Dette vet jeg ikke om du har godt av. Blir jo bare enda mer tur av sånt!ojda wrote: 02 Jan 2026 17:02 Da var pensjonssøknad hos nav sendt og godkjent
1/4 er jeg offisiell nav'er
Kommer til å ta med meg helligdagsjobbinga i april og mai før jeg pensjonerer meg fra kriminalomsorgen.
Nyter godt av de årene jeg har invistert i stilling med tidligpensjon. Det betaler seg nå.
Phy phaan så gammal man har blitt![]()
"SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
- ojda
- Bamsefar
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Det er mye god timing (Flaks) med tanke på min sortis som fulltids statsansatt
Ikke minst det at nåverende arbeidsplass opphører å fungere som anstalt 15/6-26, bare 14 dager etter jeg slutter
Utrolig deilig å slippe unna den omstillingen
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- ojda
- Bamsefar
Borg wrote: 02 Jan 2026 22:37Dette vet jeg ikke om du har godt av. Blir jo bare enda mer tur av sånt!ojda wrote: 02 Jan 2026 17:02 Da var pensjonssøknad hos nav sendt og godkjent
1/4 er jeg offisiell nav'er
Kommer til å ta med meg helligdagsjobbinga i april og mai før jeg pensjonerer meg fra kriminalomsorgen.
Nyter godt av de årene jeg har invistert i stilling med tidligpensjon. Det betaler seg nå.
Phy phaan så gammal man har blitt![]()
Det vet ikke jeg heller, får prøve å ta det som en Mann
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Går med planer om 4 mnd tur for å kjenne litt på det å ha gitt seg med den daglige tralten...Så får en se hva en skal fikle med.
Pengene vil jo "fosse inn i enorme mengder" som karoline leavitt eller Donald ville sagt, så man får se hva en kan/må justere på.
Pengene vil jo "fosse inn i enorme mengder" som karoline leavitt eller Donald ville sagt, så man får se hva en kan/må justere på.
- ojda
- Bamsefar
Levetidskorrigering???????mekkern wrote: 01 Jan 2026 20:39 Grunnet "levetidskorrigering" må jeg stå en mnd til men kan rekke det i romjula 2026-men venter til sommeren og får et ekstra år opptjening/og ev lønnsøkning.
Ser jo at kjærringer i gjennomsnitt lever 2-3 år lenger enn oss kara?
Når har de tenkt å korrigere på detta!
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Nei det blir minus for staten så det går ikke-de liker heller ikke at vi får ut noen KR før vi dauer.ojda wrote: 03 Jan 2026 09:44Levetidskorrigering???????mekkern wrote: 01 Jan 2026 20:39 Grunnet "levetidskorrigering" må jeg stå en mnd til men kan rekke det i romjula 2026-men venter til sommeren og får et ekstra år opptjening/og ev lønnsøkning.
1963 første år med "ny" pensjon-1964 første år med 1 mnd lengre arbeidstid-1965 så er det 2 mnd--osv osv----1974 1 år mer..
Diskuterte litt med en jevngammel på jobben-han trodde han ville jobbe noen år til siden han var i god form-Ja sa jeg når du ikke er i god form lenger eller har daua da har du heller ikke behov for ekstra penger...Han var enig i det,men kjærringa skulle jobbe noen år til såååå.....
- intruder
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
Som jeg har skrevet lenger oppe synes jeg de som har mulighet for det økonomisk bør pensjonere seg og finne seg en hobby kanskje om de har så mye overskuddsenergi...mekkern wrote: 03 Jan 2026 11:34Nei det blir minus for staten så det går ikke-de liker heller ikke at vi får ut noen KR før vi dauer.ojda wrote: 03 Jan 2026 09:44Levetidskorrigering???????mekkern wrote: 01 Jan 2026 20:39 Grunnet "levetidskorrigering" må jeg stå en mnd til men kan rekke det i romjula 2026-men venter til sommeren og får et ekstra år opptjening/og ev lønnsøkning.
1963 første år med "ny" pensjon-1964 første år med 1 mnd lengre arbeidstid-1965 så er det 2 mnd--osv osv----1974 1 år mer..![]()
Diskuterte litt med en jevngammel på jobben-han trodde han ville jobbe noen år til siden han var i god form-Ja sa jeg når du ikke er i god form lenger eller har daua da har du heller ikke behov for ekstra penger...Han var enig i det,men kjærringa skulle jobbe noen år til såååå.....![]()
Der jeg jobbet er det vanlig at gamle arbeidskamerater en treffer sier de " jobber halvt ihvertfall et par år etter oppnådd pensjonsalder
Da slipper jo også bedriftene lære opp nye yngre folk i disse " uunnværliges " sted så der eksisterer nok få motforestillinger ...
et tankekors er at du verden så mange " uunnværlige " det ligger i kister og urner rundt omkring eller hvor de nå er ...
En foreleser sa engang at hvis du tror du er uunværlig skal du stikke en finger i et glass vann... så trekke den opp og se på fordypningen/hullet fingeren har lagetintruder wrote: 03 Jan 2026 12:12 ...
et tankekors er at du verden så mange " uunnværlige " det ligger i kister og urner rundt omkring eller hvor de nå er ...![]()
![]()
Men det er kanskje et litt vel negativt syn på dette med uunnværlighet
- mekkern
Det som er uunnværlig for meg er den tiden jeg har til disposisjon her på jorden.Derfor bruker jeg tiden så godt som jeg kan innenfor rammene jeg har.
Dette er også grunnen til å slutte så fort jeg kan-likskjorta har ingen lommer og bonustid for langt arbeidsliv er en utopi.
Nei nå blir det morbid her..
'Men hvis noen kjenner noen som trenger en motorsykkel til sommeren så tenker jeg på å slanke beholdningen:
Honda CBR1000F fra -87 ,eller en lettere cafeombygget Suzuki gs450 -81 registrert som mellomtung/A2 44hk/175kg med lav setehøyde.(har oem lyddempere og litt annet)
Dette er også grunnen til å slutte så fort jeg kan-likskjorta har ingen lommer og bonustid for langt arbeidsliv er en utopi.
Nei nå blir det morbid her..
'Men hvis noen kjenner noen som trenger en motorsykkel til sommeren så tenker jeg på å slanke beholdningen:
Honda CBR1000F fra -87 ,eller en lettere cafeombygget Suzuki gs450 -81 registrert som mellomtung/A2 44hk/175kg med lav setehøyde.(har oem lyddempere og litt annet)
- Bikeridr
- Geocache General
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
Den "morbide" tanken din har slått meg også, @mekkern.
Derfor skal jeg og gå av så snart jeg kan.
Jeg har altfor friskt i minne mine foreldre som virkelig skulle kose seg etter endt arbeidsliv. De fikk 4-5 år før det hele gikk til helvete med demens og kreft.
Så ja, å "stå på" for å tjene penger for arbeidsgiver gir ingen bonus når egen kropp ofres.
Heldigvis er ikke jeg "uunnværlig", det fins plenty med maskinister som kan overta.
Derfor skal jeg og gå av så snart jeg kan.
Jeg har altfor friskt i minne mine foreldre som virkelig skulle kose seg etter endt arbeidsliv. De fikk 4-5 år før det hele gikk til helvete med demens og kreft.
Så ja, å "stå på" for å tjene penger for arbeidsgiver gir ingen bonus når egen kropp ofres.
Heldigvis er ikke jeg "uunnværlig", det fins plenty med maskinister som kan overta.
- ojda
- Bamsefar
Her burde jo noen snart ta tak og etablerer mc-forumets pensjonisttråd 

- mekkern
Ja det er vel mer og mer aktuelt for de fleste mc-førere da snittalderen nok er stigende...ojda wrote: 06 Jan 2026 17:02 Her burde jo noen snart ta tak og etablerer mc-forumets pensjonisttråd![]()
Anbefaler alle å gå inn på "min pensjon" hos NAV. og sjekke status og leke litt med kalkulatoren med avgangstidspunkter.
Som regel er det litt skuffende.
Men som jeg har funnet ut for min del:
ikke ha gjeld som pensjonist.
Spart opp noe penger.
Har man litt tid på seg så kan en satse noen kroner på diverse fond.
Tar ut folketrygd og AFP 100% på 62 år.
Og hvis jeg finner på noe gøy å jobbe med etterpå så blir det et + for kan jobbe ubegrenset uten avkortning.
Men uansett så har jeg hentet maksimalt ut av pensjonsbeholdningen min ,og er det noe igjen på bok er det bedre at ungene arver enn at alt går tilbake til staten når jeg tar reperǹ
- increasing
- MC: R1250GSA / ST1100AX
Oppløftende lesing for min del @mekkernmekkern wrote: 06 Jan 2026 17:20 Anbefaler alle å gå inn på "min pensjon" hos NAV. og sjekke status og leke litt med kalkulatoren med avgangstidspunkter.
Spart opp noe penger.
Og hvis jeg finner på noe gøy å jobbe med etterpå så blir det et + for kan jobbe ubegrenset uten avkortning.
Men uansett så har jeg hentet maksimalt ut av pensjonsbeholdningen min ,og er det noe igjen på bok er det bedre at ungene arver enn at alt går tilbake til staten når jeg tar reperǹ
increasing
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)."
- mekkern
Skal nok ikke sultes eller fryses her tror jeg...increasing wrote: 08 Jan 2026 19:50Oppløftende lesing for min del @mekkernmekkern wrote: 06 Jan 2026 17:20 Anbefaler alle å gå inn på "min pensjon" hos NAV. og sjekke status og leke litt med kalkulatoren med avgangstidspunkter.
Spart opp noe penger.
Men uansett så har jeg hentet maksimalt ut av pensjonsbeholdningen min ,og er det noe igjen på bok er det bedre at ungene arver enn at alt går tilbake til staten når jeg tar reperǹHer har jeg fulgt din oppskrift hundre prosent
![]()