paint job DT125X

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
User avatar
cocacolaman
Posts: 17
Joined: 27 Mar 2008 19:31
MC: Yamaha DT125X

paint job DT125X

Post by cocacolaman »

noen som har noen tips innen ny lakkering på dt125x? bor i rogaland, så helst i nærheten :P
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Re: paint job DT125X

Post by Evje »

Bilforumet og Mopedportalen har jo noen veiledere når det gjelder lakkering.

Kan jo komme med et lite tips ang lakkering:
Matt ned dekslene med våtslipepapir. Er de lakkert kan du bruke gammel lakk som grunning. Er de ulakkerte bør du legge på et par strøk med plastikkgrunning. Evt riper og hakk i dekslene fyller du igjen med _PLASTIKK-SPARKEL_. Matting kan du begynne med ganske grovt papir før du bytter til finere papir, f.eks. 200-600-1200. Mattingen gjør at lakken fester seg bedre, og at ting blir penere og gjevnere. Når du lakkerer bør du bruke spraybokser fra Motip, Duplicolor, Quick osv. Kjøp spraybokser som koster gjerne 100 kr stk. Biltema sine bokser er dobbelt så billige, og 5 ganger så dårlige. Når du er på det fine papiret 600+ så kan du våtslipe, altså å sprute vann på papiret. Husk at du skal pusse ned med våtslipepapir, ikke vanlig slipepapir.

Forberedelsene:
Når du lakkerer må det være minst 15 grader, helst 20-25. Evt må du varme opp gjenstanden og sprayboksen med varmluftpistol. Rist boksen veldig godt før du lakkerer, minst 2 minutter, hvis ikke vil det bli klumper i malingen og et dårlig resultat. Gjør det hver gang du lar boksen stå i noen timer. Er en stund siden du brukte boksen sist, f.eks. 1 time kan du gjerne riste den i et halvt minutt. Hver gang du er ferdig med boksen holder du den opp-ned og spruter til den slutter å sprute spraymaling. Noen bokser trenger du ikke å gjøre det med. Dette gjør du for å hindre at dysa tetter seg igjen. Prøv å holde deg i et mest mulig støv-fritt miljø og hold deg inne et sted. Støvet fra malingen setter seg rundt der du spraymaler, altså du må for alt i verden ikke lakkere 2 meter fra bilen. Hold det langt unna den, og helst inne.

Under lakkeringen:
Legg først på grunning. Hva slags type grunning du bruker kommer ann på hva slags overflate du lakkerer. Har du et område som allerede er lakkert og bare mattet trenger du ikke å grunne, men du kan gjøre det om du vil. Legg etterpå fargelakk. La det stå og tørke noen timer før du legger på klarlakk. Når du lakkerer bør du legge på striper som overlapper hverandre. Er selv anbefalt av en biloppretter: grunning 2.5 lag, fargelakk 1.5 lag, klarlakk 1.5 lag. Det viktigste er at du ikke skal dekke til overflaten på første strøket. Det bør ikke skje før du er inni andre strøket eller enda senere. Du skal sprute på veldig tynne strøk. Beveg deg ovenifra og opp og fra kant til kant. Hold 20-30 cm avstand til gjenstanten du lakkerer. Vent 10-20 min mellom hvert strøk avhengig av temperatur og tykkelse på strøket. Klarlakken venter du noen timer med.

Etter du har lagt på f.eks. fargelakk eller grunning kan du våtslipe dette for å få et best mulig resultat. Da bruker du et superfint våtslipepapir pusser det bare bittelittegrann. Husk at alt vann må alltid tørkes vekk ordentlig.

Etter lakkeringen:
Etter at alt er lakkert lar du det stå i et par dager for å herde. La det herde minst 1 døgn før du monterer det på sykkelen, helst bør det gå et par dager.
Etter et par dager kan også det du har lakkert poleres.

Dette er mine erfaringer. Ikke alle er like nøye/slepphendte som meg eller gjør ting på samme måte. Du må egentlig bare erfare selv og lære å gjøre det på en måte du liker. :)
Hei
User avatar
cocacolaman
Posts: 17
Joined: 27 Mar 2008 19:31
MC: Yamaha DT125X

Re: paint job DT125X

Post by cocacolaman »

TAKK!!! det hjalp virkelig! :):)
Post Reply