TRX 850

Prat om tung MC.
User avatar
LemonDog
Posts: 131
Joined: 04 Aug 2006 15:01
MC: 1998 Honda VFR 800, svart.
Location: Trondheim

Post by LemonDog »

Slipon brukes som regel om den bakerste delen av eksosanlegget. Altså selve lyddemperen. Ordet "slipon" brukes som regel for å forklare at man kan tre den nye potta rundt de originale rørene som kommer ut fra sylinderen(e). Dette gjøres som regel for å forbedre utseendet på sykkelen, men i de fleste tilfeller vil man også få råere/høyere motorlyd, noe høyere toppeffekt samt spare noen gram/kilo i totalvekt på sykkelen.

K & N er en filterprodusent som lager luftfilter som sørger for bedre luftgjennomstrømming og dermed også litt høyere effekt en standardfilter.
User avatar
zod
Posts: 34
Joined: 04 May 2007 21:51
MC: Yamaha TRX850
Location: Haugesund

Post by zod »

Å stille "dumme" spørsmål er mye bedre enn å late som man har mer peiling enn det man har er min erfaring :)
Likevel kommer du nok ikke utenom å leite opp en del info selv dersom du har tenkt å begi deg inn i moddingens verden. Selv synes jeg det er litt av morroa å finne den rette infoen på nettet.
Når det gjelder mekkeferdigheter er jeg 100% selvstudert røver i faget og det er min erfaring at det er langt fra så vanskelig som man skulle tro. Tålmodighet, riktig verktøy og en sånn kommer du langt med.
Modding handler stort sett om mange små forbedringer som til slutt forhåpentligvis gir deg en litt bedre sykkel. Skal man få dette gjort av proffer tror jeg fort det kan koste langt mer enn det smaker.
Deler handler jeg stort sett fra nettsjapper i England, Tyskland eller USA og det som kan skaffes brukt (som kaliprene) får man fra qxl, ebay eller mc-høggere i inn- eller utland.
palgle
Posts: 9
Joined: 25 Apr 2007 18:51
Location: Bærum

Post by palgle »

Jeg har vært borte i mange mennesker som later som de kan noe de ikke kan, derfor "legger jeg kortene på bordet":)

Noen oppfatter nok spørsmålene som dumme, men sånn er det når man skal prøve noe for første gang.

Den boken du henviser til har jeg faktisk, og der er det mange nyttige tips.

Jeg har sjekket slip ons, men der er det mange forskjellige til mange forskjellige priser.

Ellers har jeg funnet disse:
http://www.mc-spesialisten.no/main.php3 ... &PNO=88805

Og dette filteret:
http://www.mc-spesialisten.no/main.php3 ... &image.y=0

Dette bør vel gi bedre bremser og bedre lufting? (som Zod nevnte).

Kalipere har jeg ikke funnet ennå.

Igjen, takk for all hjelp!
User avatar
zod
Posts: 34
Joined: 04 May 2007 21:51
MC: Yamaha TRX850
Location: Haugesund

Post by zod »

Mine slip-ons fulgte med sykkelen så der er jeg usikker på hva som finnes i markedet. Personlig smak blir også litt avgjørende alt etter hvor mye lyd man liker, utseende og ikke minst pris som du selv sier. Acrapovic lager vel noe av det bedre og dyrere som finnes, men så vidt jeg vet er det et 2-1 anlegg og det synes jeg blir litt "tomt" på ene sida.
Det du ellers har funnet ser greit ut. Du kan kanskje prøve med de nye stålslangene først og se hvilken effekt det gir i seg selv. Jeg bytta både klipre og slanger samtidig og det var stor forskjell. Ser scanlink.no har en R1 på hugge-lista så du kan jo sende de en mail om du vil. Vær obs på at bajoen nederst på slangene har litt forskjellig vinkel på standard TRX og R1 (R1 bruker rett banjo). Godt mulig det settet du har plukka ut likevel passer helt fint. Selv fikk jeg et sett lagd til med akkurat de endene og lengdene jeg ville ha hos min lokale dele-dealer.
Selvsagt må du påberegne deg skifte av bremsevæske i samme operasjonen. Viktig at du gjør dette rett og får ut alle luftbobler om du skal gjøre det selv.
Ville kikka litt rundt etter et nytt drev også om jeg var deg. En tann mindre fremme er enkleste løsningen. Om du ikke er den som jakter toppfarten hele dagen, er den modden ikke mye å lure på.

PS: Fint om moderator kunne flyttet denne tråden over på Verkstedet, da den vel etterhvert passer bedre inn der.
Post Reply