Kan blande fullsyntetisk 2-t olje med annen 2-t olje?

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Kan blande fullsyntetisk 2-t olje med annen 2-t olje?

Post by Mantis »

Etter at jeg fylte på Castrol 2-takts fullsyntetisk olje på sykkelen føler jeg den er på nippet til å skjære seg :? Den skjærte seg faktisk akurat da jeg fylte på. Ikke det jeg tror at det er noe gale med den oljen, men jeg hadde 1/4 igjen med vanlig shell 2-takts olje igjen. Altså blandet!

Gå dette helt fint eller?
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Nei. Du hver gang du bytter oljemerke/typer bør du prøve å blande i et kar først. De kan reagere med hverandre og du kan få felling. Eller du kan bare tømme oljetanken helt og fylle på med ny. Har aldri hørt noe positivt om totaktsolje fra Shell, personlig har jeg aldri brukt bensinstasjonolje på noe jeg har eigd. Castrol er bra, personlig bruker jeg Motul 710...
User avatar
Matape
Posts: 276
Joined: 04 Jan 2007 17:39
MC: Tempo Panter 460 med 6hk 50s sylinder(utvendig helt lik orginalen)
Location: Nesodden, liten halvøy sør for Oslo

Post by Matape »

Bruk skikkelig olje.
Syntetisk er det så jævlig mye tull med har jeg erfart.
1981 Tempo Panter 460 :D
Kjøper deler hvis noen har ;)
User avatar
viper
Posts: 144
Joined: 29 Apr 2005 19:23
MC: husaberg fs650c
Location: brandbu

Post by viper »

Matape wrote:Bruk skikkelig olje.
Syntetisk er det så jævlig mye tull med har jeg erfart.
skikkelig olje vil si mineral olje for deg da?

har aldri hat problemer med syntetisk olje.
brukes på de fleste nyere kjøretøy,og smører som oftest bedere en mineral olje

sett borti fra gammle firtaktere og totaktere som har gåt på mineral hele sitt liv
04 mod fs650 motard sykkel
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Matape wrote:Bruk skikkelig olje.
Syntetisk er det så jævlig mye tull med har jeg erfart.
:o Etter mine erfaringer så er det vel syntetisk som er skikkelig olje. Aldri i livet om jeg hadde fylt mineralolje på apriliaen!
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

Siden min sykkelen er så inni H**** trimmet blander jeg nå litt i tanken i tillegg til olje pumpa :D
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

mathiazz wrote:Siden min sykkelen er så inni H**** trimmet blander jeg nå litt i tanken i tillegg til olje pumpa :D
Helt og holdent unødvendig.

De fleste veiver og hyper-racing sylindre klarer seg best på rundt 1,2% har jeg hørt, noe som faktisk er mindre enn det oljepumpen leverer.
- Skyt her -
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Post by Evje »

Eike_Oak wrote:
mathiazz wrote:Siden min sykkelen er så inni H**** trimmet blander jeg nå litt i tanken i tillegg til olje pumpa :D
Helt og holdent unødvendig.

De fleste veiver og hyper-racing sylindre klarer seg best på rundt 1,2% har jeg hørt, noe som faktisk er mindre enn det oljepumpen leverer.
Bare ut å kjøre med det så kan vi jo teste om personen du hørte det av har rett. :)
Hei
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Evje wrote: Bare ut å kjøre med det så kan vi jo teste om personen du hørte det av har rett. :)
Kjørte med 1,2% rett i bensinen på RS50en uten problemer.
Bruker oljepumpen på RSFen
- Skyt her -
Post Reply