Har kjøpt en lett sliten 1sylindret 2 takter med separat oljetank. Det kan virke som om motoren får alt for mye olje. Det drypper olje ut av eksosrøret så hele bakparten på sykkelen blir oljeprikkete. Hvordan kontolleres at motoren får korrekt mengde olje?
En ting må nevnes-choken står fast i åpen stilling så det kan jo selvfølgelig bedre seg når det er fikset litt senere i dag håper jeg. Men allikevel så kunne det vært ok å sjekke det. Det er en Aprilia -en sånn Dakar modellsak.
Ingen som vet ? Etter å ha fulgt slanger har jeg i all min visdom kommet til at det er vakumstyrt. Det er et par duppeditter i systemet som jeg tror kan være ventiler av noe slag ? Disse er lagt i parafin og skal undersøkes nærmere.
Har ikke funnet noe pumpe enda. Er noe vanvittig med spaghetti under dekslene og har fremdeles ikke helt funnet ut hvordan de demonteres
uten å ødlegge noe.
Stikksag er ikke vurdert enda da jeg hadde tenkt å bruke de etterpå
Disse Italienerne er noe for seg selv. De er ikke enklest å ha med å gjøre, men det kan synes som det er for mye olebruk. Jeg kjenner ikke denne sykkelen, men normalt er det en oljepumpe som kan justeres. Sjekk først hvor mye olje den skal ha. Det er bedre med litt for mye enn litt for lite. Husk også at du må bruke olje for injektion.
Suzuki pusheren vil ikke vedkjenne seg at det er Suzuki motor,men det tror jeg er bare fordi resten er Aprilia. Det var en kar hos Honda pusheren som stilte på pumpa jeg ikke fant så nå går det an å kjøre uten å bli svart.
Et godt råd ang gamle vanskelige olje pumper på to taktere. sperr av slangen fra tanken og fyll olje blanding i bensinen. da er du ivertfall sikker på at motoren får riktig smøring. Tar forbehold på motorer som har mer avangsert smøring en ren innsprøytning.
MC-fantom wrote:Disse Italienerne er noe for seg selv.
Motoren er tysk eller japansk. ;P
Siden denne saken endte sitt liv som banan så er en Aprilia Pegaso blitt innkjøpt. Og angående Aprilia motorer så har jeg funnet ut at fra og med 50 ccm til og med 250 ccm så brukes Rotax motorer. Alt over 250 ccm det er Suzuki motorer.
Men Suzuki skru-gnomen nekter all kjennskap fremdeles så kanskje innpakkinga er litt anderledes