Hestekrefter på Lett sykkel
Hestekrefter på Lett sykkel
kunne noen ha linket til en oversikt over lett sykkler med antall HK?
evt. skrive ned noen her?
nå snakker vi u-trimmet (original)
-på forhånd takk!
evt. skrive ned noen her?
nå snakker vi u-trimmet (original)
-på forhånd takk!
Re: Hestekrefter på Lett sykkel
KTM: 5,7hk
CBR: 14hk
Yamaha YBR: 10
Ellers ligger de fleste andre tett oppunder 15hk.
CBR: 14hk
Yamaha YBR: 10
Ellers ligger de fleste andre tett oppunder 15hk.
- Baron von Waffel
- Posts: 3477
- Joined: 15 Feb 2007 19:21
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
- Location: Oslo, Dal
Hestekrefter på Lett Varadero
Honda Varadero 15 hk, 2-sylindret 4-takter
Last edited by Baron von Waffel on 26 Oct 2007 09:15, edited 1 time in total.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
-
- Posts: 138
- Joined: 10 May 2007 10:47
- MC: Starway CL-125 3 2001
- Location: Akershus-Nannestad
Re: Hestekrefter på Lett sykkel
Honda Rebel 12,5HK 2 Sylindra 4-takter.
Chu lan Starway cl125-3 2001 Mod
"La oss nå føre en fredelig samtale ved dette bord."
Jessheim Videregående skole-Veien videre.
"La oss nå føre en fredelig samtale ved dette bord."
Jessheim Videregående skole-Veien videre.
Re: Hestekrefter på Lett sykkel
honda shadow: 11 kW (15 hk) v/11.000 o/min
10,5 Nm v/9000 o/min
2sylindra 4-takter
10,5 Nm v/9000 o/min
2sylindra 4-takter
Aprilia rs 125 2005
x Honda Shadow 125 1999
x Honda Shadow 125 1999
-
- Posts: 1136
- Joined: 13 Jul 2007 23:27
- MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
- Location: Valdres/Bærum
- Contact:
Re: Hestekrefter på Lett sykkel
Jeg tviler litt på hvor sammenlignbare disse talla egentlig er.
En Daelim Roadwin og Honda CBR med 14hk og i vognkortet føles betraktelig svakere enn en Vespa LX125 med 12 hk.
Samtidig er det ikke alle verdens forskjell mellom en Varadero med 15hk og en Vespa GT125 med 15hk.
Videre er en RS125 med 15hk langt mer slitsom å kjøre enn en Burgman 125 på grunn av alle girene og den nedstrupte totaktsmotoren.
Tror det har lite for seg å sammenligne hk på de ulike modellene. De ligger på mellom 10 og15hk allesammen og det det koker ned til er hvor godt motoren er tilpassa hestene, hvor bredt effektregisteret er osv..
En Daelim Roadwin og Honda CBR med 14hk og i vognkortet føles betraktelig svakere enn en Vespa LX125 med 12 hk.
Samtidig er det ikke alle verdens forskjell mellom en Varadero med 15hk og en Vespa GT125 med 15hk.
Videre er en RS125 med 15hk langt mer slitsom å kjøre enn en Burgman 125 på grunn av alle girene og den nedstrupte totaktsmotoren.
Tror det har lite for seg å sammenligne hk på de ulike modellene. De ligger på mellom 10 og15hk allesammen og det det koker ned til er hvor godt motoren er tilpassa hestene, hvor bredt effektregisteret er osv..
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Hestekrefter på Lett sykkel
Jeg har hatt Vespa ET4 125(12hk) og har Burgman 125(12hk), og tidligere har jeg hatt Virago 125(11hk) og Aprilia RS 125(15 hk), og vil si at hestene oppleves ganske forskjellig. Jeg har ikke prøvd en PX 125, men har hørt at den går veldig bra fordi det er manuell giring, noe som gjør at hestene bevares mye bedre ned til hjulene og kjennes mer kontant ut ved pådrag. Scootere ellers har variatorer, og da kjennes de gjerne ikke så brutale ut pga variatorsystemet, selv om man får frem dreiemomentet veldig godt med variator. Burgman 125'en min virker ut til å gå like bra som Apriliaen omtrent(men kjennes "sterkere" ut, mens Apriliaen virket mer pisket), og går i allefall like fort opp oslofjordtunellen. Selv foretrekker jeg 4-taktere, siden de kjennes veldig momentsterke ut i mellomregisteret. Samtidig går de mye penere og renere. Totakt er noe skit for å si det rett ut - i mine øyne. Tror heller ikke at tallene rundt HK sier alt. Opplevelsen av krefter er i allefall ganske forskjellig på 2-takt og 4-takt. 2-takt har mesteparten i toppen, og det kjennes vel sprekere ut siden mye av kreftene kommer på en gang. 4-takt har kreftene spredd mer over hele registeret og dermed virker kanskje slappere ut på et vis, selv om realiteten gjerne er noe annet. Viragoen er vel den tregeste jeg har hatt, og den gikk som en dass for å si det rett ut. Det kan ha noe å gjøre med at det var en 97 modell med en turtallssperre i tenninga som i allefall ikke bidro til opplevelsen. Den gikk i knapt 90 km/h, mens både Vespaen og Burgman'en flyr opp i 110 og går veldig friskt, særlig siste. Burgman kjennes sterkere ut enn man skulle tro, og kjennes råest ut av alle jeg har hatt. Det er rett og slett en nydelig maskin
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: Hestekrefter på Lett sykkel
wulf: Det du sier er ganske interessant. Jeg tror en RS125 oppleves som så håpløs i lovlig stand fordi den er så nedstrupt. En PX125 har bare 4 gir og 7 hk, men har en motor som er designa for moment og ikke turtall. Den har et svinghjul som veier nesten 4 kg (!) og humper fint avgårde i 4. gir i 30. Sammenligna med f.eks daelim roadwin med oppgitt 14 hk føles PX125 kvikkere selv om den bare har halparten av hestene. Så det er jo ikke nødvendigvis slik at en to-takter har effekt på turtall og en fire-takter har moment selv om det er heller unntaket enn regelen.
Uansett har jo ikke nye to-takterne livets rett lenger. De forurenser for mye og forsvinner vel snart helt. Jeg tror for en så liten og effektiv motor som en 125cc fire-takter er det variator drift som gir den mest fornuftige effektutnyttelsen. Men det er jo ikke det 16-åringene vil ha..
Uansett har jo ikke nye to-takterne livets rett lenger. De forurenser for mye og forsvinner vel snart helt. Jeg tror for en så liten og effektiv motor som en 125cc fire-takter er det variator drift som gir den mest fornuftige effektutnyttelsen. Men det er jo ikke det 16-åringene vil ha..
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Hestekrefter på Lett sykkel
RS 125'en begynte å butte rundt 7-8000 omdreininger(sperre både i tenning og eksos vel), og etter det jeg forstår befinner mesteparten av moroa seg over dette turtallet. Jeg har også kjørt en 160 cc NSR, og syntes ikke det var noe større opplevelse av en eller annen grunn. En regel har ofte unntak Burgman har 11 nm, og er konstruert for å yte best i mellomregisteret, og det tror jeg kommer godt med på scootere Selv liker jeg godt 4-takts scootere. 4-takt er behagelig og kjennes veldig sterke ut, samtidig som de er nøysomme og solide. Tror helvete fryser før burgman'en stopper
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: Hestekrefter på Lett sykkel
Bonnis, du er bare sykt usaklig...Bonnis wrote:
Re: Hestekrefter på Lett sykkel
Men hvis du vil ha en oversikt over oppgitte hestekrefter, uavhengig av hvordan de oppleves, så bør du sjekke mcjournalen.no
Skal ligge oversikt over alle nye sykler der, inkludert 125-kubikkere.
Skal ligge oversikt over alle nye sykler der, inkludert 125-kubikkere.
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
Re: Hestekrefter på Lett sykkel
Takker Clap for you!
- Moe
- Posts: 161
- Joined: 15 Dec 2006 21:37
- MC: Yamaha Sr 125 (1997) og Honda Rebel 125 (1998)
- Location: Tromsø
- Contact:
Re: Hestekrefter på Lett sykkel
Det må jeg protestere på.Starway 125 wrote:Honda Rebel 12,5HK 2 Sylindra 4-takter.
Starway har 12,5 hk
Rebel har 11hk.
Selv om disse to har samme motoren, bare med litt andre pyntedeksler.
Det som utgjør hk forskjellen er at starway har 2 forgassere, rebel bare 1 forgasser.
Ellers vet jeg at Yamaha Sr 125 er en 4 takts 1-dunker på 12 hk, med mye kompressjon, I den er det mye bunndrag, som fortsetter hele veien opp til 80km/t, der begynner det å avta.
Gjør ca 120km/t på flata.
Honda rebel vet jeg gjør 110km/t på flata under rette omstendigheter.
Så det var litt skriv fra meg..