Nm og Hk

Prat om tung MC.
User avatar
kofalk
Posts: 44
Joined: 28 Apr 2005 11:29
Location: Tønsberg
Contact:

Nm og Hk

Post by kofalk »

Kan noen på en lettfattelig måte forklare meg forskjellen på hestekrefter og dreiemoment?
Magg
Posts: 42
Joined: 25 May 2005 15:15

Post by Magg »

Det er to sider av samme sak...

effekt(W) = dreiemoment(Nm) * turtall * 2 * pi / 60

Del det hele på 745,7 of du får HK.

Magnus
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Hestekrefter eller kW er mål på effekt, altså hvor mye energi pr tidsenhet motoren yter.

Dreiemoment er kraften på akselen, enkelt forklart. Det er et mål for hvor stor kraft som skyver sykkelen.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Dreiemoment er motorens evne til å opprettholde turtallet ved belastning.
Om du har to motorer med lik effekt men forskjellig slagvolum vil oftest den med størst slagvolum ha størst dreiemoment.

Hvis du prioriterer 0-100km/t på kortest mulig tid er ikke dreiemoment så viktig. Skal du på tur med passasjer og full oppakning samtidig som du fortsatt har krefter til forbikjøringer i motbakke uten å gire ned, da vet du å sette pris på dreiemoment...
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Dominator wrote:Hvis du prioriterer 0-100km/t på kortest mulig tid er ikke dreiemoment så viktig.
Siden det er dreiemomentet som gir turtallsøkningen ved akselerasjon så vil den maskinen med størst dreiemoment vinne den kampen også, såfremt vekten de skal flytte og treghetsmomentet i de roterende delene er likt.
Astaroth
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2005 09:31
Location: Oslo

Post by Astaroth »

Får vel prøve en annen måte å forklare det på også... Ikke lett å bli klok på alle forklaringene her :)

HK/kW = kraft per tidsenhet
Nm = kraft per "stempelslag"

Derav er det lett å se at HK/kW øker med RPM'en, da du vet stempelet slår mye oftere jo høyere RPM du har... Helt til andre ting begynner å bremse det for mye. (Stempelvekt, rotasjonsenergi osv)

Nm topper stort sett tidligere, fordi den ikke er avhengig av RPM'en - men får allikevel bedre effekt per slag om det allerede er litt fart på stempelet (avhenger av hvor stempelet er når det tenner, hvor stort det er osv).
Image
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

pelsen wrote:
Dominator wrote:Hvis du prioriterer 0-100km/t på kortest mulig tid er ikke dreiemoment så viktig.
Siden det er dreiemomentet som gir turtallsøkningen ved akselerasjon så vil den maskinen med størst dreiemoment vinne den kampen også, såfremt vekten de skal flytte og treghetsmomentet i de roterende delene er likt.
Greit nok, men ikke så relevant i praksis (du går utifra at man lagrer mer energi i stemplene når dreimomentet er lite, hvis man bare går utifra verdiene ut av motoren, som er det man oppgir skulle man tro, så blir det ikke riktig)., som magg forklarer her, effekten er proposjonal med dreimoment og turtall. Mao Effekt= Dreimoment * Turtall * En konstant., jeg ser bort ifra konstanten for enkelhets skyld i resten av forklaringen, da den er gitt av sykkelen, og endrer seg ikke.

Dreimomentet som er oppgitt kommer ut av motoren, enhver kombinasjon av dreimoment og turtall kan gjøres om til ett annet dreimoment og turtall ved hjelp av utveksling. Feks har en traktor veldig høyt dreimoment, mens en f1-bil ikek har høyt dreimoment, dette illustrer at turtallet er like viktig som driemomentet.

SÅ alt i alt, effekten og hvordan giringen er bestemmer akselerasjon. Dreimomentet alene har ingenting med saken å gjøre. Du kan se på det som en firkant, der aksen er gitt av arealet, og dreimomentet og turtallet er sidene, en lang side fører ikke automatisk til ett stort areal.

Når det er sagt så er det ett par ting: høyt dreimoment fører gjerne til at det folk oppfatter som "komfortable turtall" (dvs lave) utvikler høyere effekt. Og ofte har en motor med høyt dreimoment en jevnere effektkurve med samme toppeffekt, så effekten er ikke helt den samme. For å oppsumere:

En sykkel ytelse er bestemt av effektkurven og giringen.

AtW
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: Nm og Hk

Post by Fidel »

Og med dette har dere svart på spørsmålet:
kofalk wrote:Kan noen på en lettfattelig måte forklare meg forskjellen på hestekrefter og dreiemoment?
Jada... :roll:
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Nm og Hk

Post by ATWindsor »

Fidel wrote:Og med dette har dere svart på spørsmålet:
kofalk wrote:Kan noen på en lettfattelig måte forklare meg forskjellen på hestekrefter og dreiemoment?
Jada... :roll:
Hestekrefter bestemmer ytelsen til sykkelen (aks osv), hestekrefter er gitt ved dreimoment*turtall. Enkelt nok?

AtW
User avatar
kofalk
Posts: 44
Joined: 28 Apr 2005 11:29
Location: Tønsberg
Contact:

Post by kofalk »

hehehe, ja dette ble som forventet: en masse formler og teorier og vanskelige ord.

jeg skal ut å kjøre yamaha mt-01 om ikke så lenge. en maskin som har 1700 ccm, 150 Nm men bare 90 hk. Er spent på hvordan den vil føles å kjøre i forhold til min ninja på 600 ccm, 110 hk men bare 65 Nm.

kommer kanskje til å få et klart inntrykk av forskjellene mellom Nm og Hk etter turen?
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

kofalk wrote:hehehe, ja dette ble som forventet: en masse formler og teorier og vanskelige ord.

jeg skal ut å kjøre yamaha mt-01 om ikke så lenge. en maskin som har 1700 ccm, 150 Nm men bare 90 hk. Er spent på hvordan den vil føles å kjøre i forhold til min ninja på 600 ccm, 110 hk men bare 65 Nm.

kommer kanskje til å få et klart inntrykk av forskjellene mellom Nm og Hk etter turen?
Du burde se på effektkurven, det er veldig vasnklig å si noe bare vha av topptallene. Er effekkurven jevn og fin vil du få ett jevnt drag, er den spiss blir det mye mindre jevnt.

AtW
User avatar
kofalk
Posts: 44
Joined: 28 Apr 2005 11:29
Location: Tønsberg
Contact:

Post by kofalk »

ninjaen har spiss kurve. derav kicket på toppen, men dersom mt-01 hadde hatt samme kurve så måtte det jo fremdeles være stor forskjell på 65 og 150 Nm ?
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

Et råskinn er det vil jeg tro... Hk gjør rask, men dreiemomentet (Nm) gjør sterk... Var ikke DET en enkel forklaring? :wink:
User avatar
kofalk
Posts: 44
Joined: 28 Apr 2005 11:29
Location: Tønsberg
Contact:

Post by kofalk »

Det høres fornuftig ut. Har ikke vakent mange sykler på lista over hva jeg har kjørt, men en BMW R850R har jeg prøvd og det var en motorgange jeg likte veldig godt. Ikke mer en 70 hester eller noe sånt, men akk så sterk og lite giring som måtte til i forhold til R syklene iallefall...
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

kofalk wrote:ninjaen har spiss kurve. derav kicket på toppen, men dersom mt-01 hadde hatt samme kurve så måtte det jo fremdeles være stor forskjell på 65 og 150 Nm ?
Nei, eller dvs forutsatt at giringen skjer på samme sted i kurven, men det er jo ikke særlig usannsynlig, iogmed at giringen ofte er tilpasse sykklen :). En sykkel med en likt utseende kurve og markant høyere moment vil antaklig ha ett mindre turtallsregister (lavere turtall).

AtW
Last edited by ATWindsor on 02 Jun 2005 21:37, edited 1 time in total.
Post Reply