Polititabbe

Prat om tung MC.
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Når det gjelder saken fra Saltdal, så påstår personen hardnakket at han ikke kjørte over 110 (jeg kjenner mannen).

En annen historie er den opplevelsen jeg hadde i går ettermiddag. Fruen og jeg var på MC-tur i samme område og ble forbikjørt av 2 sykler. Det var skremmende. Vi holdt litt over 100 og plutselig hørte jeg et smell på siden og like etterpå et til. De holdt minst 250. Slike vil ikke jeg ha på veien. Det må også legges til at det er meget fin vei i området, men likevel.
Hva er best? FJR 1300 så klart
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

MC-fantom wrote:De holdt minst 250.
Hur vet du det?
Pollti

Post by Pollti »

Vel, fartsovertredelser er alltid problemfyllt da bare en side av saken presenteres i pressen når noen føler seg urettferdig behandlet . At det finnes mennesker i politiet som ikke burde ha vært der også sant på samme måte det er mennesker som aldri skulle hatt sertifikat for hverken bil eller mc.
At det er enkelte innen politiet som kan ha et spesiellt våkent og kritisk øye til mc folket eller til ung gutter i bil med svær stero og F1 dekk betviler jeg ikke . Husker enda den 55 åringen som ble tatt i Telemark av en nidkjær politimann-det er vel en klassiker? Nå fikk mannen sertifikatet tilbake og politi mannen tatt ut av trafikk tjeneste. Høyst fornuftig avgjørelse.
Det vi må spørre oss om er hvor mange `uskyldige`kan vi tolere for hver farlige traffikant som blir luket ut ? Antagelig så er det umulig å unngå at ùskyldige`får bot og alskens trøbbel med politiet. Men det er ikke riktig at en må være spesiellt ressursrik for å retten sin heller.
Noen ganger har jeg den "lykken" å arbeide som fagperson og sakkyndig for politiet og uttale meg i bestemte saker.(ikke trafikk,drap,voldtekt eller noe sånt bare så det er sagt). Kan ikke si at jeg er videre imponert av få arbeide sammen med et protesehue av en politiaspirant som trekker raske og endelige konklusjoner uten å vite hva han egentlig sier. Det er så befriende å snakke med en ringrev som har vært i en storm før og som kan se saken fra flere vinkler.
I 1975,sånn tidlig mosealder omtrent, så fikk jeg fører kortet beslaglagt i 3 uker av politiet i Bergen. Da jeg hentet det på kammeret var det en politimann som het Reksten som hadde kun en setning å si til den arme synder: Husk,at å inneha sertifikat er en tillitsærklaring fra samfunnet til deg.

Kloke ord syntes lille meg,og etter det har det ikke blitt et eneste forenklet forelegg og forholdet til polltimenn langs veien har vært upåklagelig.
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Svar ti rerell. Når man har kjørt en stund får mann en evne til å vurdere hastighet. I dette tillfellet dro de så hurtig fra meg at med sammenligning hvis jeg sto stille ville jeg ha vurdert hastigheten til minst 150. Forskjellen er at jeg selv kjørte i rundt 100.

Til pollti. De fleste politifolk er selvsagt hyggelige folk, men når straffene for å kjøre for fort er så alltfor høye må kravet til at målingene blir gjort riktig være 100%. Slik det foregår i dag er førere av motorvogn i realiteten rettsløse. Han i Saltdalen hadde flaks som kom over en ekspert i lasermåling. Hvis han ikke hadde fått tak i denne ville han garantert måtte ha sonet.

En annen sak er hvorfor politiet lot saken gå til rettsaken begyndte. De visste godt hvilke argumenter "synderen" hadde for ikke å vedta straffen.
Hva er best? FJR 1300 så klart
Pollti

Post by Pollti »

Fantomet, er enig med deg. Mitt intrykk er at politiet er litt for opptatt av prestisje og tvilen kommer ikke alltid mistenkte til gode. Det syntes jeg er helt,helt feil.
User avatar
Lykkeliten
Posts: 159
Joined: 27 Apr 2005 12:55
Location: Kristiansand

Post by Lykkeliten »

Jeg er også helt enig med dere, verstingene må vekk ingen diskusjon vedr det i fra min side. Jeg er bare "litt" opptatt av at når de måler så må målingene stemme fordi det veldig ofte får store konsekvenser for den det gjelder.
Jeg kjenner også flere politifolk privat og de er som folk flest, spiser hamburgere og bryter fartsgrenser (i allefall litt) de og. Helt klart at en kan være uheldig å treffe på en politimann som nylig har vært gjennom en fullstendig frontal lobotomi. Men stort sett er dette greie folk som bare gjør jobben sin og jobben er å håndheve regler (bøtesatser) bestemt av stortinget. Så her har igjen for dem vi velger inn.
User avatar
vega
Posts: 579
Joined: 08 May 2005 19:35
Location: Tr.heim

Post by vega »

Sant nok at purk er som folkflest å gjør tabber som oss andre "han mutter var gift med før er lendsmann" så det kan jeg skrive under på. men i de årene de var gift så var det jo div betjenter som var ansatt å de var som natt å dag, stygt å si det men nyutdanna å især kvinner har noe å bevise å når gjelder aspiranter så er de på grensen med 1920 åras brunskjorter som trampet i takt etter mussolini`s pipe. skulle tro at de skal ta igjen mot alle i verden fordi noen ga dem buksevann i da de var liten :roll: av de mannelige betjentene så var alle foruten en "normale" å han som ikke var normal var klin gæern. jeg synes at det skal tas en grunndig psykisk test av polis å luke ut de med dårlig selvbilde å de med megalomania.... kan hende det er få snut igjen men de er iallefall kremen av lovenshåndhevere 8)
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Har hatt to alvorlige episoder mht. fartsoverskridelse. En 3 mnd. inndragelse, og en 6 mnd. Jeg kunne ikke ha møtt på mer forskjellige politibetjenter i disse tilfellene. Begge ganger har jeg oppført meg rolig og behersket,og bare vært interessert i å få saken ut av verden uten for mye bråk,og at det skulle ta for lang tid. Så ingen av gangene gjorde jeg forsøk på å nekte for at jeg hadde kjørt for fort. I 1. tilfelle møtte jeg på en som desverre viste med all mulig tydelighet at han NØT å inndra førerkortet mitt. Hadde han vært alene kunne ting blitt enda værre, de var en politioverbetjent og to politibetjenter i den laserkontrollen. Det jeg burde gjort, var å melde ham hvordan jeg ble behandlet. Men jeg mistet noe annet like etter det skjedde,som tok mer av min oppmerksomhet; Min Far.
2. gang møtte jeg en svært sympatisk up-betjent, som var oppriktig lei seg for at han måtte inndra førerkortet mitt. Men, som jeg sa til denne; Det er jeg som har dummet meg ut ved å bryte fartsgrensa. Du gjør bare den jobben du skal i slike tilfeller.
Det gjorde jo 1. mann også,men på en lite "pen" måte. Selv om jeg hadde brutt veitrafikkloven, er det ikke for mye forlangt å bli behandlet som et menneske.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Desmo wrote: Det gjorde jo 1. mann også,men på en lite "pen" måte. Selv om jeg hadde brutt veitrafikkloven, er det ikke for mye forlangt å bli behandlet som et menneske.
Helt enig. Det er ingen grunn til at man skal få dårlig behandling for slikt, spesielt dersom man vet å oppføre seg som folk selv også. Gjensidig respekt er et nøkkelord, men oppfører man seg som en tulling, er det vel ikke mere å vente enn at man får en annen type behandling tilbake. Dette går begge veier selvsagt.
Jeg tror det er veldig mange som har kommet seg fra en trafikkkontroll uten bøter og det som værre er og fått en advarsel ved at de har framvist normal folkeskikk.

What goes around comes around
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Banditbiker wrote:Jeg tror det er veldig mange som har kommet seg fra en trafikkkontroll uten bøter og det som værre er og fått en advarsel ved at de har framvist normal folkeskikk.
De driver ikke så mye med den slags forskjellsbehandling i Norge. Om man først blir stoppet, får man vanligvis bot. Jeg synes det egentlig er bra, det er bare tull å stoppe folk for å gi dem bot om de ikke slikker politiet i rompa, slik jeg ser de gjør f.eks. i USA.
V4 fun
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Det er mye i mellom 7 og 13,heter det i et ordtak. I en romansamling som finnes i mange norske hjem,og som er bundtet inn i svart skinn, er følgende nevnt; Slik du vil at andre skal være mot deg,skal du være mot dem.
Å oppføre seg høflig og pent er noe annet enn,sitat Kosh;"slikker politiet i rompa,",sitat slutt.
Men,for all del. Jeg har fått en oppdragelse,andre en annen. Så jeg vil ikke si hvilken som er rett eller gal.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Desmo wrote:I en romansamling som finnes i mange norske hjem,og som er bundtet inn i svart skinn...
Kan ikke huske å ha sett den på mitt rom i hverfall.. :smt120
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Desmo wrote:Å oppføre seg høflig og pent er noe annet enn,sitat Kosh;"slikker politiet i rompa,",sitat slutt.
Men,for all del. Jeg har fått en oppdragelse,andre en annen. Så jeg vil ikke si hvilken som er rett eller gal.
Har du noe poeng, bortsett fra muligens å prøve å insinuere at jeg er uhøflig? Man får bot uansett hvordan man oppfører seg, og jeg synes som sagt det er bra.
V4 fun
Pollti

Post by Pollti »

Kosh wrote: Har du noe poeng, bortsett fra muligens å prøve å insinuere at jeg er uhøflig? Man får bot uansett hvordan man oppfører seg, og jeg synes som sagt det er bra.
I prinsippet har du rett. Men så er det når det er tvilstilfeller da, det kan lønne seg å være litt ydmyk også ha litt flaks. Dessverre tror jeg ikke på likhet for loven :shock:
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Kosh wrote:
Desmo wrote:Å oppføre seg høflig og pent er noe annet enn,sitat Kosh;"slikker politiet i rompa,",sitat slutt.
Men,for all del. Jeg har fått en oppdragelse,andre en annen. Så jeg vil ikke si hvilken som er rett eller gal.
Har du noe poeng, bortsett fra muligens å prøve å insinuere at jeg er uhøflig? Man får bot uansett hvordan man oppfører seg, og jeg synes som sagt det er bra.
Ja, det har jeg. Det at det er forskjell på å være smiskende underdanig,og vise en normal oppførsel. Hva du er, bortsett fra å gjerne ville få i gang en diskusjon, er din sak. Og hvis du gjerne vil lese mer "mellom linjene" i mine innlegg,så gjør endelig det. Men pass deg,det kan komme et tog. :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply