Gul vest - eller ikke..?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Gul vest - eller ikke..?

Post by Lølle »

Ser stadig noen mener og synser litt om dette rundt omkring..
Jeg kjører alltid med gul vest, men man skal ikke tro at det betyr så mye for synligheten.
Sjekk litt på NMCU.no, Transportøkonomisk institutt (tyngste forskermiljøet på trafikk i Norge, tror jeg) støtter ikke påbud av flere grunner. For det første synes man ikke bedre i de situasjoner hvor det trengs som mest; rett forfra og skrått forfra/side. Forfra blir det lite bedring fordi de fleste enten sitter fremoverlent (lite synlig vestflate) og/eller bak kåpeglass - og alle sitter bak frontlys som lager en "glorie", særlig med langlys på, som vi gjemmer oss bak. Kanskje mopedister vil komme bedre ut på den.
For det andre gir påbud feil signal - problemet er nemlig ikke at vi ikke synes på sykkel, men at bilister (vi det også om vinteren) ikke er mentalt innstilt på å se etter mc i trafikken.
Svenskene har dessuten gjort en undersøkelse, og det viste seg at det er lite man kan gjøre; lys, vest, klistremerker på speil osv. Det hjalp lite for oppdagelse.
Så hvorfor bruker jeg vest?
- hvorfor ikke? Hjelper det litt er det ok for meg. (I know, Gixxer - det er ikke for posører :roll: )
- jeg tror det gir litt på bilisters innstilling til meg når jeg lane-splitter ol. Jeg kan leve (lenger) med en ok innstilling fra bilister.
Jeg fortsetter nok med vest, men et påbud ville være galskap etter min mening.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Gul vest - eller ikke..?

Post by supermons »

Det er vel mange som synser uten noen faktisk kunnskap om dette feltet i det hele tatt (politikere og sånt)..

Men skal det isåfall gjelde bare motorsyklister? Mopedister og syklister og folk på rulleski/rollerblades? De har jo også stor fart på veien og lite beskyttelse..

Jeg støtter ikke et påbud.. Tror ikke jeg kjenner noen andre som gjør det heller..
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Gul vest - eller ikke..?

Post by Lølle »

Faren er at politikere synes de gjør noe - fargen synes jo. Ergo må det hjelpe... :roll:
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Gul vest - eller ikke..?

Post by inunf »

Jeg bruker ALLTID refleksvest når jeg jogger eller går på rulleski på traffikert vei. Men på MC? Der kan jeg ikke tro at det har mye for seg. Ihvertfall ikke med den sittestillingen som jeg har på sykkelen min. Da er det vel bedre med to fingre på bremsen hele tiden?
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Gul vest - eller ikke..?

Post by Lølle »

Det viktigste er å kjøre som om alle andre er idioter :roll:
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Gul vest - eller ikke..?

Post by Baron von Waffel »

Lølle wrote:Det viktigste er å kjøre som om alle andre er idioter :roll:
Det skremmende er at du litt for ofte har rett.

For min del kommer jeg ikke til å kjøre med vest før det blir påbudt. Men jeg skal vurdere en dress med tilstrekkelig farge og refleks om dette kan redde meg unna et påbud.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Gul vest - eller ikke..?

Post by Lølle »

Baron von Waffel wrote:Det skremmende er at du litt for ofte har rett.
Et sitat som står seg helt alene.. \:D/
User avatar
zod
Posts: 34
Joined: 04 May 2007 21:51
MC: Yamaha TRX850
Location: Haugesund

Re: Gul vest - eller ikke..?

Post by zod »

Baron von Waffel wrote: For min del kommer jeg ikke til å kjøre med vest før det blir påbudt.
Ikke etter et påbud heller for min del.....
Sikkert mye som kan gjøre det sikrere å kjøre sykkel. Hva med et påbud om neon-grønn hjelm med blinklys på toppen?
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Re: Gul vest - eller ikke..?

Post by Keihin »

Hva med et påbud om å være kompetent og følge med i trafikken for å få den ære av å ferdes i trafikken med bil? Jeg tør påstå at f.eks. speil er noe man kunne plukket av minst 1/3 biler uten at man hadde merket noe forskjell.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Gul vest - eller ikke..?

Post by Lølle »

Enig i den - jeg pleier å peke litt på speilet mitt for bilister som tydeligvis ikke har sett sine.
Må jo si at jeg ikke var flink nok med speil og blinklys før jeg begynte på mc. Hvor ofte tror du kjørelærere på bil nevner "mc"? Neppe ofte om han ikke er mc-lærer også
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Gul vest - eller ikke..?

Post by tshansen »

Skal de klare å lage påbud for den forbanna vesten på mc også no så må noen skytes! Det er noe forbanna tull!!!!

Jeg missliker også sterkt at "alle" skal ha på seg vest i dag. Samme hva de skal ta seg til. Få på dere reflekser eller godt synlige klær (i lys)
Det blir bare mindre og mindre "respekt" for vestene der ute.

Ser bare på jobb....der har vi på oss store vester når det er trafikkuhell eller lignende. Vi merker mye slappere holdning til slike vester nå enn hva det var før!

Nei samme med påbudet med vest i bil. kan du begripe hvorfor?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Lasseleeten
Posts: 445
Joined: 31 Aug 2006 10:01
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3
Location: Tønsberg

Re: Gul vest - eller ikke..?

Post by Lasseleeten »

ALLE BILER SKAL VÆRE SIGNALGULE!

Jeg vet ikke om det bare er meg, men selv legger jeg fortere merke til mcfolk i mørke klær om dagen.
Den gule er så lys..

Og når det er mørkt så har man jo altids lys forran =\
User avatar
Chris
Posts: 1166
Joined: 25 May 2005 21:11
MC: BMW HP2 Sport
Location: Sandefjord

Re: Gul vest - eller ikke..?

Post by Chris »

Jeg personlig ser folk lettere med gul vest, gulfargen minner jo om sykebilene så ser dem tvert ;-)
x - '99 Aprilia RSV Mille
X - '07 Aprilia SXV 550
X - '07 Kawasaki Z750
User avatar
zod
Posts: 34
Joined: 04 May 2007 21:51
MC: Yamaha TRX850
Location: Haugesund

Re: Gul vest - eller ikke..?

Post by zod »

I dagens motorbilag i Haugesunds-avis http://www.buyandread.com/mediaport/too ... ee&pub=261 står det på side 20 en artikkel om emnet vestbruk.
Kjenner jeg blir provosert langt inn i tynntarmen av dette våset her.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Gul vest - eller ikke..?

Post by Lølle »

Enig - det er altfor mye synsing og påbud er tull. Klart du ser en gul vest bedre fra siden enn en svart jakke, men det er sjelden at det er fra siden behovet er for å synes. Likevel kjører jeg altså med vesten.
Post Reply