Stemmer ikke helt det som står i førstepost at orginal veiv og orginale veivlagre til am6 tåler 140000rpm osv..
Den er ballansert til 12500 eller noe sånt, men tåler litt mere. Det som først tar kvelden er veivlagrene. Skal du ha noe som er mer turtallsvillig må du ha trimveiv + nye lagre. Du får maks 150000 rpm fra en moped, sett bortifra om du er en syk svenske.
Kan legge inn mine meninger om noen er interessert i å høre:
Ikke noe fasitsvar eller noe sånt, men skriver utifra min erfaring med am6 (som sitter i yamaha, rieju, motorhispania, gamle derbier m.l)
Effektanlegg/uplombert er første step inni trimmingens verden. Med dette vil du oppnå 75-95kmt ca alt ettersom hvilken dreving du har. Et effektanlegg er ikke et effektanlegg, det skal matche med porter, durasjoner, størrelser på syllinder og turtallsregister. På orginal syllinder passer leovince v6, mk1, mk2, yasuni cross/yasuni r1 veldig bra.
Om/når du blir lei av dette, så kan det være greit å gå til innkjøp av syllinder. Dette er entry level til skikkelig trim. Kan være greit å starte med en mild trimsyllinder om du ikke har så veldig mye erfaring. 2 stempelringer stempler blir som regel satt i syllindere som har drag under 8000 og 1stempelrings stempler blir satt i syllindere med drag over 8000rpm.. Er ikke stempelringene som bestemmer dette, er også porter, durasjoner, osv som vi ikke skal gå for mye innpå.
Metrakit handmade, airsal t6 asso og DR49/tp trophy er syllindere som passer bra for nybegynnere og for de som ikke vil skifte veiv.
Skal du hardere til verks kan du velge turtallsyllindere som metrakit pro race, hebo manstron patangra/revolution eller f.eks mhr team. Disse har syke toppdrag med riktig oppsett og går veldig bra(70 og 75ccm).Skal du kjøre på dette må du bytte til forsterket veiv og nye lagre (skf lagre annbefalt på det sterkeste).. Effektanlegg : yasuni r3, mk pro race, avstemt.. Vil du ha noe som går veldig bra, men ha mere bunndrag og ccm, så kan du sette inn langslagsveiv som gir økt slaglengde og mer ccm. Da kan du kjøpe Top performance 86 (også kjent som tp86) eller simonini 90 som er 86 og 90ccm.. Yasuni eller avstemt, pr funker selvom det ikke er optimalt..
Forgasser må byttes om du har noe mer enn bare effektanlegg.. Orginalt er 12mm og 16mm, gir bedre effekt på topp og bedre drag gjennom hele registeret om du bytter til 19-21mm på orginal syllinder med effektanlegg og... Har du heftigere syllindere må du ha større forgasser.. Når du har en ganske bra oppsett så er dellorto vhst som er flatslide forgassere populære, og kenhin sine pwk (d-slide) forgassere. Pwk kopier som mrd, stage6 osv funker like bra...
Et bra oppsett trenger også mere luft, da et powerfilter kan erstatte den orginale luftfilterboksen.. Personlig liker jeg best å kjøre uten filter da jeg har varaibelt innsug og vrir åpning på luftesiden slik at bakdemperen tar imot all driten..
Innsug må kjøpes etter størrelse på forgasser..
Reedventil eller tilbakeslagsventil hjelper til bedre flow (da åpningen er større enn på orginal) og hjelper til bedre aks pga membranen..
Trimcoil kan være greit å ha på sykler med ducati tenning da turtallsperren på 10500rpm forsvinner. MÅ IKKE BLANDES MED TURTALLSPERRE PÅ NYE YAMAHA TZR ELLER POWERUP SYSTEMET TIL NYE MOTORHISPANIA OG RIEJU..
På de sprekeste oppsettene velger de fleste å bytte ut hele tenningen til innerrotor som tenner mye fortere, får raskere turtall.. Skal ikke gå så mye inn på akkurat det... Polini sin innerrotor er en favoritt hos de fleste da dette er den eneste innerrotoren som genererer strøm til lys. Har du racing sykkel og vil beholde elstarten din så kan du kjøpe metrakit mrd digital ignition som er en bedre tenning enn orginal, men har startkransen som innerrotor ikke har...
Clutchen må også byttes.. På de letteste oppsettene holder det å bytte clutchfjærer.. malossi MHR fjærer er sterkt annbefalt da (fåes kjøpt hos mc-deler.com).. På hyperracing oppsett er polini, mrd carbon annbefalt med mhr fjærer eventuelt shimset mhr fjærer...
På am6 kan du også ta ut balanseakslingen. Mopeden vil riste litt mere, men du får raskere turtall og bedre gassrespons..
Dreving må også byttes om du skal ha mer fart.. Nyere sykler har veldig lett dreving orginalt som gjør at du nesten ikke får bedre fart om du trimmer den uten å bytte drev.. Drev er enkelt og billig å skifte.. Forskjellig dreving etter forskjellig oppsett og kjørestil..
Tror jeg har vært innom det meste nå
Kan vel legges inn itilegg i førsteposten ?
Husk at bytting av stempelring(er), stempel og pakninger kan gjennoppta tapt effekt på en sykkel som har gått langt.. Hver 5000km bør du bytte stempelringer på orginal syllinder og bytte stempel hver 10000..