Eksosanlegg og fjæren

Prat om tung MC.
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Eksosanlegg og fjæren

Post by R »

Skulle ta av eksosanlegget i dag, men sleit skikkelig med en sånn fjærdings som stod i spenn. Fikk etterhvert bikka den av, men ikke f.. om jeg får den på igjen. Hvordan er det meningen at man skal få dem av/på, er det no spesiell teknikk?
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Det blir lättare om man har en tång som man får bra tag med, men det hade du kanske?
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

Nei.. hehe. Jeg måttte bikke den løs med hjørnet på en skiftenøkkel :S
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Jag använder en spetstång, det funkar bra. Typ en sån här:
Image
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Tang og skrujern funker bra, spesielt om du har en tang som du kan stille "klemmestyrken" på... stiller da slik at du akkurat klarer å klemme sammen tanga helt over det du skal holde fast, da slipper du etterpå å "holde stramt", og kan bare konsentrere om å dra

Bruker som regel bare rå makt og skrujern, men kan fort komme skraper om det glipper
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

Cartman wrote:Tang og skrujern funker bra, spesielt om du har en tang som du kan stille "klemmestyrken" på... stiller da slik at du akkurat klarer å klemme sammen tanga helt over det du skal holde fast, da slipper du etterpå å "holde stramt", og kan bare konsentrere om å dra
vicegrip heter det :wink: (i tilfelle du skal kjøpe en)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Tore^NSR wrote:
Cartman wrote:Tang og skrujern funker bra, spesielt om du har en tang som du kan stille "klemmestyrken" på... stiller da slik at du akkurat klarer å klemme sammen tanga helt over det du skal holde fast, da slipper du etterpå å "holde stramt", og kan bare konsentrere om å dra
vicegrip heter det :wink: (i tilfelle du skal kjøpe en)
De koster en del,men er umistelige når du har anskaffet en.
Dette er en type.
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Et uunværlig verktøy når man har begynt å bruke det. :lol:

Men fall ikke for fristelsen å kjøpe en billig utgave. De kan ryke mitt i fjeset på deg, og da blir de billige tengene dyre. Har erfaring der. :oops: Billig-vicegrip som ga seg sideveis og røyk når den holdt sammen en kickstart-returfjær på Jawan. Kosta et sett med briller og en 6-års jeksel. Kunne kjøpt mange skikkelige tenger for den tannlegeregninga. :roll:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Tore^NSR: takker, navnet var umulig å hente frem fra hukommelsen

Desmo: 100% lik min :D (bullseye)
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Slik har jeg også lyst på å kjøpe meg. Kjekt å ha :D

Hvor dyr bør en slik tang være for at den er av bra kvalitet? Det ble nevnt at man ikke bør kjøpe billige varianter for de er for dårlige, men vet ikke hvor billig de dårlige er.
Kanskje noen kan anbefale en bra butikk eller et bra merke som produserer slike tenger?

Takk.
Yamaha Aerox 2004

Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Alt annet enn Biltema :lol:
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

Jalmar wrote:Et uunværlig verktøy når man har begynt å bruke det. :lol:

Men fall ikke for fristelsen å kjøpe en billig utgave. De kan ryke mitt i fjeset på deg, og da blir de billige tengene dyre. Har erfaring der. :oops: Billig-vicegrip som ga seg sideveis og røyk når den holdt sammen en kickstart-returfjær på Jawan. Kosta et sett med briller og en 6-års jeksel. Kunne kjøpt mange skikkelige tenger for den tannlegeregninga. :roll:
Hvor uflaks går det ann å ha? :lol:
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

Gixxerman wrote:Alt annet enn Biltema :lol:
Har til dags dato aldri opplevd noe dritt med ting kjøpt på Biltema, så jeg syntes det ryktet dems er litt ufortjent. Det er bedre å betale en femtilapp for noe som funker enn å svi av halve månedslønna på dritt som dewalt og b&d.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hehe, har et sånt verktøy kit derfra jeg selv såååå :oops: Kosta 399 og jeg trengte det sårt :o
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Når det gjelder verktøy som jeg kun skal bruke selv og som ikke under noen omstendighet skal ut av garasjen, fruker jeg Stahlwille, Witte og Kamasa. Min erfaring er at det er bra kvalitet , men pris der etter selvfølgelig. Kjøpte ei 28 mm Kamasa pipe og den betalte jeg 148 kroner for. Kunne nesten fått et pipesett for det i en billig butikk.

Jeg handler også mye på Biltema. Er stort sett fornøyd, men stoler ikke på billigverktøy generelt. Tenger, fastnøkler og slike ting blir fort slitt i kjeften og passformen er ikke allverden. Men for å ha i verktøykassa som står baki bilen er det helt greit.

Verktøy som kan skape ulykker hvis kvaliteten er for dårlig bør kjøpes der de har greie på verktøy. Fjørklemmer, vicegrip-tenger, tvinger, avdragere o.l. er eksempler på slikt verktøy.

Likeledes syns jeg at måleverktøy som mikrometere, skyvelær o.l. bør handles av fagfolk.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Post Reply