Horn til MC - Har bestilt 130Db horn

Prat om tung MC.
Gixxerman

Horn til MC - Har bestilt 130Db horn

Post by Gixxerman »

Heisann

Bærten på gixxern høres ut som en sliten påskekylling så den gjør så absolutt ikke nytta si. Helt ærlig så er den veldig veldig pinglete. Er vel ikke mange bilister som i det hele tatt hører den tror jeg. Bestilte derfor idag horn som skriker med 130Db, får faktisk 2 horn.
Er dette helt hinsides, og jeg er en gal mann, eller hur ?

Og nei, jeg bruker ikke hornet for moro, kun når det kan inntreffe en ulykke, eller folk VIRKELIG har gjort noe galt.
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: Horn til MC - Har bestilt 130Db horn

Post by Alas »

Har du bilde? Link? Pris?

En kan jo godt diskutere om du er en gal mann, men det føler jeg er en annen diskusjon ;-)

Å bli hørt er jo ingen dum ting synes jeg da. Dog er 130db noe inn for jævlig høyt, godt du skal få deg ørepropper.
Honda_NSR
Posts: 462
Joined: 26 May 2007 08:28
MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod
Location: Hokksund

Re: Horn til MC - Har bestilt 130Db horn

Post by Honda_NSR »

Har du en link.?
Hvor mange desibel er vanlig i et "vanlig" horn da? Bare for å sammenlikne
Gixxerman

Re: Horn til MC - Har bestilt 130Db horn

Post by Gixxerman »

http://www.motrax.co.uk/index.php?page_ ... uct_id=570

Altså jeg vil jo at folk skal si om jeg er gal eller ikke. Si det om du mener at det er riv ruskende galt :) Jeg skjønner det om det er hva du mener, for det er jo jævla høyt.
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: Horn til MC - Har bestilt 130Db horn

Post by Alas »

Jeg synes ikke du er gal som vil ha en bedre måte å gjøre bilister oppmerksom på deg. Tvert imot. Men det finnes nok regler for dette og, som med så mye annet, er de lovlige? Jeg tviler, for som sagt 130db er veldig høyt.....

Uansett, go for it!!
Gixxerman

Re: Horn til MC - Har bestilt 130Db horn

Post by Gixxerman »

Hehe huff sorry må bare le :lol: For, jeg så oppi hodet mitt at jeg holder tuteknappen inne i 10 sek, og så kommer det blålys i horisonten :lol:
Jepp, skjønner jo at dette ikke er i grenseland en gang, men seriøst, så bruker jeg ikke hornet ofte. Er mye annet småtteri man heller blir stoppa for da tror jeg. Jeg vil bare virkelig at folk skal høre meg, om en eller annen f.eks prøver å bytte fil, når jeg ligger side om side. Har prøvd det hornet jeg har ørten ganger, men det er ingen som hører meg så jeg stoler ikke på det for fem øre. Det har da blitt til at jeg har måttet ruse motorn :roll:
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Horn til MC - Har bestilt 130Db horn

Post by FV »

Jeg vil iallefall anbefale deg å være ute i friluft når du skal prøve dette for første gang. Du debuterer ikke i en tom garasje med 130 db :lol:
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Horn til MC - Har bestilt 130Db horn

Post by Dominator »

120db er vel omtrent støynivået på et jagerfly som tar av... :smt020 Fant forresten dette etter litt googling:

Det er våren 1949, og flymekanikeren David Kjeldahl skal teste motoren på et jagerfly av typen Vampire. Han står halvannen meter unna da motoren starter opp. Den raskt stigende motorstøyen reflekteres i hangarveggen og forsterkes kraftig. Kjeldahl blir sterkt uvel og akutt svimmel. Han sjangler bort fra arbeidsplassen og segner om.
En senere rekonstruksjon har vist at Kjeldahl ble utsatt for en støy opp mot 138 desibel. Det tilsvarer et lydtrykk 64 ganger så sterkt som ørets smerteterskel på 120 desibel."
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Horn til MC - Har bestilt 130Db horn

Post by FV »

Har hørt man kan bli uvel av å bli utsatt for høy lyd over en periode, men jeg vil tro det er forskjell på 130 fra ett mc-horn og en jetmotor? Det vil vel føles litt forskjellig på kroppen vil jeg tro?
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Horn til MC - Har bestilt 130Db horn

Post by boxer wolf »

Gixxerman wrote: Altså jeg vil jo at folk skal si om jeg er gal eller ikke.
Det er vel noe som burde kunne besvares helt uavhengig av hornet, men det er vel ingen som tørr så lenge du har Moderator status. :-# :twisted:
Image
Si det du mener, og men det du sier.
Simen H
Posts: 626
Joined: 31 Oct 2006 21:55

Re: Horn til MC - Har bestilt 130Db horn

Post by Simen H »

Blir bra dette Gixxerman :D \:D/

Men du må for all del ikke tute hvis du kjører sammen med noen andre MC venner, konsikvensene kan bli store :lol: Jeg tror hvertfall jeg ville skvettet som Faen! hehe
User avatar
Stipa
Posts: 647
Joined: 28 Jul 2006 17:46
Contact:

Re: Horn til MC - Har bestilt 130Db horn

Post by Stipa »

Gjør som disse gutta :lol:
Yamaha YZF R1 2003 (x)
Yamaha YZF R1 1999 (x)
Image
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Horn til MC - Har bestilt 130Db horn

Post by stoppitide »

Dette hornet ser ikke farlig ut, bare trompetene som dirigerer lyden mer effektivt. Bedre ja, farlig nei. Bra fargematch også?
Skal du ha ordentlig lyd så har Stebel et på reelle 139dB (tror det var 139), kompressor, kompakt og koblet direkte på batteriet. DET er skikkelig skremmende.
Selv skal jeg ha et vanlig elektrisk på 125dB fra JC Whitney.
Veldig greit å bli hørt, selv om min erfaring er at hvis hornet brukes var situasjonen ikke ordentlig farlig. Da mest som effektiv preventiv handling eller som straffing.
Gixxerman

Re: Horn til MC - Har bestilt 130Db horn

Post by Gixxerman »

boxer wolf wrote:
Gixxerman wrote: Altså jeg vil jo at folk skal si om jeg er gal eller ikke.
Det er vel noe som burde kunne besvares helt uavhengig av hornet, men det er vel ingen som tørr så lenge du har Moderator status. :-# :twisted:
Spytt ut...
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Horn til MC - Har bestilt 130Db horn

Post by boxer wolf »

Who sir? Me sir? No sir!
Image
Si det du mener, og men det du sier.
Post Reply