Oljeskift

Prat om tung MC.
User avatar
jornhan
Posts: 140
Joined: 27 May 2005 20:53
Location: Sørumsand

Oljeskift

Post by jornhan »

Hei.Ble litt usikker,men hvor ofte skal man bytte olje på en mc?er det hver 5000 km eller 10000 km?
1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Bytter før jeg vinterlagrer den hvert år jeg.
User avatar
jornhan
Posts: 140
Joined: 27 May 2005 20:53
Location: Sørumsand

Post by jornhan »

Cartman wrote:Bytter før jeg vinterlagrer den hvert år jeg.
Helt riktig det cartman,gjør det samme selv,men det jeg tenker på er att noen kjører mye lengre enn andre på en sesong så jeg lurer på om det er noe fasit på når oljeskift bør skje.På f.eks turbo biler bør man bytte hver 5000 km(det gjør jeg på cosworthen min i hvertfall)men hvordan er det med mc?
1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Kjører 400 mil på et oljeskift, og bytter før vinterlagring. Bytter alltid filter ved oljeskift også.
Fort gjort, og ikke koster det all verden å gjøre det selv heller.
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

På de fleste sykler er det anbefalt oljeskift hver 6000 kmt.
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

Selv så skifter jeg pr. 5000Km... sånn sirkus...
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

det er nok ikke så dumt å se i instruksjonsboka og følge anvisningene der.
User avatar
jornhan
Posts: 140
Joined: 27 May 2005 20:53
Location: Sørumsand

Post by jornhan »

Ok.Takker og bukker for svar,men det er ikke så nøye lenger siden jeg mistet lappen i stad :evil:.Hadde jeg mistet den når jeg kjørte sykkel så hadde det føltes litt bedre,men jeg mistet den med bilen min!Politiet tok den når jeg spannt litt rundt her jeg bor og han stoppet meg ikke før jeg parkerte bilen på gårdsplassen hjemme,da mente han att jeg var en sånn type som råkjørte hele tiden siden jeg hadde en sånn sykkel(da så han på R1 min) så ba han meg skru av skiltene på bilen og tok de så ba han meg komme ned til kontoret hans i morgen.Skjønner ingenting jeg siden han bare kunne ta skiltene på bilen,tviler på att han har lov til det siden han ikke har noen målinger på meg engang,men en ting er sikkert,jeg skriver IKKE under på papirer som sier f.eks 5000-10000 i bot og 6 mnd uten lappen.Da skal han få kjøre rettsak hvis han vil for han var nemlig alene i bilen :D.
1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Tja, alle må da få spøle litt uten at en overivrig kar skal øke bonuspoengene hos sjefen sin.
Stå på ditt :wink:
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Hva var begrunnelsen for å ta skiltene? En sånn "manøver" fører vanligvis til en bot og ingenting mere. Merkelig!!
Hva er best? FJR 1300 så klart
User avatar
jornhan
Posts: 140
Joined: 27 May 2005 20:53
Location: Sørumsand

Post by jornhan »

MC-fantom wrote:Hva var begrunnelsen for å ta skiltene? En sånn "manøver" fører vanligvis til en bot og ingenting mere. Merkelig!!
Nå har jeg vært å snakket med politibetjenten.Skiltene fikk jeg igjen med en gang så han gjorde nok en bommert der vil jeg tro :D.Han hadde heller ingen målinger på meg.Jeg nektet å forklare meg samt inndragning av førerkortet så da gjenstår det å se hva juristen mener.Når jeg skrev under på papiret att jeg nektet inndragning av førerkort samt forklaring stod det på dokumentene hans att jeg var tilltalt for uaktsom kjøring med mulig fare.Uansett så beholder de førerkortet i 3 uker så hvis ikke jeg har hørt noe fra dem innen den tid så stikker jeg ned å henter lappen.Blir vel 3 helger på fylla nå tenker jeg :D.
1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hvilken modell er biken din nå egentlig ? -02 ? Bilder ? 8)
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Det er jo uaktsomhets-paragrafen som blir brukt i slike tilfeller, men det er sjeldent at lappen ryker. Du har sikkert provosert ham noe grusomt. Som alle vet er det noen som ser rødt ved tanken på at andre har mere motor enn dem selv.

Jeg pleier å utagere på vinteren (Subaru vet du, ikke WRX)

Når det gjelder oljeskift så pleier jeg å skifte på våren slik at oljen er ny. Kjører ca. 7-8.000 i året.
Hva er best? FJR 1300 så klart
User avatar
jornhan
Posts: 140
Joined: 27 May 2005 20:53
Location: Sørumsand

Post by jornhan »

Gixxerman:Sykkelen er registrert i 2000,men det er en overligger fra 99.Slenger ut noen bilder etterpå.

Mc-fantom:Det bør jo gå under uaktsomhets-paragrafen som du sier,men vet ikke selv hva det evt vil gi i straff.Han har nok blitt kraftig provosert ja,men denne politimannen slår visst veldig hardt ned på folk som har kjørt "litt" over det loven tillater etter hva jeg har hørt fra folk i distriktet her.
1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

MC-fantom wrote: Når det gjelder oljeskift så pleier jeg å skifte på våren slik at oljen er ny. Kjører ca. 7-8.000 i året.
Det siste jeg gjør på høsten før jeg setter inn sykkelen er å skifte olje. (Lar motoren gå et minutt på den nye oljen). Har hørt at det ikke er noe særlig å la motoren stå med gammel olje. Og oljen er jo fortsatt like ny og fin på våren fordi motoren har stått hele vinteren. Dessuten har ny olje mye bedre smøreevne ved den første, kritiske oppstarten etter vinteren. 8)
Post Reply