Hjelp :S

Prat om ATV og Cross
larsii
Posts: 9
Joined: 31 May 2007 20:32
MC: Honda CR 85 2004 mod

Hjelp :S

Post by larsii »

Hei!
For noen dager siden stoppet crosseren min, en Honda cr 85 (04). Jeg var ute å kjørte i skogen da den plutselig daua av... Jeg merka at den ikke var helt i hundre når jeg kjørte. Det hørtes ut som om den ikke fikk/eller gikk tom for bensin da den stoppa. Men jeg hadde akkurat fylt på, så det var ulogisk. Så tenkte jeg på om den kanskje hadde skjært seg. Men jeg fikk akkurat litt liv i den, så det kunne ikke ha vært det.

Jeg åpna forgasseren og så, blåste i små åpninger osv. Jeg syns det var litt rusk der... og på stempelet rundt besinnåla (eller hva jeg skal kalle den..) var det noen flekker som ikke gikk vekk med gnukking. Ikke vanlige flekker med drit, men sånn at det "lugger" når det drar over med neglen. Jeg satte forgasseren tilbake på plass, ettersom jeg ikke fikk de vekk. Men det var det samme som skjedde. Den tenner ikke orntelig, virker som sagt at den ikke for nok bensin. Etter jeg har stått å tråkka stund ser jeg at det renner bensin ut. Som om det går rett gjennom.

Det neste var bensinen. Den bensinen jeg hadde fylt på var ikke av det nyeste slaget, den hadde stått ett par år. så jeg tappa den tom. Jeg fant noe nyere bensin (som jeg hadde brukt før) og fylte på. Da jeg starta trodde jeg den gikk! Det var en pang start, men det tok ikke lange tida før den daua av igjen. Jeg har stilt litt fram og tilbake på luft/bensin skurene for å finne problemet, men til ingen nytte.

I går bytta jeg tennplugg. Det kom litt mer lovende lyd, men ikke den jeg ville ha. Den starta ikke orntlig da heller.
Det kommer en grom lyd, nesten som en 250. Men jeg savner den hissige 85 lyden.

Alle svar hjelper! Mvh Lars Ivar! :)
MatsBS
Posts: 365
Joined: 06 Jun 2007 16:11
MC: Husqvarna SM 00 m/ 06 WRE motor. 30-40 hk ;D
Location: Mosjøen

Re: Hjelp :S

Post by MatsBS »

Var pluggen du prøvde helt ny?
Eventuelt så kan du skjenke sylinderen for å sjekke om den starter og gir bedre lyd da.
Kan også være luftfilteret som er tett/ødelagt, åpne innsuget å prøv å start den da.
Image

Image
larsii
Posts: 9
Joined: 31 May 2007 20:32
MC: Honda CR 85 2004 mod

Re: Hjelp :S

Post by larsii »

Hei!
Ja, tennpluggen var helt ny, og jeg har også renset luftfilteret.
MatsBS
Posts: 365
Joined: 06 Jun 2007 16:11
MC: Husqvarna SM 00 m/ 06 WRE motor. 30-40 hk ;D
Location: Mosjøen

Re: Hjelp :S

Post by MatsBS »

skjenk den.
Image

Image
larsii
Posts: 9
Joined: 31 May 2007 20:32
MC: Honda CR 85 2004 mod

Re: Hjelp :S

Post by larsii »

hjelper ikke. må være noe feil med innsuget eller no...
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Hjelp :S

Post by FV »

Prøvd å starte den uten luftfilter? Du har gnist på pluggen å alt?
larsii
Posts: 9
Joined: 31 May 2007 20:32
MC: Honda CR 85 2004 mod

Re: Hjelp :S

Post by larsii »

jepp, begge deler..
prøvde å starte ned en bakke også, men ingen effekt.
motoren går "rundt", men den tenner ikke, og det kan bare være at den ikke for nok bensin. for når jeg tar ut pluggen er den helt rein.. Den skal jo bli litt svart, og oljete :S
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Hjelp :S

Post by Lølle »

Fint hvis du sier litt i overskriften hva det gjelder..? ;-)
larsii
Posts: 9
Joined: 31 May 2007 20:32
MC: Honda CR 85 2004 mod

Re: Hjelp :S

Post by larsii »

okay, skal huske på det til neste gang :)
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Hjelp :S

Post by Lølle »

=D>
Hvis du vil, kan du trykke Endre på første innlegget og bytte overskrift
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Hjelp :S

Post by FV »

Om du ikke har gnist i pluggen, så må du enten bytte pluggen, er det ikke gnist i den nye må du lenger inn i "systemet". Coil, svinghjul etc. Har du gnist, men den tenner ikke, så mangler du enten luft eller bensin, eller så har du for tykk/tynn blanding mellom luft og bensin. Blander du olja rett i bensinen, isåfall, hvor mange %?
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Re: Hjelp :S

Post by TheDuke2 »

Hvordan står det til med stempel og stempelringer?
2004 KTM Duke II *Solgt*
2007 KTM 525 EXC/SM *Solgt*
2008 KTM 690 SMC
Honda_NSR
Posts: 462
Joined: 26 May 2007 08:28
MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod
Location: Hokksund

Re: Hjelp :S

Post by Honda_NSR »

Ettersom du sa at det renner bensin så er det ikke en slange som er morken og som det har blitt hull i da? Som igjen kan føre til at den får for lite bensin?
larsii
Posts: 9
Joined: 31 May 2007 20:32
MC: Honda CR 85 2004 mod

Re: Hjelp :S

Post by larsii »

Jeg har akkurat byttet plugg, så jeg er sikker på at den tenner. Men når ikke det kommer noe bensin er det til liten nytte.
Jeg bruker 3% blanding, noe som altid har funka. Og så lenge luft/bensin skurene ikke er helt skrudd igjen, eller ut. så skal det ikke ha noe å si så lenge man bruker gassen.

Jeg har tatt opp forgasseren mange ganger og sett, jeg har tømt den helt for rusk osv (aka blåse med kompressor). Jeg trodde kaskje at det var noe rusk som stoppa bensinen. eller flotørene var ødelagte. For bensinen kommer ikke "opp" hvis dere skjønner. Den blir bare liggenes i rommet med flotørene.

Hvis man blåser ned i tanken samtidig som man pumper med gassen, skal det komme opp bensin. Som blir oppsugd, og går videre til sylinderen. Men dette skjer ikke. Bensinen blir som sagt liggende..

Men det renner ikke ut bensin lenger. Det har jeg fiksa.. :)

Hvis det er vanskelig å lese, så beklager jeg ;S
larsii
Posts: 9
Joined: 31 May 2007 20:32
MC: Honda CR 85 2004 mod

Re: Hjelp :S

Post by larsii »

Jeg har ikke skjekka stempelet, men tviler på at det er ødelagt. ble skifta før sommeren. Og jeg har ikke fått kjørt så mye..
Post Reply