Sykkelcomputer på MC - noen som har prøvd det?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Sykkelcomputer på MC - noen som har prøvd det?

Post by Dentist »

Som jeg sa i bloggen min før idag, vurderer jeg å sette på en Sigma sykkelcomputer på FJ'en min.

Det er denne karen her, som har gjort det på sin FJ 1200 som satte meg på tanken;

http://www.fj1200.com/BC1200_computer.htm


Det virker jo som en enkel og grei affære, ikke er det spesielt dyrt heller (Sigma BC1200 som han har brukt, koster 259,- kroner hos G-Sport - modellen over BC1600 koster 349,- kroner).

Er det noen som har prøvd dette selv? Hvis det gjøres som han sier, burde det være en ganske nøyaktig sak å bruke.
Greit å ha klokke og tripptellere osv. (det er ikke digitalklokke på FJ1100'er). Hvis jeg får speedometeret nøyaktig, er ikke det noen ulempe heller (Fj J1100 speedometere er vel kjent for å vise litt for mye?).


Så på en trådløs sak fra Sigma, men her lurer jeg på om det er plass til sensorer... hva tror dere?

Sigma BC1200 + RDS - BC1200 + trådløs sensor
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Det funker veldig bra.
Mange av mine kolleger med utgamle engelskmenn etc bruker disse sykkelcomputerne. Eneste aberet er vel at det som regel ikke er lys i displayet. Vet ikke om det finnes, og om det da koster en uhorvelig mengde med penger man ikke har.

T'Weed
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Det finnes ett lys som originalt ekstrautstyr til Sigma'ene... denne;

Image

Vet ikke om det er noe særlig til bruk på MC... men at det ikke er lys er ikke verdens største problem. Er vel heller lite jeg kjører i mørket med MC.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Hadde en slik på lettvekter'n. Funka helt greit, og speedometeret var nøyaktig nok til min kjøring. Hadde ikke klokke, bare fart, tripteller og totalt utkjørt distanse :)
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Ragnhild61 wrote:Hadde en slik på lettvekter'n. Funka helt greit, og speedometeret var nøyaktig nok til min kjøring. Hadde ikke klokke, bare fart, tripteller og totalt utkjørt distanse :)
Yes. Bruker en på pedal-sykkelen min. Litt trøblete å kalibrere til riktig hjul-diameter, men funker bra.

T'Weed
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Ser at en del som har montert sånne på MC'er, bruker en såkalt "rare earth magnet" istedet for den magneten som følger med.

Hva pokker heter det på norsk, og hvor får jeg kjøpt det?

sjelden jord magnet? :P
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Dentist wrote:Ser at en del som har montert sånne på MC'er, bruker en såkalt "rare earth magnet" istedet for den magneten som følger med.

Hva pokker heter det på norsk, og hvor får jeg kjøpt det?

sjelden jord magnet? :P
Neodym-magnet er det samme som rare earth. Clas Olson har dem i flere størrelser. ca 60 kr for en pakke med 10 stk.

Jeg har BC700 og 800 på mine sykler. Magneten som følger med er veldig fin til å montere på en sykkeleike, men litt vrien å få montert på et motorsykkelhjul. Dessuten er giveren avhengig av kort avstand til denne svake magneten.
En flat neodym-magnet er lettere å lime fast et eller annet sted og gir et bedre signal.
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Ok, da vet jeg at det er neodym magnet jeg skal ha - takker :)

Så på de som er hos Clas Ohlson... de er alle runde. Bør de ikke være rektangulære? Eller har det ikke noe å si?

Tenkte å montere slik som han svensken i linken min hadde gjort - mao. stripse fast selve sensoren på speedometerwiren og lime fast magneten med noe lim på bremseskiva.

Hva slags lim bør jeg bruke? Jeg har noe 2-komponent epoxylim liggende - greit nok?
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

magnetens fasong har ikke noe å si, det rekker at et eller annet magnetisk passerer sensoren. Man kan høre et lite klikk i sensoren når den kjenner magnetfeltet passere.

Epoxy blir sikkert fint, jeg har brukt svart isolasjonstape, greiene har hengt der i årevis uten problemer.
Det er ikke noe krise hvis magneten faller av heller, man mister bare signalet inntil man setter på en ny.

også liker jeg å måle omkretsen på hjulet med målebånd, det blir nøyaktig nok.

trådløse modeller er jeg litt skeptisk til på MC, den kan plukke opp signaler fra tenningsanlegget, noe som ikke er noe problem på tråsykler, som disse dingsene egentlig er laget for
Motorstar
Posts: 19
Joined: 16 May 2005 14:07

Post by Motorstar »

Jeg har denne BC800 og sliter med å få montert sensoren nær nok.

Men fikk noe å tenke på nå med disse "earth magnetene".

Dere som har fått den ned til skiva må vel ha forlenga ledninga?
Er det relativt problemfritt?
ENDURO ZS 200
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Jeg har ikke fått rota meg til å montere min enda. (Kjøpte meg BC1600)

Men hvis du ser i linken i første posten min (han med FJ1200'en), så står det ett sted at han måtte forlenge ledningen
Had to splice and extend the sensor cable with a two-wire lead about 30cm (1 foot).
Så en vanlig 2 leder skal vel gå greit å skjøte med?
Post Reply