uten forbrems

Prat om tung MC.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Mulig jeg tar veldig feil, men bruker ikke BMW Brembo bremser originalt???

En annen ting som er greit å huske på er at slitte bremseklosser ikke beskytter kalipperen/stempelet mot varmen fra skiva under bremsing like godt som nye bremseklosser.

Selv pleier jeg å pakke om kalipperne når jeg skifter bremsevæske annethvert år. Kjøper rep.sett som inneholder hovedtetteringen inne i sylingeren og støvkappene. Støvkappene (Belger i gummi som sørger for at det ikke skal komme fuktighet og dritt mellom stempelet og sylinderen) er utsatt for både mekanisk slitasje og varmeveksling, og bør absolutt sjekkes en gang imellom.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Ni som kör 4-fingrarsgrepp på bromsen - mellangasar ni inte när ni ska växla ner, samtidigt som ni ligger hårt på bromsen?
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

overhodet ikke :? Jeg gjorde det på kjøreskolen husker jeg (men hvem gjør ikke det på kjøreskolen et par ganger?), men har aldri gjort det etter jeg fikk lappen... Har egentlig for å være helt ærlig aldri tenkt over at det kan skje :)
Image
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Hei!

Er Brembo-bremser på BMW ja.

Jalmar skrev:
>. Kjøper rep.sett som inneholder hovedtetteringen inne i sylingeren og støvkappene.

Enda et godt tips! Glimrende.
<ringe til bmw-forhandleren..>
ATWindsor wrote: Bra innlegg, bare en liten kommentar. 1 sekund er reaksjonstiden, innbygd i dette er å oppfatte at situasjonen er farlig, og bestemme seg for å bremse. Når denne avgjørelsen er tatt. Så er det neppe 1 sekund i forskjell på å trykke inn bremsen, med og uten beredskap (hjernen funker like fort selv om man har hendene ett annet sted).
AtW
Hjernen funker like fort, reaksjontiden fra inntrykk til handling blir den samme. Men tiden fra hjernen reagerer til sykkelen begynner å bremse vil variere etter hvor du har fingrene og hvor klar du er for å begynne å bremse.

Har fingrene allerede spist opp 1mm vandring i det hjernen bestemmer seg for å bremse, vil man være godt i gang med bremsen et halvsekund til sekund etterpå. Har du fingrene på holken er det like lang tid som det tar å få fingrene over på bremsen og begynne å bremse. Blir vel en 10-20 meter forskjell og det er mye!

Bruker samme teknikkene på tråsykkel, hvor jeg har en tendens til å rote meg inn i situasjoner. (syklet tråsykkelbud en stund) Har skjedd en hel del ganger at sykkelen har vært nesten helt stoppet av seg selv, i det samme øyeblikket som jeg aktivt registrerer at det er fare på ferde. Skjønner ikke hva som skjer før sykkelen står der, gaffelen spretter ut igjen og der kjører det plutselig en bil rett forbi nesetippen. I det hjernen reagerer smeller instinktet inn og der er bremsen i gang før jeg har aktivt bestemt meg for noe som helst. Skjer det samme på MC hver gang det begynner å lukte trøbbel, bremsen er i gang før jeg i det hele tatt har tatt et bevisst valg! Instintkt med andre ord. Det må da være et bra mål?

Normalinstinktet for et menneske er å klamre seg fast, fryse, og skyve problemet fra seg. I en tredjedel av MC-ulykkene gjør sjåførene _ingenting_ før det smeller. De sitter bare der. I begynnelsen er instinktet så feil, at man klamrer seg fast, at det kanskje kan være farlig å holde på bremsen. Dette er en av de viktigste vanene å få bort fra kjøringen! Etter et par tusen repetisjoner på en øvelse blir det til en instinktiv handling selv om vi ikke er programmert slik fra naturens side. Bremsing er den viktgiste handlingen man kan innprente i systemet. Også er det sabla gøy. Alle sykler har mer kraft i bremsene enn i motoren! =)
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Lupo wrote:Har fingrene allerede spist opp 1mm vandring i det hjernen bestemmer seg for å bremse, vil man være godt i gang med bremsen et halvsekund til sekund etterpå. Har du fingrene på holken er det like lang tid som det tar å få fingrene over på bremsen og begynne å bremse. Blir vel en 10-20 meter forskjell og det er mye!
Jeg er ikke uenig i at det kan være en god vane, men jeg er uenig i at det tar 0.5-1 sekund å flytte fingrene den lille veien. Kanskje 0.5 sekund max. Men noe mer enn det virker usannsynlig på meg.

AtW
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Klemte fingre?

Post by Fidel »

Cartman wrote:Dessuten er ikke to fingre anbefalt fordi man da lett kan plassere de andre rundt holken, dvs at de kan komme mellom hendel og holke. Som fort kan føre til at du ikke klarer å bremse optimalt om du f.eks kjører en sykkel som hendelen går lengre inn. Det er helt vanlig opplæring at du skal enten ha alle fire fingrene over bremsehendel, eller ingen.
Nja, opplæringen på dette er åpenbart forskjellig. Jeg lærte, akkurat som kona nå lærte, alltid å ha to fingre på frambremshendelen. Hvis frambremsen din tar så langt inn at du står i fare for å klemme fingrene dine, bør du egentlig justere hendelen og sjekke bremsevæskenivået... Å ha to fingre på bremsene til enhver tid, og dermed også ha kontinuerlig bremseberedskap, har reddet meg mer enn en gang de 13 årene jeg har kjørt sykkel.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Var borti et sted i en reportasje om jagerflyverutdanning, at de ikke ville ha folk som handlet på instinkt. De ville derimot at flyveren skulle tenke gjennom og reagere på alle situasjoner bevisst og ikke på instinkt. Vet ikke om det du forteller Lupo er instinkt, men at underbevisstheten din har oppfattet, vurdert og handlet før du bevisst oppfatter situasjonen. Du kan gjerne kalle det instinkt, men det er nok heller en treningssak. Og jeg er ikke helt sikker på om det er så lurt å overlate det til underbevisstheten, tror jeg ville prøvd å få det tilbake til det bevisste planet, hvor jeg har kontroll med hva jeg gjør.
Det dere har skrevet i denne tråden har gjort at jeg har revurdert og tenker litt annerledes på to kontra fire fingre på hendlene. På MC-kurset spurte læreren om det var noen som kjørte med to fingre på bremsen. Det ble spurt slik at alle forsto at det var No No. Har derfor vent meg til fire fingre på enten holk eller hendel. Men må nok gjøre som enkelte politikere og finne meg en tenkeboks, og ta meg tid til å se hva jeg trives med. Gamle vaner er vonde å vende.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Hjalmar Sæterstøl
Posts: 32
Joined: 22 May 2005 19:57

Post by Hjalmar Sæterstøl »

Kva er dette "dødsgrepet"? :oops:
Honda MTX 1992
Tecno frampotte, Proma Trimlyddemper og Powerfilter
Ca. 70 på flaten
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Dødsens

Post by Fidel »

Jeg har også stusset litt over begrepet "dødsgrepet", men jeg tror vel det er når du i en panikk-/nødsituasjon tviholder i styret, stivner og dytter deg selv vekk fra styret. Dette er trolig den sikreste måten å gjøre alt feil på, hvis man skal tro lærebøkene (og evnt egne erfaringer).

Jeg tror på instinktreaksjonene - de er der for å redde oss. Problemet er at på MC (som beveger seg noen ganger raskere enn det som er normalt for oss) er instinktene våre direkte farlige. Derfor må vi lære oss nye "instinkter". Mellom 1500 og 3000 repetisjoner må til for å lære inn noe slik at du reagerer instinktivt, hvis jeg husker noenlunde riktig. F.eks. at du lar være å stivne, men heller myker opp, lener deg frem og ut og gir gass når svingen ble en smule krappere enn du først antok.

Mht bremsing: Noen kjører til og med med bare en finger på bremsen. BMWs servoassisterte integralbremser tillater det, f.eks. Poenget må være at du ALLTID har en eller flere fingre på bremsehendelen. Antallet spiller vel mindre rolle. Harleyer trenger f.eks. en skruetvinge for å få tilstrekkelig effekt på frambremsen... :wink:
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

Brembo racing bremser?
Astaroth
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2005 09:31
Location: Oslo

Post by Astaroth »

Ragnhild61 wrote:Var borti et sted i en reportasje om jagerflyverutdanning, at de ikke ville ha folk som handlet på instinkt. De ville derimot at flyveren skulle tenke gjennom og reagere på alle situasjoner bevisst og ikke på instinkt. Vet ikke om det du forteller Lupo er instinkt, men at underbevisstheten din har oppfattet, vurdert og handlet før du bevisst oppfatter situasjonen. Du kan gjerne kalle det instinkt, men det er nok heller en treningssak. Og jeg er ikke helt sikker på om det er så lurt å overlate det til underbevisstheten, tror jeg ville prøvd å få det tilbake til det bevisste planet, hvor jeg har kontroll med hva jeg gjør.
Det dere har skrevet i denne tråden har gjort at jeg har revurdert og tenker litt annerledes på to kontra fire fingre på hendlene. På MC-kurset spurte læreren om det var noen som kjørte med to fingre på bremsen. Det ble spurt slik at alle forsto at det var No No. Har derfor vent meg til fire fingre på enten holk eller hendel. Men må nok gjøre som enkelte politikere og finne meg en tenkeboks, og ta meg tid til å se hva jeg trives med. Gamle vaner er vonde å vende.
Ingen fingre på bremsen i vanlig kjøring, 4 fingre på bremsen i beredskapssituasjoner er det jeg går for. Man kjører bedre ved generell kjøring med alle fingrene rundt håndtaket, men såfort man er i byen med litt trafikk eller mulige situasjoner, så er 4 på bremsen fint å praktisere.
Hjalmar Sæterstøl wrote: Kva er dette "dødsgrepet"?
Jeg mente det var når du holder såpass hardt på styret at etter en stund så visner tommelen/fingrene, og du må slippe for å få blod i hånden igjen (samme som om foten visner når du sitter eller sover). Varer ofte lenge dersom man trøbler mye med det...
Image
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Jeg har for vane fra vanlig sykkel å holde tre fingre på bremsen; på den måten kan jeg bremse eller bruke gassen hvis det skulle bli nødvendig...
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Re: Klemte fingre?

Post by Kosh »

Fidel wrote:Å ha to fingre på bremsene til enhver tid, og dermed også ha kontinuerlig bremseberedskap, har reddet meg mer enn en gang de 13 årene jeg har kjørt sykkel.
Det var vel helst det at du bremset i tide som reddet deg, i tilfellet. Jeg er nokså skeptisk til folks teorier om hva som reddet dem, når man strengt tatt har dårlige forutsetninger for å si hva som ville skjedd om man gjorde det på en annen måte. Det tar bare millisekunder å åpne og knytte hånden, og det vil sjelden være fatalt.

Er enig med Guido i at det har noe å si hvor følsomme bremser man har, men på min sykkel tror jeg de millisekundene er vel anvendt tid for å få bedre kontroll på bremsingen.
V4 fun
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Hei folkens! =)

[bremseberedskap]
ATWindsor:
>Jeg er ikke uenig i at det kan være en god vane, men jeg er uenig i at det tar 0.5-1 sekund å flytte fingrene den lille veien. >Kanskje 0.5 sekund max. Men noe mer enn det virker usannsynlig på meg.

Mulig det! Varierer vel mye etter hvem man er. Sikkert er det i hvert fall at dette blir mange meters forskjell i bremselengden.

Har man bremsestilling som normal-stilling hjelper det også, i motsetning til å kjøre på en vanlig måte og bremse på en litt annen. Tenker de fleste sitter litt annerledes og har en litt annen håndvinkel på normalkjøring og bremsing. Uvane vil jeg kalle det. :) Alle sykler kan justere vinkelen på hendlene, finnes vel neppe noen som kommer fra fabrikken i perfekt tilstand for hver enkelt sjåfør.

Hjalmar:
>Kva er dette "dødsgrepet"?

Bare et ord jeg fant på, tror ikke jeg har sett det før. Tenkte da på å holde altfor mye fast i styret, noe som mange desverre gjør. Spesielt i panikksituasjoner hvor folk klamrer seg fast. Jo mer panikk jo hvitere blir knokene, som vanlig stikk motsatt at det man bør gjøre. Å gripe rundt håndtakene med alt for stor kraft er vanskelig om en del av fingrene er på bremsen.


Ragnhild:
>Vet ikke om det du forteller Lupo er instinkt, men at underbevisstheten din har oppfattet, vurdert og handlet før du bevisst oppfatter situasjonen. Du kan gjerne kalle det instinkt, men det er nok heller en treningssak.

Vet ikke om det er instinkt eller ei, hva skal man kalle det da? Det tar sabla lang tid å øve inn og når det først sitter går det automatisk. Refleks er kanskje et bedre ord?

Har i hvert fall ikke mye tid til vurdering! Det er ekstrem liten tid det er snakk om, hjernen får et inntrykk og gjennomfører den planen som eksisterer for situasjonen. En villt fremmed situasjon som man aldri har vært borti eller tenkt på i det hele tatt krever bevisst vurdering, det er skummelt. Typisk kommentar etter ulykke: "trodde at X ville gjøre Y men så skjedde Z.." Beste er vel da å ha en vane på å spise opp vandringen på hendelen og bremse ørlittegranne, mens systemet venter på en definitiv kommando fra hjernen. Prøver å unngå ukjente situasjoner så godt det lar seg gjøre.

Bruker en del tid på å visualisere worst case scenarioer og planlegge taktikker for dette. Ingen vits å vente til man har hatt en ulykke før man lærer av det! Har man en viss plan som er prentet inn vil hjernen falle tilbake på dette og utføre handlingene nærmest av seg selv. Greit nok at man kan være god på både unnamanøver og brems, men det hjelper ikke mye om man ikke vet hva man skal velge. Har man ingen idé om hva man skal gjøre gjør man sannsynligvis det - ingenting. Som i tilfellet av 1/3 av MC-ulykkene hvor sjåføren fryser og ikke foretar seg noe som helst!

Er greit å ta stilling til så mye man kan på forhånd. F.eks. hva gjør man om en person sovner og bilen sklir over i ditt kjørefelt? Er brems eneste resposen smeller det sannsynligvis, der er nok en unnamanøver et bedre valg. Skal man ta manøveren til høyre og risikere å bli slengt ut av veien? Eller til venstre og risikere å bli måkt ned om bilisten våkner igjen? Bruke hornet er uansett en god idé, da våkner kanskje bilisten og reaksjonen vil da være å slenge bilen tilbake i rette kjørefeltet. Ville tatt horn og unnamanøver til høyresiden som førstevalg i en slik situasjon. Har man allerede tatt et bevisst valg i en lignende situasjon tidligere blir det mye lettere å reagere kjapt og korrekt. Mye bedre å ta nesten-ulykkene hjemme i sofaen med penn og papir enn utpå veiene! :) I virkeligheten er det selsagt en del av en helhets-vurdering, ingenting er 100% låst, alt varierer. Likevel hjelper det enormt å ha en viss idé på forhånd for å unngå å bruke tid på nøling.

Det er bare mulig å gjøre tre ting på sykkel: bremse, gasse og svinge - noe vi gjør hele tiden. Bruker vi latskaps-vaner i hverdagen er det latskaps-reaksjoner som venter i en skummel situasjon. For at reaksjonen skal skje effektivt og naturlig trengs det som sagt et par tusen øvelser.

Har klare ambisjoner om å unngå å reke inn i noe tull på MC. Har stort sett enorme marginer på det meste og regner dermed ikke med å ha 5 sekunder om det skulle skje noe! Skjer det noe så vil det skje veldig, veldig fort. Grunnen til at jeg er så nøye på millisekunder på brems er fordi jeg har ambisjoner om å være på bremsen før det smeller - ikke nødvendigvis å ha mange sekunder på å ta en total stopp. Da er det jo en forholdsvis grei og kontrollert situasjon, tross alt. Alt er relativt, med tiden blir de fleste nesten-ulykker ren rutine - som f.eks. folk som bryter vikeplikten, det skjer jo hele tiden! Derfor regner det som nødvendig å ha reaksjoner som går så fort som overhodet mulig, sannsynligvis vil jeg være midt i nedbremsingen om det smeller og da vil jeg ha minst mulig fart. <Grøss!> Håper ikke noe sånt skjer noensinne.


Astaroth:
>Ingen fingre på bremsen i vanlig kjøring, 4 fingre på bremsen i beredskapssituasjoner er det jeg går for. Man kjører bedre ved generell kjøring med alle fingrene rundt håndtaket, men såfort man er i byen med litt trafikk eller mulige situasjoner, så er 4 på bremsen fint å praktisere.

Hvorfor kjører man bedre med fire fingre på håndtaket? Hva er det du bruker fingrene til?

Om du har bremseberedskap i situasjoner du forventer å bremse, skulle det ikke da gjelde all kjøring? Man må nesten forvente at man plutselig må bremse når man minst venter det uansett hvor man skulle befinne seg.



Jeje.. Er bare tråsyklist enn så lenge, venter fortsatt på deler. Foringer til stemplene hadde de inne i butikken, men ikke klosser! Typisk. Fikk uansett en himla fin tur på fjellet med tråsykkelen i helgen, skydotter drivende rundt over og under veien og akkurat kaldt nok til å ikke svette ihjel på vei opp. =)
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Er bare å ta en telefon til en kjørelærer og høre dette... men jeg står fortsatt på at nye sjåfører blir opplært idag til å kjøre med alle fingrene på holken, og ta "bremseberedskap" ved farlige situasjoner...
Men vi blir vel ikke enige om vi diskuterer aldri så lenge (er en stund siden jeg meldte meg ut ;))
Post Reply