Kjøp av "Waffelpresse"? Hva er gode alternativer?

Prat om tung MC.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Kjøp av "Waffelpresse"? Hva er gode alternativer?

Post by Baron von Waffel »

Jeg er i en prosess hvor jeg skal begynne å se hva som er aktuell sykkel for meg. Og det er enkelte ting som står på listen over ting den bør ha.

En del av meg har veldig sans for de store syklene fra min ungdom på 70-tallet. Da tenker jeg store Honda´er og liknende. Nakne. Samtidig er jeg totalt ukyndig på mekking og har ikke tilgang til verksted, så jeg må ha noe som klarer seg med å følge standard service på verksted og ellers går uproblematisk. Så dette blir altså bare et bakteppe. Det jeg har funnet ut at jeg ønsker meg er en sykkel som tilfredsstiller disse kriteriene.

1. Godt bunndrag
2. Sterk nok til kjappe forbikjøringer om jeg trenger det.
3. Stø på veien
4. Skal takle en del nedlegg om jeg føler for det.
5. Intet behov for mekanikervirksomhet. Jeg kan skifte olje og tennplugger og foreta inspeksjoner, men har ikke ambisjoner om mer enn det.
6. Den skal være bekvem for kona som passasjer om hun vil være med, men ikke ha lenestoler.
7. Kåpe er en stor fordel, og denne må lede lufta over meg selv om jeg har lang rygg også i forhold til en høyde på 191.
8. Kåpa kan gjerne være så brei at hendene slipper en del fartsvind.
9. Varmeholker er en fordel, men kan jo ettermonteres.
10. Om jeg får lyst på en langtur skal ikke sykkelen få meg til å angre etterpå.
11. Den bør ikke koste skjorta å forsikre.
12. Jo mer sykkel jeg kan få for penga jo bedre. Jeg har ennå ikke bestemt meg for om budsjettet er på 50 eller 150 K, eller noe imellom.
13. Jeg tenker brukt sykkel.

Er det noen som har tips til sykler som passer alle disse kriteriene er jeg takknemlig for å få innspill. Om de bare passer delvis er dette også av interesse.
Last edited by Baron von Waffel on 15 Nov 2010 15:03, edited 1 time in total.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Kjøp av "Waffelpresse"? Hva er gode alternativer?

Post by mekkern »

CBR XX... skuddsikker...
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Kjøp av "Waffelpresse"? Hva er gode alternativer?

Post by FV »

Baron von Waffel wrote:Jeg er i en prosess hvor jeg skal begynne å se hva som er aktuell sykkel for meg. Og det er enkelte ting som står på listen over ting den bør ha.

En del av meg har veldig sans for de store syklene fra min ungdom på 70-tallet. Da tenker jeg store Honda´er og liknende. Nakne. Samtidig er jeg totalt ukyndig på mekking og har ikke tilgang til verksted, så jeg må ha noe som klarer seg med å følge standard service på verksted og ellers går uproblematisk. Så dette blir altså bare et bakteppe. Det jeg har funnet ut at jeg ønsker meg er en sykkel som tilfredsstiller disse kriteriene.

1. Godt bunndrag Check!
2. Sterk nok til kjappe forbikjøringer om jeg trenger det. Check!
3. Stø på veien Check!
4. Skal takle en del nedlegg om jeg føler for det. Check!
5. Intet behov for mekanikervirksomhet. Jeg kan skifte olje og tennplugger og foreta inspeksjoner, men har ikke ambisjoner om mer enn det. Check!
6. Den skal være bekvem for kona som passasjer om hun vil være med, men ikke ha lenestoler. Check!
7. Kåpe er en stor fordel, og denne må lede lufta over meg selv om jeg har lang rygg også i forhold til en høyde på 191.
8. Kåpa kan gjerne være så brei at hendene slipper en del fartsvind.
9. Varmeholker er en fordel, men kan jo ettermonteres.
10. Om jeg får lyst på en langtur skal ikke sykkelen få meg til å angre etterpå. Check!
11. Den bør ikke koste skjorta å forsikre. Check!
12. Jo mer sykkel jeg kan få for penga jo bedre. Jeg har ennå ikke bestemt meg for om budsjettet er på 50 eller 150 K, eller noe imellom. Absolute Check!
13. Jeg tenker brukt sykkel.

Er det noen som har tips til sykler som passer alle disse kriteriene er jeg takknemlig for å få innspill. Om de bare passer delvis er dette også av interesse.
Når jeg leser kriteriene dine, så klinger liksom Honda Hornet 900 best i mitt hode. Grunnene er merket med rødt.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Kjøp av "Waffelpresse"? Hva er gode alternativer?

Post by Baron von Waffel »

Det høres ikke ut som dere leder meg vekk fra Honda, akkurat. :D :shock:
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Kjøp av "Waffelpresse"? Hva er gode alternativer?

Post by FV »

Er det nødvendig da, er jo kjempesykler det :) Når det kommer til vindskjerm og varmeholker til disse syklene er jeg litt i tvil om det kommer originalt, men kan helt sikkert kjøpes utenom.
Det er en fornuftig sykkel, men absolutt en god kjøremaskin. Forsikringsmessig er de billigere enn de fleste i sin klasse, og passasjerkomforten er brukbar for ett menneske med ikke alt for lange lemmer. Vet om 3 kjøreskoler som bruker 600 av Hornet som læresykler.

Kjøp! :D
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Kjøp av "Waffelpresse"? Hva er gode alternativer?

Post by Baron von Waffel »

Dette med vindskjerm er et stort poeng for meg. Nå sliter jeg med mye vindstøy. Er klar over at min Shoei er kjent som relativt støyende, og nåværende sykkel gir vindstøy i stor grad fordi mye vind treffer hoderegionen. Ut fra dette ønsker jeg mindre støy og tror høy vindskjerm kan bety mye her.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: Kjøp av "Waffelpresse"? Hva er gode alternativer?

Post by Fidel »

Varadero 1000. Serviceintervall: 12000, med hovedservice hver 24.000. Billig i drift, billig å forsikre, gode kjøreegenskaper, rimelig i innkjøp, rimelige deler. Jeg har hatt en. Bra sak. Rett og slett. Den kjørte jeg neste 30 000 med på en sesong. Uten et feilslag. Den går som ei klokke, er komfortabel, sterk i massevis, og meget dugende til å ha passasjer på.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Kjøp av "Waffelpresse"? Hva er gode alternativer?

Post by Lølle »

Siden du allerede har Varadero, regner jeg med at du synes noe om den allerede.
Jeg synes min tilfredsstiller mange av dine krav, og jeg tror at for en som vil kjøre behagelig på lange turer og holde vennskapet med passasjeren, er den et godt valg. Skjerming av hendene er jo der, om enn ikke av kåpe. Kåpeglasset kan heves et hakk, men jeg kommert til å sette på høyere utgave som på forrige Varadero.
5 års garanti gjør ingenting, heller.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Kjøp av "Waffelpresse"? Hva er gode alternativer?

Post by maelling »

Fidel wrote:Varadero 1000. Serviceintervall: 12000, med hovedservice hver 24.000. Billig i drift, billig å forsikre, gode kjøreegenskaper, rimelig i innkjøp, rimelige deler. Jeg har hatt en. Bra sak. Rett og slett. Den kjørte jeg neste 30 000 med på en sesong. Uten et feilslag. Den går som ei klokke, er komfortabel, sterk i massevis, og meget dugende til å ha passasjer på.
Det må være en god sykkel! 30 000 km på en sesong er sykt mye. Skjønner ikke hvordan du får det til :D Beste jeg har klart er 10 000(en sesong jeg dro på vestlandstur, og andre steder rundt i Norge), og vanligvis ligger jeg rundt 6000. Det har ikke noe med sykkelen å gjøre, men at jeg har lurere ting enn å kjøre sykkel 24/7 :P Kanskje hemmeligheten ligger i Varaderoen, og at jeg må kjøpe meg en slik for å skjønne det :P Men så har ikke jeg for vane å dra på lange europaturer. Kan være der det ligger :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Kjøp av "Waffelpresse"? Hva er gode alternativer?

Post by Baron von Waffel »

Lølle wrote:Siden du allerede har Varadero, regner jeg med at du synes noe om den allerede.
Jeg synes min tilfredsstiller mange av dine krav, og jeg tror at for en som vil kjøre behagelig på lange turer og holde vennskapet med passasjeren, er den et godt valg. Skjerming av hendene er jo der, om enn ikke av kåpe. Kåpeglasset kan heves et hakk, men jeg kommert til å sette på høyere utgave som på forrige Varadero.
5 års garanti gjør ingenting, heller.
Varadero er jo helt klart ikke utdefinert. Men jeg har hørt flere fremheve den som tørst. Jeg regner jo uansett ikke med at jeg finenr noe som kan matche de 0,35 jeg ligger på med den lille sykkelen min.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
inunf
Posts: 4925
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Kjøp av "Waffelpresse"? Hva er gode alternativer?

Post by inunf »

Honda: CBR 1100 XX, VFR 800 (eller 750), CBR 600F, Varadero 1000, Deauville 650
Kawasaki: GPz 1100, ZZR 1100, ZZR1200, ZZR 600, ZX 9
Suzuki: Bandit 1200S, GSXF 600/750, SV 650, V-Strom
Yamaha: Thundercat 600, TDM 800
Ducati: Multistrada, ST2, ST4
Aprilia: Falco
Triumph: Sprint RS, Sprint ST

Dette er det jeg kom på i farta som passer mer eller mindre til kriteriene dine. Eneste jeg har personlig erfaring med her er CBR 600F, greit nok, den er ikke den raskeste her, men når du kommer rett fra plombert 125 cc så drar den bra nok. Behagelig sittestilling også. Vet ikke hvordan det er for passasjeren. Har også opplevd GPz 1100 fra passasjersetet. Der satt jeg VELDIG godt. Onkelen min har en slik, eneste han plages av er at det er så gøy at det er ikke alltid han klarer å stoppe. Var en gang han skulle til Oslo og endte opp i Praha... En annen av onklene mine har en Bandit 1200S, den brukte han på tur i øst-europa for et par år siden, så den bør funke som tursykkel også.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Kjøp av "Waffelpresse"? Hva er gode alternativer?

Post by maelling »

Onkelen min har hatt både ducati 916\996\998, og fremhever alle som gode tursykler(noe jeg ikke skjønner, men prøver å se på med forståelse). Jeg har opplevd en slik en fra passasjersetet og har aldri vært så redd i mitt liv :D Han har også hatt VFR 800, noe som jeg ser på som en glimrende tursykkel. Eneste ankepunktet min onkel har mot VFR 800 er at de er litt for "perfekt", dvs. På kanten til kjedelig. Jeg har aldri kjedet meg på noen sykkel. Han har også hatt 1100XX, og synes den var fin, bortsett fra at det var en distinkt hvinelyd på et spesielt turtall. Kjenner ikke sykkelen nok til å vite hva det er.

Her er test av nye bandit 1250s forresten. Mye motorvolum for penga :) :

http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=116
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Kjøp av "Waffelpresse"? Hva er gode alternativer?

Post by FV »

Enig med mange av syklene du nevner, inunf, spesielt VFR 800. Dette må da være en glimrende sportstourer for en som skal ha med damen på tur. Den passer nok bra til deg, Vaffla. Har ikke sitti på en slik selv, men er 1 cm høyere enn deg, å vet hvor problematisk det kan være med å finne sykler som passer.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Kjøp av "Waffelpresse"? Hva er gode alternativer?

Post by Dominator »

Om jeg skulle valgt "Waffelpresse" ut fra de 13 punktene dine trenger du enten en CBR XX eller en ZZR 1100. VFR 800 blir vel hvert år kåret til tidenes beste allround-MC, men langtur med passasjer og bagasje? Da tror jeg du sliter med dine punkt 1 og 2. Kanskje punkt 6 også, uten at jeg har vært passasjer på en VFR. Om det skulle stå mellom en ZZR og en XX er det vel kanskje smaken det kommer an på. På bruktmarkedet er det vel flere eksemplarer av XX enn ZZR, Honda har alltid solgt bedre enn Kawasaki. Hvorfor vet jeg ikke. Det er vel komfortabelt å kjøpe MC der man kjøpte gressklipper og snøfreser året før. ;-) For min egen del er jeg ihvertfall strålende fornøyd med ZZR. Kjørt i 3 sesonger, null problemer. 14 år gammel, 70000 km. Aldri målt høyere forbruk enn 0,5l/mil. Full kasko 3800,- i året. Og den oppfyller alle dine punkter bortsett fra nr.8.
inunf
Posts: 4925
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Kjøp av "Waffelpresse"? Hva er gode alternativer?

Post by inunf »

Alt er relativt, også bunndrag. I forhold til en Varadero 125 så har vel de fleste tungsykler bunndrag i bøtter og spann. I forhold til hva vil du ha godt bunndrag? GPz 1100 har jo samme motor som ZZR 1100, bare nedtunet til mer bunndrag. Da har du nok drag til å flise forbi uansett nesten uansett hastighet og gir. Men trenger du det? Har du giringsvegring? Vet at f. eks. CBR 600F blir brukt som tursykkel, man må bare gire litt av og til...
Post Reply