Husqvarna SM eller Aprilia RS 06/07?

Prat om lett MC.
Post Reply
jeditimi
Posts: 101
Joined: 02 Nov 2006 02:51

Husqvarna SM eller Aprilia RS 06/07?

Post by jeditimi »

Hei alle sammen,jeg eier en aprilia rs 2002 mod. som jeg skal selge for så å kjøpe en ny sykkel derfor vil jeg gjerne at dere skal hjelpe meg med å gjøre ett valg mellom 2 veldig flotte lettmotorsykler, altså enten en husqvarna 125 ccm supermotard 2001 mod og nyere (SMS/WRE/WR) eller en Aprilia RS 125 ccm 2006/2007.


Husqvarna'en
Slik jeg ser det hadde jeg valgt en av de forskjellige husqvarna'ene uten tvil, hadde det ikke vært for at jeg er ganske så lav (omtrent 170 cm) og jeg ser på husqvarna'ene som veldig høye sykler. Salhøyden fra bakken er 87 cm på SMS, 93,5 cm på WRE og 97 cm på WR. Salhøyden på WR og WRE er jo litt forskjellig fra årsmodell til årsmodell og i tilleg reduseres den litt ved å sette på 17" super motard dekk. Til sammenligning er aprilia rs sin salhøyde 80,5 cm og der når jeg helt fint ned i bakken med begge bena.

Oppsummering av Husqvarna'en:

- dyre deler dessuten vanskelig å få tak i
- damene er ikke så begeistret over "KRÅSSERE"
- er ikke sikker på om jeg når ned i med begge bena
- stempelskifte må skje ofte
+ respekt av alle som kjører lettsykkel
+ stort bruksområde
+ kjempeflott akselerasjon
+ koster som oftest ikke noe å velte med den, skjeldent det skjer kosmetiske skader i alle fall med velteklosser

Bilder av Husqvarna'en:
Image

Aprilia'en
Nydelig sykkel, men lite bruksområde. Damene smelter for den, men sykkelen er ikke like leken som husqvarna'en. Utseende messig synest jeg begge syklene er like pene, men på 2 vidt forskjellige måter. Fordelen med denne er at jeg også når ned i bakken med begge bena. En ting jeg er litt misfornøyd er den fargen på felgene, som kræsjer sykt med rødfargen på 07 modellen. Men til gjengjeld har jeg en far som eier lakk verksted og kan få gode priser på lakkering, men så er det litt skummelt å touche en så ny sykkel.

Oppsummering av Aprilia'en:
- lite bruksområde
- dyrt å velte med den
- om jeg skulle kjøpe den er jeg NØDT å lakkere den.
- den er gjerne dyrere enn en tøff husqvarna sm, dessuten veldig lite av dem til salgs ( brukt )
- lang ventetid på deler
+ damemagnet
+ høy toppfart
+ mye support fra aprilia forum ( elsker dere <3 )

Bilder av Aprilia'en (trenger ikke så mange, alle vet hvordan den ser ut):
Image
Stolt eier av Aprilia RS 125 !
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Re: Husqvarna SM eller Aprilia RS 06/07?

Post by Tore^NSR »

Kjøp den som DU liker best. Nå som det er sagt så hadde hvertfall jeg gått for en WR :twisted: Syk aks,samt veldig billig forsikring.
jeditimi
Posts: 101
Joined: 02 Nov 2006 02:51

Re: Husqvarna SM eller Aprilia RS 06/07?

Post by jeditimi »

Jeg er jo forelsket i BEGGE syklene, men en må jeg gifte meg meg, hvilken? Jeg er sikker på jeg blir like fornøyd uansett hvem av dem jeg velger. Her leter jeg etter erfaringer, tips og andres meninger (for all del ikke fordi jeg ikke har egen ryggrad). :)
Stolt eier av Aprilia RS 125 !
jeditimi
Posts: 101
Joined: 02 Nov 2006 02:51

Re: Husqvarna SM eller Aprilia RS 06/07?

Post by jeditimi »

Forsikring spiller INGEN rolle for meg, jeg har 1200 kr FULLKASKO på aprilia rs 2002 mod. Så forsikringen blir ikke høy uansett. Da er den selvfølgelig registrert på min far.
Stolt eier av Aprilia RS 125 !
MatsBS
Posts: 365
Joined: 06 Jun 2007 16:11
MC: Husqvarna SM 00 m/ 06 WRE motor. 30-40 hk ;D
Location: Mosjøen

Re: Husqvarna SM eller Aprilia RS 06/07?

Post by MatsBS »

Gå for Husqvarnan!! Du kommer til å få det mye artigere med den og det er en suveren sykkel som NESTEN er artig å skru på når det trengs :D
Og tror det går bra selv om du ikke er så høy, sykkelen er lettkjørt og lett å holde balansen med, sykkeln er også smal så det går nok greit.
Og det du sier om at den ikke drar damer er ikke sant! Her får du ivertfall høyere status med å ha en sykkel som ikke alle har, og alle blir imponert over aksen :twisted: Spesielt damene som sitter på :lol:
Image

Image
User avatar
Maverick
Posts: 381
Joined: 23 Jun 2007 22:39
MC: 03' Honda NSR

Re: Husqvarna SM eller Aprilia RS 06/07?

Post by Maverick »

En ting er jo sikkert, begge sykklene er råtøffe!
Hvis du skal kjøpe Husqvarna ville jeg ha gått for 2007 modellen av SMS. ;-)
Men som det er skrevet over, det er viktig at DU er fornøyd med sykkelen, og ikke hva andre sier. Så du bør tenkte etter hvilke bruksområder osv du skal bruke den til, så kommer du sikkert fram til hvilken av disse sykklene du vil ha :D
Image
- Honda NSR 2003
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Re: Husqvarna SM eller Aprilia RS 06/07?

Post by Bonnis »

Om du hadde vært litt mer spesifikk med årsmodellene så hadde det vært litt lettere. Jeg ville helt klart heller valgt en 06 RS framfor en "sliten" 01 SMS.

Om du f eks hadde hatt valget mellom en 04 WR og 06 RS så tror jeg hadde tatt WR. Du har jo allerede prøvd litt racing, så hvorfor ikke litt enduro og? :)
jeditimi
Posts: 101
Joined: 02 Nov 2006 02:51

Re: Husqvarna SM eller Aprilia RS 06/07?

Post by jeditimi »

Jeg elsker å styre på å lakkere sykkler osv. men føler det blir feil å lakkere en kliss ny RS. Men husqvarnaene er pene helt ned i 2001 @ mange billigere sykler til salgs som man faktisk kan tjene penger på om jeg gjør ett godt kjøp. Jeg vil UANSETT gå i minus om jeg kjøper RS.
Stolt eier av Aprilia RS 125 !
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Re: Husqvarna SM eller Aprilia RS 06/07?

Post by Bonnis »

Det virker på meg som du allerede har bestemt deg.
Et absolutt godt valg! Jeg tviler på at du vil angre. :)
User avatar
EvenDeven
Posts: 3180
Joined: 23 Jan 2007 15:03

Re: Husqvarna SM eller Aprilia RS 06/07?

Post by EvenDeven »

Jeg ville gått for en Husqvarna... Men, det er jo bare min mening.. ;)

Kjøp hva DU vil ha som Tore skreiv.. ;-)
Før - Honda NSR 2003
Nå - GasGas 125 SM
User avatar
Olav'en
Posts: 1992
Joined: 06 Jun 2005 20:51
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*
Location: Adrenalin hovudstaden - Voss

Re: Husqvarna SM eller Aprilia RS 06/07?

Post by Olav'en »

Eg hadde gått for husqvarna'en eller evt ein annen sm (ktm, aprilia, tm, yamaha, husaberg)
Grunnen er:
- Større bruksområde.
- Får meir morro for pengene med ein sm/enduro 125 en med ein racing.
- Veldig lett og behagelig å køyre, med tanke på sittestilling osv.
- Billigere om ein skulle vere så uheldig å velte.
- Lettere å skru på.
- Rå akslerasjon, holder alle fartsgrenser med GOD margin!

Ein som eg gjekk på skule med i fjor hadde ein KTM 125exc FP. Heilt perverst kor den gjekk, eg låg i 100km/t på motorvegen, og da kom han peisendes forbi på bakhjulet!
At racing drar meir damer en crosser / sm er det dummeste eg har høyrt. Og dessuten, kjøper vell ikkje lett mc for å dra damer? :lol:
morra-di@hotmail.com
Posts: 188
Joined: 27 Jun 2006 17:51
Location: Sande

Re: Husqvarna SM eller Aprilia RS 06/07?

Post by morra-di@hotmail.com »

jeditimi wrote:Forsikring spiller INGEN rolle for meg, jeg har 1200 kr FULLKASKO på aprilia rs 2002 mod. Så forsikringen blir ikke høy uansett. Da er den selvfølgelig registrert på min far.
hvor i HELVETE har du forsikring da ? :S gjensidige skal ha 12000 på fattern!!!
Mito 06 og Honda Crf 250 :D
User avatar
olsen.no
Posts: 746
Joined: 04 Jun 2007 01:01
MC: derbi sm 2002
_________________
Location: tromsø. -kroken

Re: Husqvarna SM eller Aprilia RS 06/07?

Post by olsen.no »

digg den der gule å blå sykkeln :D
Image
jeditimi
Posts: 101
Joined: 02 Nov 2006 02:51

Re: Husqvarna SM eller Aprilia RS 06/07?

Post by jeditimi »

morra-di@hotmail.com wrote: hvor i HELVETE har du forsikring da ? :S gjensidige skal ha 12000 på fattern!!!
Rolig med finspråket :P Jeg har forsikring i Terra, MEN det er ikke det som gjør at det blir så billig, det er pga pappa har forsikret bilen, husene, leiegårdene osv. alt til sammen på en verdi rundt 70 mill, DERFOR får han en god avtale. Og NEI jeg er ikke pappagutt om dere evt. hadde tenkt å mobbe meg. Sykkelen har jeg betalt KUN med egne penger, men lappen blir riktig nok betalt av MAMMA (de er skilt så er ikke pappas penger) pga. en røykeavtale vi har.

En annen ting som spiller in er at min far har tunglappen og høyeste forsikringsbonus :)
Stolt eier av Aprilia RS 125 !
jeditimi
Posts: 101
Joined: 02 Nov 2006 02:51

Re: Husqvarna SM eller Aprilia RS 06/07?

Post by jeditimi »

olsen.no wrote:digg den der gule å blå sykkeln :D
Ja, den er nydelig spørr du meg, tenker på å lakkere noe i den dur, men får jo ingen kjøreutstyr matchende til de fargene? Evt. noen som vet om man får tak i cross utstyr som matcher husqvarna sin gul/blå dekor. Det er sikkert litt fett å kjøre rundt i cross dress på gaten da :)
Stolt eier av Aprilia RS 125 !
Post Reply