Ikke passere meg på høyre side!

Prat om tung MC.
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Ikke passere meg på høyre side!

Post by Bizcocho »

Ikke for å være vanskelig, men når jeg står inne i lyskrysset for å vente på klar veibane for å svinge til venstre - IKKE prøv å passere meg på høyre side for å komme før meg! Ei heller ved neste rundkjøring hvor jeg stopper for en person i et overgangsfelt ønsker jeg at du passerer meg på høyre side når jeg skal rett frem i rundkjøringen! Det er greit at man har dårlig tid, men sesongen blir jæ... mye kortere om jeg plutselig skulle svingt til høyre for så å kollidere! Bruk venstre side til forbikjøring!
Last edited by Bizcocho on 24 Apr 2008 17:01, edited 1 time in total.
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
tjo
Posts: 70
Joined: 27 Aug 2007 23:17

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by tjo »

Et forsøk på å skape diskusjon - håper jeg...

Hvis ikke får du takke deg selv hvis du står og venter på klart til å svinge til venstre - og så i stedet svinger til høyre - tydeligvis uten å se deg for.
Da er det oss andre som burde fortelle hva du IKKE skal gjøre - med mange utropstegn.
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by Bizcocho »

tjo wrote:Hvis ikke får du takke deg selv hvis du står og venter på klart til å svinge til venstre - og så i stedet svinger til høyre - tydeligvis uten å se deg for. Da er det oss andre som burde fortelle hva du IKKE skal gjøre - med mange utropstegn.
Når jeg ligger i 'høyrefeltet' inn mot rundtkjøringen og fyren passerer meg på min høyreside for å svinge til høyre så forventer jeg ikke det! Når jeg stod fremme inne i lyskrysset og venter på at motgående trafikk har fått passert så forventer jeg heller ikke at noen prøver å passere meg på min høyre side! Samme fyr først i lyskrysset og så i rundkjøringen hvor han passerte meg helt!

Mitt poeng var vel at man passerer ikke hverandre på høyre side?! Høyresiden for en MC er jo fremdeles ens plass. Og ja, gjerne en diskusjon rundt om dette er greit eller ikke. Mitt synspunkt er iallefall passer meg ALDRI på høyre side, med unntak hvor det er flerfeltsvei eller man skal kjøre av til venstre.

PS! Jeg er vel ikke så dum at jeg står i venstrefeltet i ett lyskryss og plutselig svinger til høyre!
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
User avatar
s1lVa
Posts: 283
Joined: 29 Oct 2006 12:42
MC: CBR 600 FS
Location: Oslo

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by s1lVa »

jeg forstår din frustrasjon, jeg ble forbikjørt i en rundkjøring når jeg skulle rett frem. jeg la meg i høyre felt siden jeg skulle rett frem, men en eller annen nisse skulle forbi meg på venstre.
Jeg var oppmerksom, så det gikk bra, men jeg kunne lett ha vært uoppmerksom der.
En annen gang stoppet jeg pga vikeplikt i en 40-sone, så raser den bilen bak meg forbi og holder på å kræsje med bilen fra høyre :P
Last edited by s1lVa on 24 Apr 2008 09:57, edited 2 times in total.
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by Bizcocho »

s1lVa wrote:En annen gang stopped jeg pga vikeplikt i en 40-sone, så raser den bilen bak meg forbi og holder på å kræsje med bilen fra høyre :P
=D>
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by Babelfisken »

Bizcocho wrote:
tjo wrote:Hvis ikke får du takke deg selv hvis du står og venter på klart til å svinge til venstre - og så i stedet svinger til høyre - tydeligvis uten å se deg for. Da er det oss andre som burde fortelle hva du IKKE skal gjøre - med mange utropstegn.
Når jeg ligger i 'høyrefeltet' inn mot rundtkjøringen og fyren passerer meg på min høyreside for å svinge til høyre så forventer jeg ikke det! Når jeg stod fremme inne i lyskrysset og venter på at motgående trafikk har fått passert så forventer jeg heller ikke at noen prøver å passere meg på min høyre side! Samme fyr først i lyskrysset og så i rundkjøringen hvor han passerte meg helt!

Mitt poeng var vel at man passerer ikke hverandre på høyre side?! Høyresiden for en MC er jo fremdeles ens plass. Og ja, gjerne en diskusjon rundt om dette er greit eller ikke. Mitt synspunkt er iallefall passer meg ALDRI på høyre side, med unntak hvor det er flerfeltsvei eller man skal kjøre av til venstre.

PS! Jeg er vel ikke så dum at jeg står i venstrefeltet i ett lyskryss og plutselig svinger til høyre!
Jeg har ikke sett situasjonen men det er da helt normalt at man deler kjørefelt i tett trafikk. Særlig der man står stille. Når du ligger godt til venstre for å svinge dit høres det ikke så dramatisk ut at en annen kommer opp på høyre side. Samme med rundkjøringen egentlig. Dersom du skal rett frem er det ofte nødvendig å vente mens man til høyre ofte kan gli rett inn. Alt dette avhenger selvsagt av fart og trafikkbilde men ser ikke helt problemet i utgangpunktet.
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by Bizcocho »

I rest my case ...
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
User avatar
Petterjacobsen
Posts: 939
Joined: 01 May 2007 09:09
MC: 2003 GSXR 750 med div mods.
Location: Gullskogen Vest, Drammen

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by Petterjacobsen »

Skrev dette på bike i går:

Kjørt Drammen-sandvika-drammen i dag. Mye kjøring som ikke er bra, både fra biler og MCer.

1 sykkel lå midt i veien mellom 2 filer på motorveien. Fikk ikke bestemt seg om han ville bruke høyre eller venstre fil. Lå der leeeeeenge.

Forbikjøring i sykkelfelt (på høyre side) er vel ikke anbefale?

Generelt veldig høyt tempo på mange av de syklene jeg har møtt i dag.

Jeg lå i 75 i 60 sona og ble forbikjørt av en touringsykkel som hadde en del høyere fart enn meg. Slakka ikke ned etterpå heller, bare fortsatte avgårde i høyt tempo.

Ikke akkurat positivt for MC kulturen....

Virker som om det var "passer en R sykkel" dagen i dag....
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
User avatar
sorrow
Posts: 295
Joined: 12 Jul 2006 21:08
Contact:

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by sorrow »

Hei,

jeg kan nok passere biler på høyreside i kryss og rundkjøringer. Da passerer jeg helst bilen mens denne står stille og legger
meg foran slik at det gode muligheter for å bli sett iallefall. Jeg kjører aldri forbi kjøretøy i fart hvis det kan være tvil om hvor han skal.
CBR 900 RR 2001 Silver
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by Baron von Waffel »

Høyresiden er for fotgjengere. Passering skjer på venstre side når jeg er ute på 2 hjul. unntaket er med tråsykkel i sykkelfelt. Når sykkelfeltet opphører kan jeg finne på å tråkle over til midtstripen og sykle forbi på venstre side inn mot kryss.

En annen ting er at det skjer at flere tohjulinger står ved siden av hverandre foran i et kryss. Da får man holde plassen til alle har lagt seg på rekke. Dette har i praksis alltid løst seg på en pen måte uten at jeg noen gang har opplevd misforståelser med MC-førere.

Men at tråsyklister, mopedister og bilister skjønner lite må man forvente.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
tjo
Posts: 70
Joined: 27 Aug 2007 23:17

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by tjo »

Bizcocho wrote:Ikke for å være vanskelig, men når jeg står inne i lyskrysset for å vente på klar veibane for å svinge til venstre - IKKE prøv å passere meg på høyre side for å komme før meg!
Hvis situasjonen her er at den som passerer deg på høyre side også skal svinge til venstre (samme vei som deg) - da er jeg enig, men ikke hvis han skal rett fram eller til høyre.
Bizcocho wrote:Ei heller ved neste rundkjøring hvor jeg stopper for en person i et overgangsfelt ønsker jeg at du passerer meg på høyre side når jeg skal rett frem i rundkjøringen! Det er greit at man har dårlig tid, men sesongen blir jæ... mye kortere om jeg plutselig skulle svingt til høyre for så å kollidere! Bruk venstre side til forbikjøring!
Og samme her - hvis personen skal samme vei som deg - enig, men ikke hvis han skal til høyre.
Jeg forsto deg slik at du skulle rett fram, men så plutselig kunne du ombestemt deg og svingt til høyre - og DA får du takke deg selv hvis det smeller. Da får du vri på huet først for å sjekke om det er klart - og blinklys er heller ikke ulovlig...
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by Babelfisken »

Baron von Waffel wrote:Høyresiden er for fotgjengere. Passering skjer på venstre side når jeg er ute på 2 hjul.
Det var da en underlig stiv holdning.
Har du virkelig betenkligheter med å passere stillestående eller krypkjørende kjøretøy som ligger godt ut til venstre fordi de skal til venstre i kryss eller rundkjøring?
Dette er jo helt vanlig praksis også for biler der man har et bredt kjørefelt der man med godvilje får presset to biler ved siden av hverandre. Prøv der å ligge midt i veien og ikke gi plass for passering på høyre side så går det ikke mange sek. før du får et horn i rompa.
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by Babelfisken »

Bizcocho wrote:I rest my case ...
Bare ikke hvil kofferen din i veibanen er du snill.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by Baron von Waffel »

Babelfisken wrote:
Baron von Waffel wrote:Høyresiden er for fotgjengere. Passering skjer på venstre side når jeg er ute på 2 hjul.
Det var da en underlig stiv holdning.
Har du virkelig betenkligheter med å passere stillestående eller krypkjørende kjøretøy som ligger godt ut til venstre fordi de skal til venstre i kryss eller rundkjøring?
Dette er jo helt vanlig praksis også for biler der man har et bredt kjørefelt der man med godvilje får presset to biler ved siden av hverandre. Prøv der å ligge midt i veien og ikke gi plass for passering på høyre side så går det ikke mange sek. før du får et horn i rompa.
Nei. Den som skal til venstre og hvor det er helt klart, passeres på høyre side. For øvrig så mener jeg at den som kjører forbi skal gjøre det på venstre side. Noe av det verste jeg ser er mopedister som tror de har noe i sykkelfeltet å gjøre i stedet for å oppføre seg som kjørende.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by Keihin »

Denne gjaldt vel ikke trådstarter, men bastante påstander om at man aldri kjører forbi på høyre side er altså feil:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1986 ... -0.html#12
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Post Reply