Page 5 of 6

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Posted: 12 Jun 2008 17:45
by Fidel
Oj, jeg trodde det var greit å kalle det rekketoer, -treer, -firer osv (dvs de står på rekke) og kalle V-motorer for V-motorer, uavhengig av hvilken vei V'en står...

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Posted: 12 Jun 2008 19:52
by SoloTwin
Ikke V-inkel, men vink-L ;)

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Posted: 12 Jun 2008 20:53
by boxer wolf
Vink farvel

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Posted: 12 Jun 2008 21:42
by SoloTwin
:lol:

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Posted: 12 Jun 2008 21:49
by Lølle
AJ_Twin wrote:
Fidel wrote:Oj, jeg trodde det var greit å kalle det rekketoer, -treer, -firer osv (dvs de står på rekke)...
.. .eller at de står på linje... ;-) som de gjerne sier utlandet --> inline twin, inline triple og inline foursylinder... ? :-k
Jeg vet forskjell på rekke og rad, men linje blir vel da på skrå? :-k
AJ.. er rekkefirer og linjefirer da det samme? Bare at du velger å oversette line med linje istedet for rekke? :-s

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Posted: 12 Jun 2008 22:05
by Halle
Hva med å innføre begrep som 'ved siden av hverandre, tett inntil-parallell-2'er' ? (3'er og firer for den saks skyld) av hensyn til de som ikke forstår hva en rekkemotor er :-)

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Posted: 12 Jun 2008 22:37
by mekkern
stjærnemotor blir vel sirkelmotor da,,,,eller flatsirkelmotor,,, :lol:

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Posted: 12 Jun 2008 22:58
by Fidel
AJ_Twin wrote:
Fidel wrote:Oj, jeg trodde det var greit å kalle det rekketoer, -treer, -firer osv (dvs de står på rekke)...
.. .eller at de står på linje... ;-) som de gjerne sier utlandet --> inline twin, inline triple og inline foursylinder... ? :-k
"In line" kan like gjerne oversettes med "på rekke" også.

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Posted: 13 Jun 2008 01:35
by SoloTwin
AJ_Twin wrote: Glemt nå gjerne alt jeg har skrevet om linjetoere, linjetreere, linjefirere og linjeseksere for den saks skyld i tillegg til V(inkel)motorer og flattoere... :roll:
Nei, hvorfor det?
Det er jo nettopp det som er kult da, at akkurat har engasjert en hel haug med folk på forumet. =D>
Og det er nettopp for det du sier; Vi har lite å ta oss til. ;)
:D

Noen må jo lage litt liv og røre her, eller hva?
Jeg selv er for makelig anlagt om dagen, så jeg surrer bare sånn passe overfladisk og akkurat passe ikke-seriøs til å skrive noe som helst fornuftig.
Og foreløbig er det bare du som har klart å fått meg til å skrive så mye i den modusen jeg er i nå (og har vært en stund).
Det er et kompliment! :D

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Posted: 13 Jun 2008 08:22
by SoloTwin
\:D/ JA!!! Det må du gjøre!!!! Prøv flere også da! (nytt gammelt, el flere modeller.) =D>
Får jeg bli med?
;)
:smt026
Ha det gøy da!
Regner med å høre følelsene og reflkesjonene etter prøvekjøringen?
:lol:

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Posted: 17 Jun 2008 01:36
by SoloTwin
Guzzi elskere står ikke i veien for å lage choppere heller. Her er et par;

Image
Image
Image
Image





Image
Image





Image





Image


Jenter;
Hvite frynser?
Image
Eller en rosa chopper?
Image
Eller "bare" en nostalgiker?
Image





Og andre "glidere";
Image
Image
Image




Og til slutt en skuter;
Image

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Posted: 17 Jun 2008 20:59
by KinG^KaoZ
Ingen tvil om at MG kan produsere perler. Men de choppersakene ville ikke jeg blitt sett sammen med iallefall.

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Posted: 18 Jun 2008 00:54
by SoloTwin
Men det hadde vært gøy å kjørt inn på Grava med den og parkert midt i Harleyene. Lurer på hvor mye oppmerksomhet en Guzzi custom-chopper ville fått jeg... :lol:

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Posted: 09 Aug 2008 16:34
by Fidel
Hey! Otto Cilindri (8 sylindre) er en klassiker! Den er på listen over Verdens Ti Viktigste Motorsykler og greier, og skal omtales med respekt og ærbødighet ;-)

Sykkelen var ansett som et mesterverk dengang, og det er grunn til å la seg imponere selv i dag. Jeg så motoren på Guzzi-museet i Mandello i vår. Vakkert er bare fornavnet :smt060

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Posted: 09 Aug 2008 18:32
by Fidel
Du har rett - Otto Cilindri var ekstremt krevende, og var det siste Guzzi gjorde før de la opp racing på slutten av 50-tallet.

Mht Benelli/MG: Den historien er ikke ukjent. Bare mindre kjent. Begge selskapene (pluss Maserati) ble kjøpt av Alejandro De Tomaso i 1973. Han mente verden hadde behov for flere multisylindrede motorsykler (han hadde selvsagt observert hvilken suksess Honda hadde med sin dengang banebrytende CB 750). I og med at De Tomaso nå hadde fabrikk både i Pesaro (Benelli) og Mandello del Lario (Guzzi) kunne han produsere litt av hvert. Det ble skrudd sammen 4-sylindrede Benelli'er og Guzzi'er som i prinsippet var samme sykkel, bare med forskjellige merker på tanken. 500'n ble skrudd sammen av Benelli, 350'n (og senere 350 GTS og 400 GTS) ble skrudd sammen av Guzzi. Konstruksjonen var imidlertid Benellis - Guzzi hadde (med unntak av Otto Cilindri og et par andre eksperimentmodeller) lite kunnskap om annet enn singel og twin. De firesylindrede maskinene ble ingen salgssuksess, og mange mener De Tomasos bare tappet mc-fabrikkene for midler for å bygge De Tomaso Pantera og andre lekkerbiler. Men det er ikke helt sant, for økonomien bedret seg jevnt og trutt under De Tomaso. Selv de firesylindrede u-Guzziene bidro til gode inntekter, og Guzzi fikk frem legendariske sportstwinner som 850 Le Mans-serien. Guzzi/Benelli produserte også den første lette 4-sylindrede serieproduserte maskinen, en 254 (som egenlig var en 231 ccm). Den ble imidlertid definitivt ingen salgssuksess, og forsvant kjapt fra katalogene. Guzzi produserte før øvrig også en 2-takt parallelltwin på 250 ccm. Den var også kortlivet. "Alle" ville bare ha 4-takt twin fra Guzzi.
De STORE Benelliene som kom senere ble for øvrig produsert i Pesaro, ikke Mandello. Og den økonomiske veksten under De Tomaso stagnerte opp gjennom 80-tallet og forvitret helt i 1993, men det er en annen historie.

Image
1977 Moto Guzzi 254


Image
1974 Moto Guzzi 350 GTS. Legg merke til designlikheten med Honda CB750.

Image
1974 Moto Guzzi 400 GTS

Image
1974 Benelli 500 Quattro