Førstegangskjøper, råd om hvilke sykkel en bør velge?

Prat om lett MC.
Post Reply
Ariakas
Posts: 5
Joined: 22 Oct 2007 10:55
MC: Har ingen sykkel enda... Vil ha råd om hva som er lurt å kjøpe som førstegangskjøper. Vil ha en 125Cc til å begynne med.
Location: Bergen

Førstegangskjøper, råd om hvilke sykkel en bør velge?

Post by Ariakas »

Er jo et hav av forskjellige sykkler der ute og sånn... Har ikke tatt lettlappen enda, men skal begynne til våren... Vil da begynne planlegging av mc-kjøp i god tid slik at jeg får til et godt kjøp jeg vil ha glede av i etterkant. Skal da kjøpe meg en sykkel som er brukt.

Vil ha en racingsykkel iom. at jeg synes det virker litt artigere enn chopper. Skal benytte den mest til og fra jobben som ligger i bergen sentrum.

Så da er vel det bare til å komme med forslag her de som gidder det da... Er ganske grønn på sykkel så vil sette veeeldig stor pris på forslag og råd her.

Det jeg da er ute etter er; å få mest mulig for pengene, lett og grei sykkel å vedlikeholde, en ikke så avansert sykkel... 8)
User avatar
NF
Posts: 173
Joined: 09 Nov 2006 10:54
MC: Nå: Yamaha YZF R6

Yamaha tzr 50
Cagiva mito 125
Gasgas sm 125
Location: Ålesund

Re: Førstegangskjøper, råd om hvilke sykkel en bør velge?

Post by NF »

Velkommen til forumet ;-)

Om du kun skal bruke sykkelen som et framkomstmiddel så vil jeg annbefale deg å kjøpe en 4 takter, siden dem er mye mer driftsikkre og har mindre bensinforbruk.

Vet ikke om så mange "Racing" sykkler i 125 4 takt, men du kan jo se litt på Honda CBR 125, den er veldig lettkjørt, går greit, tar lite bensin og utrolig driftsikker.
http://www.kellox.no/index.php?id=12843Her kan du lese litt om den ;-)

Ellers så kan jo du se litt på
Hyosung GT125R
Rieju RS2 125
Honda Varadero 125
MZ RT 125 brukte den når jeg kjørte opp, veldig god sykkel å kjøre, men går dårlig over 80km/t.

Velg en sykkel ettersom det du skal bruke den til ;-)
Image
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Førstegangskjøper, råd om hvilke sykkel en bør velge?

Post by Baron von Waffel »

Enig med NF. For min del anbefaler jeg også 4-takter. Men det forutsetter at du ikke skal ha en trimmet sykkel. Hvis du skal trimme bør du kjøpe 2-takter. Hvis du leter litt rundt her på forumet vil du finne mange tråder hvor de forskjellige 2-taktereierne skryter av sine sykler. Vi som har 4-taktere bruker kraftene på å kose oss med kjøring i stedet. Og vi bruker nok adskillig mindre tid med å skru.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Re: Førstegangskjøper, råd om hvilke sykkel en bør velge?

Post by Bonnis »

Jeg ville tatt en titt på Sachs XTC 2003 modell og nyere. Prisen ligger på rundt 40 store.
Hyosung GT125R kan også være et godt alternativ.
Ellers kommer jo Daelim med en ny "R" sykkel nå. Daelim Roadwin R. Denne hadde jeg gått for om jeg var deg.
User avatar
Maverick
Posts: 381
Joined: 23 Jun 2007 22:39
MC: 03' Honda NSR

Re: Førstegangskjøper, råd om hvilke sykkel en bør velge?

Post by Maverick »

Som de sier over her, ta deg en titt rundt om på forumet, der finner du mye til hjelp ;-)
4-takt er sikkert et godt alternativ dersom du bare skal komme fra a til b. Men liker du litt spenning og turtall, kjøper du 2-takt.
Hvis jeg skal gi deg en anbefaling, så sier jeg Honda NSR. Ikke bare fordi jeg har den selv, men fordi det er minimalt med skruing og den oser av kvalitet :D

Lykke til med sykkelvalg!
Image
- Honda NSR 2003
AndyNsR
Posts: 306
Joined: 23 Jul 2007 21:50
MC: 02' Honda NSR Svart/sølv.
- Gianelli Effektanlegg
- Fjernet CDI sperra/plomberinga
- Powerfilter
- Fullt åpnet eksosventil
Location: Grimstad (sørlandet)

Re: Førstegangskjøper, råd om hvilke sykkel en bør velge?

Post by AndyNsR »

Sant som Maverick sier, 2-takt er det gjerne litt mer futt it ;p Hvorav NSR er forsovit et bra valg. RS vil jeg si er et bra valg óg, men erfaringene jeg har med venner er at det ofte blir mye mer skruing sammenlignet med NSR, men jeg skal ikke lage en diskusjon her :) Utseende vil jeg si også har en del å si men det er veldig forskjellig fra person til person. Det kommer visst også en ny Yamah yzf 125? eller? over nyttår, ser helt rå ut og den er 4-takt. Ville kanskje prøvd å sniffe opp litt informasjon om jeg var deg om den sykkelen.

Lykke til.
Honda NSR 125 02'
User avatar
antex
Posts: 50
Joined: 21 Nov 2006 22:28
Location: Stavern

Re: Førstegangskjøper, råd om hvilke sykkel en bør velge?

Post by antex »

hvis han skal ha 4 takt ville jeg nok gått for yamaha yzf 125 r, som kommer i 2008

men skal du ha 2 takt er det jo enten rs eller mito jeg ville gått for ;)
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Re: Førstegangskjøper, råd om hvilke sykkel en bør velge?

Post by Mantis »

Hva med denne nykommeren her da?
Prisen vil komme på 50.000,- NOK kr

Bilde

Bilde

Du kan lese mer om sykkelen her http://www.yamaha-motor-europe.com/prod ... f-r125.jsp

Edit: Så ikke antex sitt innlegg.
Last edited by Mantis on 23 Oct 2007 16:54, edited 1 time in total.
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Re: Førstegangskjøper, råd om hvilke sykkel en bør velge?

Post by Bonnis »

Tror du bør sjekke øya dine, Mathias. Ingen av dem der er YFZ-R125. Den ene er Kymco og den andre en R6
jeditimi
Posts: 101
Joined: 02 Nov 2006 02:51

Re: Førstegangskjøper, råd om hvilke sykkel en bør velge?

Post by jeditimi »

Jeg regner med at Mantis sikter til YZF R125, som faktisk ikke vises på noen av de to bildene han har lagt ut. Det første bilde aner jeg ikke hva sykkel er, men ser ut som noe jallamekk. Det andre bildet er en YZF R6, litt kraftigere motor med nesten 10 ganger så mange hestekrefter og bedre forstilling, chassis og bremser. Dessuten ikke ett alternativ for en som kun skal ha lett mc lappen, i alle fall til å begynne med.

Edit: Bonnis kom meg i forkjøpet!
Stolt eier av Aprilia RS 125 !
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Re: Førstegangskjøper, råd om hvilke sykkel en bør velge?

Post by Mantis »

Jadaaa!
Gikk litt fort i svingene.
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Re: Førstegangskjøper, råd om hvilke sykkel en bør velge?

Post by alexanderyi »

Ååå.. lyst på supermotart nå :D SM om sommeren og pigg om vinteren :twisted: hehe
Markn
Posts: 27
Joined: 20 Sep 2007 09:47
MC: Husqvarna!
Location: Nordland

Re: Førstegangskjøper, råd om hvilke sykkel en bør velge?

Post by Markn »

Hei! Nsr ville jeg ha gått for. Ikke bare fordi jeg har en selv. MEN de er sabla gode å kjør, og er ikke så mye skruing som på rs (Noe som fler sier. Bla. noen jeg kjenner)
Honda er kvalitet. Om du ikke liker nsr så se på cbr. Selv holdt jeg på å go får cbr.
Lykke til :)
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Re: Førstegangskjøper, råd om hvilke sykkel en bør velge?

Post by alexanderyi »

Markn wrote:Hei! Nsr ville jeg ha gått for. Ikke bare fordi jeg har en selv. MEN de er sabla gode å kjør, og er ikke så mye skruing som på rs (Noe som fler sier. Bla. noen jeg kjenner)
Honda er kvalitet. Om du ikke liker nsr så se på cbr. Selv holdt jeg på å go får cbr.
Lykke til :)
Hvis du kjører hardt på en nsr/rs så vil jeg tippe at det blir mye skruing.. kjører en i "normalt" tempo, så er det mindre.. tror ikke det er så mye forsjell..
Ariakas
Posts: 5
Joined: 22 Oct 2007 10:55
MC: Har ingen sykkel enda... Vil ha råd om hva som er lurt å kjøpe som førstegangskjøper. Vil ha en 125Cc til å begynne med.
Location: Bergen

Re: Førstegangskjøper, råd om hvilke sykkel en bør velge?

Post by Ariakas »

Heisann alle som ahr svart på innlegget. Mange takk skal dere ha :D
Har fått litt oversikt over hvilke modeller som er, og hva en må ut med for noe som duger litt.

yamaha yzf 125 r var jo bare helt rå da! har sittet leeenge og sikklet over bilder av den. Kunne tenkt meg en sånn om jeg finner ut at jeg skal kjøpe ny fremfor bruk (noe jeg kanskje gjør iom. at den ikke var så dyr).

Takk nok en gang =)
Post Reply