 125
Location: Gran (Oppland)

Post by Larz1 »

Sorry! Skriv feil adressen! Hvis du går på verneutstyr til venstre på siden, og så trykker du på den tingen som koster 700 kr, finner du det jeg mener! Kanskje her: http://www.eagleoil.no/default.asp?main ... Varenr=902
Bestod oppkjøring 18 juni - 2007!

Honda XR 125
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Dette er lenken:
http://www.eagleoil.no/default.asp?main ... Varenr=903
De er omtrent dobbelt så dyre som Bilsom om teksten er riktig.
V4 fun
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

jeg bruker ikke ørepropper når jeg kjører,men jeg kjører jo bare 125cc :roll: men jeg jobbet på hydro før å der hadde de noen bra ørepropper.Lazer var merket...(gratis var de også :lol: )
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Du kan følge fartsgrensene like godt som tung, så støyen blir vel omtrent den samme. Du burde derfor bruke ørepropper du også.
V4 fun
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Han har ikke skjønt at det er vindstøyen,og ikke motoren som er problemet med hjelmer...... Det virker sånn på meg,i alle fall.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply