WORKLOG! Mantis fikser GPR`n *DEN LEVER!*

Prat om moped & scooter.
Post Reply
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

WORKLOG! Mantis fikser GPR`n *DEN LEVER!*

Post by Mantis »

Jaja, karer og damer. Da er tiden inne for å gå løs på GPR`n. Det skal over sommeren både skiftes veiv, sylinder og alle lager i motoren. Vi får se hva det blir, muligens lakering også :) Så fyll opp kafè koppen, for her kommer mye underholdning!

Innkjøp

- Veiv [ V ]
- Pakkninger til motoren [ V ]
- Lager til motoren [ V ]
- Kjeie [-]
- Drev [-]
- Nytt speedometer [x]
- Nye Michelin Pilot dekk [-]
- Rimtape [ V ]

[x]= verken kjøpt inn eller montert. [-]= Kjøpt inn, men ikke montert [v]= Kjøpt inn, og montert. (Det vil helt sikkert komme en del flere innkjøp, er litt vansklig å vite enda)



Onsdag 4. Juli 2007

Image
Det eneste jeg har fått gjort i dag er å hente sykkelen :lol: Det er såpass sent at jeg rett og slett ikke orker å begynne å skru i dag. Håper på å få skrudd ut motoren i morgen :)


Søndag 8. Juli 2007
Image

Image

Neis. Det går vel egentlig treigt fremmover nå, vært litt fylla og sånnt i det siste. Har ikke penger til deler enda, så er ikke sånn supermotivert til å skru.

Men begynner å jobbe nå på mandag, regner med å få bestilt veiv, lager og pakkninger da. Så skal jeg jobbe litt uka etter, da blir det sikkert sylinder på meg, kommer litt ann på arbeidsavtalene jeg får med arbeidsgiver osv :wink: Men gidder ikke å sette meg noe mål om å tjene så og så mye, går bare rett i dass hele greia da.
Så nå om dagen driver jeg bare å demonterer litt og kobler av kabler og wire fra motoren, så har jeg tømt motoren for kjøleveske. Skulle skru opp toppen for å sjekke litt, men fant ikke 11 mm nøkkel :lol: går egentlig bare å snarer. Gler meg til jeg får bestillt de delene jeg skal ha og får hele greia skikkelig i gang.

Jeg er litt sånn, vanskelig å få i gang å arbeide, men når jeg først har satt i gang jobber jeg som en jævel :D

Image
Hele motoren er bare et eneste oljesøl. Ser selv :P

__________________________________________________

BOMBE, update!
Onsdag 14. august 2007


Makket meg til å skru på sykkelen i dag!
Tenkte jeg skulle skru av denne skjærte sylinderen så jeg fikk bestilt meg ny og satt den på til neste uke. Så jeg begynnte å skru av først eksosanlegget så tok jeg av alle kjøleslanger på sylinderen, skrur opp alle de fire 11mm skruene på topplokket. Jeg løfter topplokket opp, ser litt, ser da ikke noe gale ut her. Så tar jeg av resten av sylinderen, sylinderen er helt fin og slett ikke skjært! Den sklei rett av stempelet og ingenting ser ut til å være gale med verken stempel eller sylinder! Sylinderen er ikke en eneste ripe i og stempelet ser helt fint ut :-s
Stefaren min som er bilmekaniker så litt på sylinderen og stempelet, så helt perfekt ut sa han.

Image
Akurat fått av sylinder der.

Image

Så det neste som er logisk å tenke er veiva. Satt sykkelen i 1.gir og løftet bakhjulet mens stefaren min trillet bakhjulet rundt, veiva og stempelet bevegde seg det! Kjente på veiva også, var ikke noe slark i den gitt (oppover selfølgelig xD) Så den både kjennes bra ut og funker... :-k Så hva i alle dager som låser hele motoren da vet ikke jeg. Girkassa!?

Så jeg innså vel bare at jeg måtte skru ut motoren. Satte i gang med det, fikk den nesten ut i dag. Men begynnte å bli såpass mørkt ute og jeg skal tidlig opp i morgen, så ga meg.
Er bare et feste til som må skrues av og noen wire så er den ute ;-) Så da får jeg ut den i morgen (skal ta flere bilder av det, gikk tom for strøm i dag). Så blir det nok MC-deler med motoren allerede til helgen. Like greit å levere inn hele pakket og be de ta en titt på det. :roll:

- Sylinderen er ikke skjært som tidligere antatt
- Veiva er trolig fin, er 90% sikker på det.


_____________________________________
Update!
Onsdag 15. august 2007


Nå begynner det virkelig å skje ting her altså! :)
Har kost meg skikkelig i garasjen nå i en time eller to med god musikk og en fersk snus i lippen!
Du veit sikkert hvordan det er å få ut en motor når der er en jungel av ledninger som skal sammen igjen når motoren skal inn, ikke? For å si det slik, det er et helsikke. Måtte ta en del bilder og notere ned etterhvert som kabelskoene ble dratt i fra hverandre. Skummelt å drive å dra ut ledninger av coilen altså!

Image
Denne her blandt annet, gull værdt! "Kvit, rød, grønn fra styret. Egen gul kabel sammen igjen med gul som går inn til coil" lyder det på arket.

Image
Tro meg, det var deilig å løfte motoren ut altså! YEAH! Har skikkelig tro jeg nå, koser meg rett og slett når jeg skrur på superbiken 8)

Image
Klar til levering på MC-deler! Stikker inn dit i på lørdag mest sannsynlig. Får se litt, må nesten ringe de og snakke litt om de i det hele tatt har tid til å ta den inn.

NB!Jeg skrev totalt feil i går. Veiva står selfølgelig helt BOMM fast. Vet ikke hva som fikk meg til å si at den gikk rundt jeg, tror det gikk i surr for meg.
Men råden og sånn kjennes helt fin ut da. Er bare det at motoren står bom fast i gir, uansett :-k

Image
Bestillte meg litt små stæsj jeg :) Pakkninger må jeg ha, olje må jeg ha. Barends er kos^^

______________________________________________________________________
Gode nyheter!
Lørdag 01.September 2007

Var å fikk hentet motoren i dag. Så nå er det full fres :) Steik, var deilig å være inne på mc-deler altså, så litt i disken osv, lå en 180cc malossi sylinder der :o Det første jeg tenkte når jeg gikk inn i butikken "satan for en stor borring!!"
Tenke deg en godtebutikk med kun trimmdeler, var jo himmelen, men nok om det.

3200 kr for å få utlevert, var sykt mye stryr å få betalt. Nordea var nemmelig nede i dag tidlig, så jeg måtte dra kortet 3 ganger der "kort avist" så vi kjørte ned til minibanken der, "maks utak 1500,-" faen, stod å venta i 20 min på mc-deler, da funka det. Så flaks var det :)

Kjøpte meg noe annet snask når jeg først var der også
- Kawa grønn rimtape, så et bilde i går av en GPR som hadde det. Tror det kan bli drit rått altså!
- 15 tenners fordrev
- 45 tenners bakdrev
- Fikk noe malossi stickers og litt sånn
Ble dyrt nok, hadde lyst på mye der. Men tømte vist en konto på det besøket ja
Image

Image
Sinnsykt deilig å vite at den er helt nyoverhalt og der sitter en splitter ny veiv egentlig :D

Image
Wiiiiiii. motoren på plass.
- Skrudd fast til motorammen med boltene
- Alle ledninger koblet til
- Kjøleslanger koblet til
- Oljepumpa koblet til
- Ekesosanlegget skrudd på
- Forgasseren montert
... og masse smådill som er koblet opp og styr.

Image
Wiiii

Eneste som mangler nå er:
- Kjøleveske (skal kjøpe i kveld)
- Fylle på girplje (har kjøpt)
- Finne nøkkelen :lol:
- Kappe ny kjeia
Men blir sikkert litt styr å få start på den kan jeg tenke meg.. får se.

Har sett meg ut hvordan jeg vil den skal bli, blir nok om å gjøre å få den til å se slik ut:
Image
Jævlig feit!

*Kommer mer bilder straks!*
Nå skal jeg springe ned å kaste i motoren :D



__________________________________________


Den går!

Mandag 3. September, 2007

Image

Trenger jeg si mer? Den maler som en katt, går helt reint, går fint på tomgang og alt det der. Har fått på alle kåpene og alt, kjører rundt med den nå!

Nå er det bare nye dekk, nye drev og kjede og litt sånn småting som skal på plass :D


RIMTAPE!

Tok en liten vask på sykkelen i dag, så kom jeg jo på at jeg hadde rimtape som jeg skulle ha på liggende. :D Men først, en liten vask.

Image

Også mine damer og herrer! Stilig?

Image

Image

Synnes det ble drit rått jeg da men! Går nesten ikke an å se det nå som jeg brukte et dårlig kompakt kamera, men skal ut i kveld med en i klassen å ta bilder med pro pro pro kamera :)

Image
Last edited by Mantis on 21 Sep 2007 09:44, edited 17 times in total.
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
MatsBS
Posts: 365
Joined: 06 Jun 2007 16:11
MC: Husqvarna SM 00 m/ 06 WRE motor. 30-40 hk ;D
Location: Mosjøen

Re: WORKLOG! Mantis fikser GPR`n

Post by MatsBS »

Dette blir spennende :D
Er den helt ødelagt, siden du henter den? :-s
Blir vel litt kjipt å være en stund uten sykkel, det er sånn arbeid som man helst gjør på vintern :-#
Image

Image
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Re: WORKLOG! Mantis fikser GPR`n

Post by Mantis »

Blir litt vanskelig å kjøre med en skjært sylinder ;-)
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
MatsBS
Posts: 365
Joined: 06 Jun 2007 16:11
MC: Husqvarna SM 00 m/ 06 WRE motor. 30-40 hk ;D
Location: Mosjøen

Re: WORKLOG! Mantis fikser GPR`n

Post by MatsBS »

Ok. Stått skjært lenge?
Image

Image
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Re: WORKLOG! Mantis fikser GPR`n

Post by Mantis »

Skjærte den i helga så vidt jeg husker ;-) Så måtte hente den ute med en kompis, han bodde rundt 3km fra der den stoppa. Så det var kortest. Mitt på natta, så ble nødt å overnatte med han :lol:
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
MatsBS
Posts: 365
Joined: 06 Jun 2007 16:11
MC: Husqvarna SM 00 m/ 06 WRE motor. 30-40 hk ;D
Location: Mosjøen

Re: WORKLOG! Mantis fikser GPR`n

Post by MatsBS »

Så hyggelig :roll: Neida.
Grunn til skjæring?
Image

Image
User avatar
olsen.no
Posts: 746
Joined: 04 Jun 2007 01:01
MC: derbi sm 2002
_________________
Location: tromsø. -kroken

Re: WORKLOG! Mantis fikser GPR`n

Post by olsen.no »

for høyt turtall? fin sykkel ;-)
Image
User avatar
Memo
Posts: 357
Joined: 26 Mar 2007 12:49
MC: RS50 2003mod
"Shabby Edition"
Location: Sofiemyr/kolbotn/oslo

Re: WORKLOG! Mantis fikser GPR`n

Post by Memo »

den skjærte seg fordi du brukte original veiv ikke sant :lol: ?
Image
Image
User avatar
olsen.no
Posts: 746
Joined: 04 Jun 2007 01:01
MC: derbi sm 2002
_________________
Location: tromsø. -kroken

Re: WORKLOG! Mantis fikser GPR`n

Post by olsen.no »

metrakit pro race veiv tror jeg :lol:
Image
User avatar
crab
Posts: 1224
Joined: 25 Dec 2006 22:32
MC: Aprilia RS50
-Kundo 48mm
-Kundo veiv
-Kundo reed
-Kundo effanlegg
-14mm Delorto x)
Location: Sula;D

Re: WORKLOG! Mantis fikser GPR`n

Post by crab »

varmgang pog! :D
hehehe omfg!
hater pidder nå! :D

hehe lykke til mathias ;)
gaul ut om du trenge hjelp ;) kjekke sulafolk hjelper altids til :D
Aprilia RS50 Kundo Edition :D
Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
Image
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Re: WORKLOG! Mantis fikser GPR`n

Post by Mantis »

Skjære seg pga av orginal veiv? lol!
Nei, jeg kjørte en del folk bakpå den kvelden, full peis i over "lappen-grensa" på bil så. :lol: Eisda, den veiva mi var kake fra før av så, det som skjedde nå var vel egentlig litt bra også. Nå får jeg endelig sving på sakene.

Jeg skal prøve å få unnagjort alt som ikke rører lommeboken nå først, det vil si ut med motoren og splitting. Så begynner maset om penger og styr, men 0 stress! Begynner snart i jobb, den er godt betalt! :)
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
Memo
Posts: 357
Joined: 26 Mar 2007 12:49
MC: RS50 2003mod
"Shabby Edition"
Location: Sofiemyr/kolbotn/oslo

Re: WORKLOG! Mantis fikser GPR`n

Post by Memo »

har søkt 5 jobber nå.....får ALDRI svar :smt012
Image
Image
User avatar
EvenDeven
Posts: 3180
Joined: 23 Jan 2007 15:03

Re: WORKLOG! Mantis fikser GPR`n

Post by EvenDeven »

Dette blir bra Mathias.. Bare prøv å ikke kjøpe for mye annet dritt nå, og fokuser på mopeden ;)
Før - Honda NSR 2003
Nå - GasGas 125 SM
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Re: WORKLOG! Mantis fikser GPR`n

Post by Mantis »

Update første ;-)
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
EvenDeven
Posts: 3180
Joined: 23 Jan 2007 15:03

Re: WORKLOG! Mantis fikser GPR`n

Post by EvenDeven »

Jamen dette blir bra det, når du får litt kontanter i lomma, ja da kommer du bra i gang!

Flott med update, dette blir bra! ;)
Før - Honda NSR 2003
Nå - GasGas 125 SM
Post Reply