uten forbrems

Prat om tung MC.
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Post by indianeren »

Cartman wrote:Er bare å ta en telefon til en kjørelærer og høre dette... men jeg står fortsatt på at nye sjåfører blir opplært idag til å kjøre med alle fingrene på holken, og ta "bremseberedskap" ved farlige situasjoner...
Men vi blir vel ikke enige om vi diskuterer aldri så lenge (er en stund siden jeg meldte meg ut ;))

ramlet av, jeg også...

Men, som kjørelæreren min sa... så blir man aldri utlært.

Man må konstant jobbe med seg selv...
Dette gjelder spesiellt motorsykkel.. å falle tilbake på gamle vaner og bli "lat" kan muligens være farligere på et kjøretøy som en motorsykkel.
En motorsykkel skal "kjøres" og krever at man er relativt til stede..
på den annen side, så er det sikkert ikke bra å være overnervøs eller overreagerende heller. Det skal jo ikke være stress å kjøre sykkel..
Tror at stresset/usikkerheten kan reduseres endel ved å kjøre mye(og aktivt) og ved opplæring..


Ordentlige motorsykler har jo gassen på venstre side og fotclutch.. så da kan man gasse og bremse og clutche uten at fingre kommer i veien!!!
På den annen side...så må man slippe høyre håndtak for å gire.. :)
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Lupo wrote:Det er bare mulig å gjøre tre ting på sykkel: bremse, gasse og svinge
Jag kan växla på min också. :wink:
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Er litt :wink: treig i oppfatningen og bruker tid på å få med meg hvordan ting fungerer ut fra en skriftlig beskrivelse, så jeg må ta med meg beskrivelsen (i alle fall det jeg husker) og prøve i praksis.
Skjønner teorien om bremseberedskap og det å ha to fingre på bremsen og sånn. Men, på min sykkel må jeg ha bortimot full hendel for å få bremsevirkning tilnærmet lik sånn ca virkning. Det betyr at jeg ikke har plass til en eller to fingre mellom hendel og holk. En annen sak er at jeg finner det vanskelig å gi gass m/to fingre på hendelen.
Var på MC03-kurs i dag, og der var instruktøren inne på akkurat denne problematikken og han mente at det beste var fire fingre på hendelen eller på holken, for å være sikker på å ha full kraft når du trenger det. Tok ikke opp det som er kommet fram i tråden her, fordi jeg trenger mer tid på å finne ut av hvordan det funker for meg.
En annen sak vi var inne på i dag var kjørestilling. Fikk mer forståelse for hvordan min sittestilling påvirker kjøringa mi. Har hittil bare satt meg til rette og kjørt løs. I dag var det å trekke framover på setet, god bøy i albuen og tåballene på fothvileren. Overfør vekta til et punkt mellom tank og topplokk, trykk på holken på den sida du skal svinge til og gi gass gjennom hele svingen. Klarer jeg det, blir det kanskje MC-fører av meg òg.
Resultatet var iallfall at jeg holdt høyere hastighet i regnværet hjem, enn jeg har gjort før når veien ser skummel og glatt ut.
Min konklusjon på denne tråden så langt, er at hver enkelt må finne sin kjørestil, og være klar over at vi kjører Motorsykkel og ikke bil, og at MC krever en mer aktiv kjørestil enn bil.
Jeg har virkelig satt pris på det dere har skrevet i denne tråden, og håper at vi kan ha flere slike framover :lol:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Hjalmar Sæterstøl
Posts: 32
Joined: 22 May 2005 19:57

Post by Hjalmar Sæterstøl »

indianeren wrote: Ordentlige motorsykler har jo gassen på venstre side og fotclutch.. så da kan man gasse og bremse og clutche uten at fingre kommer i veien!!!
På den annen side...så må man slippe høyre håndtak for å gire.. :)
Kan du forklare dette litt bedre? Har ikkje høyrt om det systemet før... :oops:
Honda MTX 1992
Tecno frampotte, Proma Trimlyddemper og Powerfilter
Ca. 70 på flaten
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Hjalmar, Hjalmar, hvor var du når Bestefar fortalte fra den gang han var ung og kjørte Indian eller ...
Motorsyklene har utviklet seg litt på de 100+ årene de har eksistert. Og etterhvert har også plasseringen av betjeningsorganene blitt standardisert. På samme måte som på biler. F.eks hadde T-forden reversen på foten.
Så det at Indian hadde fotclutch, girspak på h. side, og vrigass på v. hånd burde ikke forbause en oppegående kar som deg :roll:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

:shock:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Jalmar wrote::shock:
Er du sjokkert over ungdommen?
Ikke ta det så tungt, du kommer over det :!:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
HÃ¥vi
Posts: 405
Joined: 26 Apr 2005 08:00
Location: Sandnes

Post by HÃ¥vi »

Ragnhild61 wrote:Hjalmar, Hjalmar, hvor var du når Bestefar fortalte fra den gang han var ung og kjørte Indian eller ...
Motorsyklene har utviklet seg litt på de 100+ årene de har eksistert. Og etterhvert har også plasseringen av betjeningsorganene blitt standardisert. På samme måte som på biler. F.eks hadde T-forden reversen på foten.
Så det at Indian hadde fotclutch, girspak på h. side, og vrigass på v. hånd burde ikke forbause en oppegående kar som deg :roll:
bruker fremdeles systemet på enkelte "custombygde" choppere i amerika
Image
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Håvi wrote:bruker fremdeles systemet på enkelte "custombygde" choppere i amerika
vi trenger ikke dra til Amerika for å finne Jockey-shift og suicide-clutch på choppere, det bygges her på berget også
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Fy så dum jeg er! Aldri gå for den enkle løsningen...

Med andre ord, det var det jeg gjorde. Etter mye om og men og oppsyking og fiksing av deler og lesing av bruksanvisninger ble det endelig tid til å ta en kikk på bremsen her forleden dag. Sponset BMW med et par hundre ved å shoppet gummipakninger, ny glidepinne, fjærer, bremsevæske og bremse-grease. En spesiell dot4-vennlig grease, som kostet 100 kroner og selvfølgelig var helt unødvendig siden det fulgte med en liten bit med BMW paknings-kittet.

Fikk etter mye om og men og etterfylling av bremseveske presset ut det ene stempelet som satt mest fast. Som Jalmar antok var det tull med ene gummiringen, den innerste som tetter mot bremsevesken. Den var vridd 180 grader på en del av veien rundt!

Det var da det store problemet kom: hvordan i all verden får man ut en slik gummipakning?

Er livredd for å skrape opp innsiden av bremsesylinderen med verktøyet. Hjelper ikke at alt sammen er fullt av ultrasleip bremseveske. Prøvde å fiske ut pakningene på alle mulige måter, men fikk det overhodet ikke til.

Fikk i hvert fall snudd tilbake gummiringen så den lå pent på plass igjen, smørte alt sammen med bremsegreasen og skrudde sammen driten igjen. Stemplene gled så fint at de kunne flyttes med håndkraft og da tenkte jeg at det må da være godt nok?

Neida.. Funket helt fint en stund. Nå er feilen selvfølgelig tilbake.

Har riktig nok egentlig ikke tid til å kjøre så mye nå, men det er bare egentlig, sånt har man alltid tid til om man virkelig vil. Abstinensene begynner å bli vanskelig å kontrollere!
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Hvis det er den "vanlige" løsningen med et spor i sylinderen der pakningen ligger, er det forholdsvis enkelt å få den ut. Jeg kjenner ikke til i detalj hvordan det ser ut på din kalipper, men tar et par generelle metoder som kanskje kan gi deg noen ideer til løsning.

Den skånsomme måten er rett og slett med en trebit som du flater ut i den ene enden. Den vil normalt kunne lirkes inn bak pakningen. Fordelen med treverk er at dt ikke ødelegger sylinderen hvis taket glepper.

Den mer røffe metoden er en tynn skrutrekker rett og slett.

Den avanserte er å skaffe seg tannlege-verktøy. De har en rekke kjekke stålkroker o.l. som er svært anvendelige, og de er som regel veldig solide. Snakk med tannlegen din neste gang om han kanskje kan avse noen gamle redskaper.

I og med at jeg ikke kjenner løsningen på den kalippertypen du har, kan det være at mine metoder ikke virker. Er det mulig for deg å legge ut et bilde av kalipperens sylinder med pakning?

Jeg vil også si at annenhver gang man skifter bremsevæske, bør man pakke om kalipperne. Selv gjør jeg det hver gang jeg skifter væske. Det er en grei jobb, og pakningssettet er forholdsvis billig. Man er dermed nærmest garantert feilfrie bremser. Og, som du har erfart nå, ikke bruk opp igjen gamle bremsedeler. :wink:

En annen ting er bremsegrease. Mange sverger til denne greasen, men selv har jeg aldri benyttet den. Syns det er mye greiere å smøre med bremsevæske. Nedenfor/innenfor pakningen bør det ihvertfall ikke brukes grease. Denne kan forurense væsken. Smør pakningen og stempelet med et tynt lag bremsevæske før du setter det sammen. Bruker å være bra nok.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Takker for hjelp!

Ble desverre ingen bilder. Var for ivrig med å sette i gang å få det fikset ASAP og glemte å ta med kamera ut. Har en litt kinkig mekkesitasjon. Ingen garasje, bor midt i byen, hvor alle gode nordmenn selvfølgelig stjeler som ravner. Så når jeg først er gått ut med verktøyet må det nesten gjøres ferdig i ett strøk før alt sammen pakkes ned og flyttes inn igjen.

>Hvis det er den "vanlige" løsningen med et spor i sylinderen der pakningen ligger, er det forholdsvis enkelt å få den ut.

Det var det! To spor, ett til det lille seglet mot omverdenen og ett litt større mot bremsevesken. Pøvde med plast-tanpiker, trepinne og alt mulig rart - endte opp med å fikle dem forsiktig ut med skrujern. Funket som F.

Eneste problemet nå er at jeg ikke fikk luftet dem skikkelig!? Merkelig. Var overhodet ikke noe stress å få tilbake trykket før, tvert i mot, men nå er det for lite trykk for min smak. Klemmer nesten de andre fingrene med tofingerbrems! Den stopper som bare juling, nok til ABS'en slår seg inn, men det er ikke like komfortabelt som det var før. Noen idéer?


Ble veldig glad og lykkelig over å endelig få fikset skabberakket. Er merkelig det der, driver å fikser elektronikk for andre folk og kan skru fra hverandre hva som helst som går på strøm. Med en gang det er noe mekanisk blir det plutselig mye mer noiete. På tråsykkelen er det ike noe problem, men på MC'en er jeg redd for å herpe ting. Sikkert bare en vanesak.
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

ARGH! Tok gleden på forskudd. Feilen er tilbake.

Bremsene funker helt fint en stund, men så henger de seg plutselig, responsen i hendelen blir veldig stiv og bremsene henger fast på skiven. Lar alt kjøle seg ned en stund, klemmer ut igjen klossene, gir hendelen et par pump for å få tilbake bremsene og så kan jeg kjøre videre som om ingenting har hendt!? Et par minutter etterpå henger bremsene seg igjen. Eneste løsning for å komme hjem er å trykke dem ut så de ikke virker og overhodet ikke røre forbremsen. Som nevnt tidligere er det et mareritt å kjøre uten forbrems. Kan jo ikke ha det slik..

Bremseklosser, gummiringer og fjærene i kalipperen er flett nye. Skiftet væske og smurt opp absolutt alt sammen. Det eneste som ikke har vært rørt er hoved-stempelet oppe ved hendelen.. Da blir det vel dette som blir det neste? Noen andre idéer?

Irritert nå!
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Høres ut som om stempelet setter seg fast i sylinderen i kalipperen. Eventuelt at det er feil pakning som er for liten slik at den har plass til å vri seg i sporet. Eller at du har smurt for godt.

Stempelet skal sitte litt fast i pakningen for at pakningen skal kunne dra stempelet tilbake etter endt bremsing. Litt vanskelig å forklare, men jeg prøver:

Når du har montert alt sammen, vil pakningen sette seg der stempelet står i henhold til hvor slitte klossene er. Ved normal bremsing og bevegelsen som følger, vil pakningen være elastisk nok og ha nok spillerom i sporet sitt til å følge med stempelet den korte vandringen for å klemme klossene inntil skiva og bremse. Når du slipper hendelen vil elastisiteten i pakningen dra stempelet tilbake igjen. Når klossene blir mer slitt vil bevegelsen i stempelet bli for stor for pakningens bevegelsesfrihet, og pakningen skifter plass på stempelet. Så vil prosessen gjenta seg. Dette er normal dagsorden for systemets virkemåte. Noen gummipakninger har skråkant mot stempelet. Disse pakningene skal monteres slik at skråkantens topp kommer lengst ut på stempelet. Når da stempelet beveger seg utover ved bremsing, vil pakningen vri seg slik at hele pakningen kommer mot stempelsiden. Kanskje det er slike pakninger på dine kalippere og at du har fått montert dem feil?

Så kan man se på det som skjer hos deg. Altså at stempelet ikke returnerer slik at klossene blir liggende å klemme på skiva. Det får meg til å anta at det enten er noe galt med pakningen eller at det er noe galt med sylinderen eller stempelet. Det kan selvfølgelig også være noe galt med kalipperens glidebolter hvis det er slik på ditt system. Altså at det bare er stempel på den ene siden av skiva, og at kalipperen glir på bolter for å påvirke den andre klossen. I så fall bør du ta opp og smøre disse boltene med kobberpasta. Jeg tror ikke det er noe feil med masterpumpa oppe ved styret.

Jeg vil gjerne gjenta at jeg ikke kjenner ditt system, så du må ta mine skriverier som generelle vedrørende skivebrems. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Lurer på om problemet ligger i bremsepumpa på styret ja. Jeg kjenner heller ikke til det systemet du har, men på min er det et lite hull, som skal la trykket reurnere, eller utjevne seg, og når det tetter seg så oppfører bremsene seg slik som dine oppfører seg..bare et skudd i mørke :)
Post Reply