Erfaringer med stålomspunne bremseslanger fra Brembo?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
ninja-mannen(c)
Posts: 203
Joined: 27 Apr 2005 20:23
MC: Kawasaki ZX6-R `03
Location: Westcoast
Contact:

Erfaringer med stålomspunne bremseslanger fra Brembo?

Post by ninja-mannen(c) »

Noen som har prøvd? Må vel være bra greier siden det er Brembo. Har bestillt til den grønne missilen min :P

Og hva anbefales av klosser? Og trenger jeg noe mer enn transparent saftslange, ketchupflaske og fastnøkkel til å lufte med?
Wright
Posts: 360
Joined: 07 May 2005 20:39
MC: Ducati 748 Bip 2002 modell Troy Bayliss
Location: Egersund , Rogaland

Post by Wright »

bremseveske :p
Kawasaki Zx750r Ninja.
User avatar
ninja-mannen(c)
Posts: 203
Joined: 27 Apr 2005 20:23
MC: Kawasaki ZX6-R `03
Location: Westcoast
Contact:

Post by ninja-mannen(c) »

Wright wrote:bremseveske :p
Hva skal jeg med det? Ha bremsene oppi? Men jeg skal kjøpe en skvett med bremsevæske samt muligens et sett med EBC`s double HH klosser.
User avatar
ninja-mannen(c)
Posts: 203
Joined: 27 Apr 2005 20:23
MC: Kawasaki ZX6-R `03
Location: Westcoast
Contact:

Post by ninja-mannen(c) »

Hvorfor synes ikke denne tråden når eg ser i verksted-delen? :?:
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Du har lagt den inn på Verkstedet på Lett_MC, Scooter og moped delen; mulig du ser på feil.. :idea:
User avatar
ninja-mannen(c)
Posts: 203
Joined: 27 Apr 2005 20:23
MC: Kawasaki ZX6-R `03
Location: Westcoast
Contact:

Post by ninja-mannen(c) »

Aiai for en blemme :oops: Også i mopeddelen da.... :x Kan noen vennlige moderatorer please flytte denne tråden til den "Tunge" delen? :P :?:
Image
Last edited by ninja-mannen(c) on 11 Jan 2006 23:27, edited 1 time in total.
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

jeg er vennlig, så jeg flytter :wink:
Image
User avatar
bbolstad
Posts: 114
Joined: 26 Apr 2005 22:26

Post by bbolstad »

massevis av filler! tro meg!

skal du begynne å kjøre på forhjulet nå? :)
User avatar
ninja-mannen(c)
Posts: 203
Joined: 27 Apr 2005 20:23
MC: Kawasaki ZX6-R `03
Location: Westcoast
Contact:

Post by ninja-mannen(c) »

bbolstad wrote:massevis av filler! tro meg!

skal du begynne å kjøre på forhjulet nå? :)
Det er notert. Nja det var for å få "tryggere" og senere innbremsninger.
User avatar
bbolstad
Posts: 114
Joined: 26 Apr 2005 22:26

Post by bbolstad »

ninja-mannen(c) wrote:
bbolstad wrote:massevis av filler! tro meg!

skal du begynne å kjøre på forhjulet nå? :)
Det er notert. Nja det var for å få "tryggere" og senere innbremsninger.
som du sikkert vet så spiser bremseveske lakken din, jeg pleier å dekke til felgen og det som er rundt bremseveske reservoaret.

du må vel utvikle en mer fint følende høyrearm også da :), ryktene vil ha det til at det er best å la bakbremsen være uten stålomspunne slanger med mindre en har peiling på hva en driver på med under bremsing med bakbrems. Den blir visst litt i følsome laget, uten at jeg har prøvd dette selv. Du kan også sjekke bremseslangefabrikat som goodrigde og gaefler (staving?), de er også velrenomerte. ebay er som vanlig god stemning!
User avatar
ninja-mannen(c)
Posts: 203
Joined: 27 Apr 2005 20:23
MC: Kawasaki ZX6-R `03
Location: Westcoast
Contact:

Post by ninja-mannen(c) »

Vel jeg har allerede bestillt fra Non Stop, et Brembo-kit fremme til 1100,- noe jeg synes er noenlunde rimelig tatt fabrikatet i betraktning. Bruker aldri bakbremsen ellers, kun ved småkjøring på grus stort sett. Det skal staves Galfer :wink: Og ja jeg vet at bremsvæske er skummelt for lakkerte flater. Skal prøve å drenere systemet på en så renslig måte som mulig og ha hageslangen klar for å skylle vekk sølet.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Den rensligste metoden å drenere systemet på er slanger fra lufteskruene til en manuell oljepumpe/suger. Biltema har noen som er på en 1/2 liter. Jeg pleier å koble slanger på lufteskruene over til et t-stykke og så opp til oljesuger'n. Oljesuger'n henger jeg opp i taket i håndtaket, slik at jeg kan Skape sug ved å henge noe tungt i pumpa/suger'n. Så er det egentlig bare å åpne lufteskruene og passe på etterfyllingen av bremsevæske i beholderen. Metoden krever at du har normalt bra lufteskruer uten for dårlige gjenger. Er gjengene for dårlige, suges luft inn i pumpa gjennom lufteskruene. Egentlig ikke noen krise, men det forringer kapasiteten på pumpa.

Når du har sugd gjennom et par desiliter er det egentlig bare å stenge lufteskruene og fjerne slanger og pumpe. Så sjekkes trykket. Det kan være at du trenger å lufte et par ganger for å få perfekt motstand i håndtaket.

Denne metoden har vært suveren for meg, og veldig renslig. Når det gjelder lakkerte flater og bremsevæske, er det lurt å smøre inn de lakkerte flatene med polish før man starter. Hvis man søler, tar man en fille med rødsprit og tørker av, og påfører en ny runde polish. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Jeg har Brembobremser på sykkelen min, de er fin-fine saker. De stålomspunnene bremseslangene du skal ha, har de en klar plastbeskyttelse ytterst?
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
ninja-mannen(c)
Posts: 203
Joined: 27 Apr 2005 20:23
MC: Kawasaki ZX6-R `03
Location: Westcoast
Contact:

Post by ninja-mannen(c) »

Desmo wrote:Jeg har Brembobremser på sykkelen min, de er fin-fine saker. De stålomspunnene bremseslangene du skal ha, har de en klar plastbeskyttelse ytterst?
Ja Brembo er vel standard på Ducce og de slangene er vel og stålomspunnede som standard såvidt jeg har hørt. Vet ikke om de er belagt med klar plast utvendig nei. Får de i posten ut i juli en gang sier non-stop. Skal nok bli heftig bremseeffekt kombinert med Tockico radialkaliper og EBC HH-belegg :P
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Kan vel aldri få FOR gode bremser,kan en? Hele trixet ligger i det å lære seg å bruke dem. :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply