Fortolling av varer.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Fortolling av varer.

Post by Griffin »

Har vunnet et stk. sissybar med bagasjebrett i krom fra ebay...

Så kommer den til Norge etterhvert vil jeg tro, og der vil den bli møtt med TOLL..og siden jeg er en sånn :smt059 (hørtes ikke gay ut, men...) så vil jeg ha mitt på det tørre...

Jeg har betalt varen og regner med at den blir sendt i dag eller i morgen (US time) fra USA...

Tingen sendes fra en privatperson og jeg regner med at han ikke har tatt med noe tollgebyr, så det kommer sikkert i tillegg...

Hvordan får jeg betalt toll på saken?

:smt100
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

.
Last edited by Banditbiker on 13 Nov 2008 21:04, edited 1 time in total.
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

Hvorofr betale toll? Om du kjøper fra en privatperson er det ikke verre enn å be han la være å sende med noe som viser at du har betalt for varen, dvs kvitering eller lignende. Tror du tollen bryr seg? Eller er du kristen?
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Toll er ikke veldedighet. Sendinger fra utlandet må fortolles. Du får ikke tilsendt pakken før du har betalt toll. Det er imidlertid mange unntak, jeg mener å huske at bl.a. elektronikk er tollfritt? Korriger meg gjerne. Og varer med verdi mindre enn 200 kroner er tollfritt.

Mer info her: http://www.toll.no
Wright
Posts: 360
Joined: 07 May 2005 20:39
MC: Ducati 748 Bip 2002 modell Troy Bayliss
Location: Egersund , Rogaland

Post by Wright »

og du kan være heldig at den smitter rett igjenom uten å bli stoppa i tolla, skjedde med meg...
Kawasaki Zx750r Ninja.
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

.
Last edited by Banditbiker on 13 Nov 2008 21:04, edited 1 time in total.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Mange som sier 200kr og mange som sier noe annet. Jeg selv kjøpte motordeler til biken i høst. Varene kom på rundt 2300kr og det var fra en tysk kar jeg handle av. Jeg ba han sette på 100Euro på esken han sendte som da var rundt 850NOK. Jeg betale NULL penger i toll.
Jeg tror beløpet er 1000kr så jeg tviler på at du skal betale tull avgifter til tollgutta for en sissybar :? Be karen skrive at det er en gave eller at prisen er lavere. Ikke så vanskelig :idea:
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

.
Last edited by Banditbiker on 13 Nov 2008 21:04, edited 1 time in total.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hvordan kan du da forklare min erfaring ?
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

.
Last edited by Banditbiker on 13 Nov 2008 21:05, edited 1 time in total.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Banditbiker wrote: ... eller man kan tenke som så at du har hatt din porsjon av flaks.
Det er det latterligste jeg har hørt noensinne. Tror du virkelig de sitter der med alle pakkene og sier: Denne må betale dyrt, denne får halv pris idag, denne lar vi bare gå siden det snart er kaffe/røykpause.... ?

Jeg har handlet før også fra utlandet. Handlet to T-skjorter fra USA = 450kr. Ikke tollpliktig. Handlet paintballutstyr fra USA = 700kr. Ikke tollpliktig. Flere greier som jeg ikke gidder å ramse opp. Jeg tviler på at jeg bare er "heldig" Image
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

Hmm...det kan virke som om ikke alt blir sjekket. De har en egen tjeneste på nett hvor du oppgir hva du skal betale toll for, slik at de slipper å sjekke...tror de baserer seg på stikkprøver, så du har nok vært litt heldig Gix.

Grensen er på 200,- etter deres valutaregning, det vet jeg, og det sa de når jeg ringte de tidligere i dag, men hun jeg prata med ba meg ringe tollvesenet i mitt distrikt da hun ikke visste hvordan jeg skulle gjøre det for å betale toll...

Hvis de sender et oppkrav med pakken så er det da ingen problemer vil jeg tro... :wink:
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

.
Last edited by Banditbiker on 13 Nov 2008 21:05, edited 1 time in total.
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Jeg har også handlet mye deler til sykkelen på ebay, fra usa, og har bedt selger skrive verdi på 20$ på pakken, og aldri betalt toll.

Tror vel det er greiere når du handler fra privatpersoner.
User avatar
Guido Brasletti
Posts: 108
Joined: 19 May 2005 00:03

Post by Guido Brasletti »

Her er det mye å greie opp i:

1. Det er forskjell på TOLL og MERVERDIAVGIFT...

2. Det er ikke TOLL på motorsykkeldeler (eller T-skjorter eller paintballutstyr...)

3. MEN... det er generelt 25% MERVERDIAVGIFT på innkjøp på over kr. 200 fra utlandet. Det betales også mva. på frakten.

4. Unntatt er bl.a bøker tatt inn til eget bruk, dvs. ikke for videresalg. Man betaler altså hverken toll eller mva. på bøker eller tidskrifter uansett hvor mye de koster. Det er derfor det er MYE billigere å abonnere på utlandske MC-blader enn å kjøpe dem i f.eks Narvesen...

5. Et annet unntak er gaver. Man kan motta gaver med verdi opptil 1000,- fra utlandet uten å måtte betale mva.

ALTSÅ:
KJØPER du mc-deler fra utlandet som koster mer enn 200 kr. skal du betale 25% mva. på innkjøpssummen PLUSS FRAKT.

FÅR du mc-deler fra utlandet I GAVE med verdi over 1000 kr. skal du betale 25% mva. på gavens verdi PLUSS FRAKT.

Kjøper du deler for 1000,- fra England og frakten kommer på 200,- skal du betale 25% av 1200,- altså 300 kr. I tillegg kommer et gebyr fra de som står for innkrevingen av mva'en, de som gjør det vi pleier å kalle fortollingen. Dette varierer sterkt, men ligger normalt rundt 150,-. Posten har en ordning med egenfortolling av varer opp til 1000,- som er billigere. Altså vil delene for 1000,- i england koste deg ca.1650,- inkl frakt og mva.

En løsning for å spare penger som ligger opp i dagen, er å få avsenderen til å angi at forsendelsen er en gave med verdi på under 1000 kr. Dette går greit i de fleste tilfellene når man handler med privatpersoner f.eks på eBay.

De fleste firmaer er mer tilbakeholdne på dette, da slikt kan ha regnskapsmessige konsekvenser. Sørg i allefall for at fakturaen kommer i et separat brev hvis det står en annen sum i fakturaen enn på utsiden av boksen (Det hender nemlig at tollvesenet/de som beregner verdien/mva'en tar en titt inni pakka...)

Husk også at varen ikke blir forsikret for mer enn det som er oppgitt som verdi. Blir deler for 1000 kr. ødelagt får du ikke mer enn 200 spenn igjen hvis det er dette som er oppgitt...

btw:
Beløpsgrensene blir regnet uten frakt. Varer for 199,- og 20 kr. i frakt er under grensen. Kommer man over 200.- blir frakten lagt til, altså varer til 201,- og 20,- i frakt vil bli tillagt 25% mva. av 221,-
Det er som med øyne, ører, pupper, tommeltotter, kjær'ster etc. - det er mer enn nok med to...
Image
Post Reply