ATWindsor wrote:
Det er neppe noen "vinklin mot nm" i noe mer en reklameindustrien, dreimoment alene forteller ingenting om motorens ytelse, en f1-bil har feks ikke spesielt høyt dreimoment. Det den menige mann som regel mener når de sier "bra dreimoment" er høy effekt på lavere turtall. (til tider blir det også brukt om å øke dreimomentet på et gitt turtall, noe som gir en effektøkning, men feks maks dreimoment sier deg i utgangspunktet ingenting, selv om man utifra dreimomentet kan gjette seg til sånn ca hvordan effektkurven ser ut om det er en "normal" motor, og man har litt peil).
AtW
ehh...hvordan oppnår man høy effekt på lavt turtall? Kanskje menigmann har rett når han hevder det er bra moment når man tenker på sammenhengen mellom disse begrepene.
Momentkurven og maksmoment forteller mye om en motor til de som har peiling. Maks moment opptrer når midlere sylindertrykk er på maks. Dvs når forbrenningsprosessen er best. Man bruker momentkurven for å optimalisere videre.
Avstanden mellom maksmoment og maks effekt kalles powerband på utenlandsk.
Racemotorer har ofte smalt powerband, dvs maks moment og maks effekt er nesten sammenfallende. Denne type motorer er de som yter mest, men er dessverre er de nærmest ukjørbare for menigmann på veien.
Når maksmoment er lagt ved et mye lavere turtall enn maks effekt har man et bredt powerband. I praksis er da momentkurven flat. Denne type motorer oppleves som om de trekker like godt ved alle turtall. Her har man valgt kjørbarhet framfor maks ytelse.