Hvordan gå frem ved handel av sykkel fra forhandler?

Prat om tung MC.
Darth MToffy
Posts: 104
Joined: 20 Feb 2008 20:10
MC: Yamaha FZ6S 2004mod

Hvordan gå frem ved handel av sykkel fra forhandler?

Post by Darth MToffy »

Hei,

fikk endelig norsk sertifikat idag og kjøpelysten sprer seg, ikke overaskende kanskje, urovekkende raskt i denne gutten :D

I denne sammenheng har jeg lyst til og forberede meg litt før jeg tar turen til div forhandlere slik at jeg ikke blir lurt eller gjør en teit spontanhandel som jeg senere angrer på.

1. Har de fleste forhandlere sykler man kan prøvekjøre? Hvis ja, hvor lenge kan man regne med at man får lov til og teste sykkelen?

2. Er det sett på som OK at man prøvesitter sykler som står i butikken uten at man først spør betjeningen om lov?

3. Er det noen forhandlere i Oslo-området som er spesiellt "snille" med tanke på prøvekjøring, evt har mange sykler tilgjengelige for prøving? Tenker da på merkene Yamaha, Suzuki og Kawasaki spesiellt.

Hmm.. er sikkert noe jeg ikke kom på farten, men hovedpoenget er at jeg ikke har lyst til og gjøre noen nybegynnerfeil når jeg kommer inn hos forhandlerene slik at det lyser ett stort skilt med påskrift "lettlurt" over hodet mitt ;-) Så hvis noen har andre triks for hva jeg absolutt ikke burde si eller kanskje burde si så skrik ut!
Fizzeren er her! Me happy, me very happy!
User avatar
wind_up_bird
Posts: 134
Joined: 25 Apr 2008 12:22
MC: 08 Kawasaki Ninja 250R
Lappen i boks 25/7-08 :)
Location: Bergen

Re: Hvordan gå frem ved handel av sykkel fra forhandler?

Post by wind_up_bird »

*følge med*
Gratulerer med lappen!
Er interessert i liknende råd jeg og. Satser på at jeg har samme feelingen senere i sommer.. :D
thomasgsxr
Posts: 257
Joined: 08 Mar 2008 11:59
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f
Location: Oslo/Fredrikstad

Re: Hvordan gå frem ved handel av sykkel fra forhandler?

Post by thomasgsxr »

tja, de fleste har jo demosykler som man kan prøvekjøre men tror ikke du skal regne med at dem har alle typer som demosykkel.
og du løper jo ikke inn å hopper på en sykkel helt uten videre ? står vel å glaner litt først og hvis betjeningen ikke har så veldig mye å gjøre så spør dem deg vel om du trenger hjelp,
da er det jo bare å si at du er på utkikk etter sykkel og spør pent om du kan prøvesitte litt, mener å huske at best of bikes hadde skilt ved siden av en gsxr1000 som det sto "ikke sitt på sykkelen"
og da er jo ganske opplagt at du ikke skal sitte på den :)
jeg prøvekjørte en gsxr600 i fjor, det var riktignok i askim men alikevel, jeg kjørte vel den i en 40 min. ellerno.
tror ikke dem er så veldig strenge på hvor lenge du skal kjøre sykkelen(siden du må fylle ut et papir med førerkortnr. og underskrift som tilsier at du godtar en egenandel på 10 000 ellerno hvis du velter)
ta deg en tur til best of bikes som ligger på skøyen, de fører suzuki, god service der også :D
er du litt ordentlig av deg så skal du ikke se bort i fra at du får med kjøreutstyr for 10 000 ved kjøp av ny sykkel, det fikk ihvertfall jeg tilbud om.
ta deg god tid når du skal bestemme deg for en sykkel, tenke på bruken din. går jo ann å spørre selgerne om råd også, de prøver nok ikke å lure deg ;-)

tror det jeg har sagt nå skal stemme ganske bra, hvis ikke så er det jo sikkert 70 andre som svarer på den tråden her og retter opp :-k

lykke til..
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
Darth MToffy
Posts: 104
Joined: 20 Feb 2008 20:10
MC: Yamaha FZ6S 2004mod

Re: Hvordan gå frem ved handel av sykkel fra forhandler?

Post by Darth MToffy »

Vil selvsagt spørre hvis det er noe og det er ledige selgere i butikken som kan hjelpe meg ja.. Vil bare vite om eventuelle ting jeg absolutt bør unngå og gjøre liksom..

Alle selgere vil nok ikke lure meg, men det hadde vært typisk meg og møte på han ene som faktisk ville det :evil:

Så jeg vil bare være best mulig forberedt før jeg setter mine ben i en slik sjappe.. Vet av erfaring fra første mc jeg kjøpte at det er veldig lett og bli revet med :roll: Brukte nok ikke mer enn 30min fra jeg så sykkelen til jeg hadde kjørt en kjapp tur og bestemt meg.... Denne gangen har jeg tenkt meg en ny eller nesten ny sykkel og da er det plutselig snakk om en frisk sum med penger....
Fizzeren er her! Me happy, me very happy!
thomasgsxr
Posts: 257
Joined: 08 Mar 2008 11:59
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f
Location: Oslo/Fredrikstad

Re: Hvordan gå frem ved handel av sykkel fra forhandler?

Post by thomasgsxr »

er vel ikke så mye man kan bomme på så lenge man har sunn fornuft,
bare å spørre om alt du lurer på, men kan jo være en fordel å vite sånn ca. hva slags sykkel du vil ha da før du går inn i butikken.
synes du skal kikke litt på nettet først jeg, se på noen tester på f.eks http://www.dinside.no el.
da vet du kanskje mer eller mindre hva du vil utelukke 8)
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
User avatar
Atle ZX9R
Posts: 113
Joined: 31 Aug 2007 09:39
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )
Location: Hornindal, S&Fj

Re: Hvordan gå frem ved handel av sykkel fra forhandler?

Post by Atle ZX9R »

Søk litt på internett i finn.no og autodb.no og sjekk opp kva som er vanlig bruktpris på den sykkelen du er interessert i.
Les litt testar på nett, Bike har en bruktsykkel-guide som kanskje kan vere kjekk å sjekke ut.
+++
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
Darth MToffy
Posts: 104
Joined: 20 Feb 2008 20:10
MC: Yamaha FZ6S 2004mod

Re: Hvordan gå frem ved handel av sykkel fra forhandler?

Post by Darth MToffy »

Takk for svar forresten..

Ser at jeg burde vært litt mer grundig i mitt første innlegg her.. Så for og utdype litt så har jeg allerede finkjemmet finn.no i ett par måneder og vet egentlig akkurat hvilken sykkel jeg har lyst på i en perfekt verden..

Problemet mitt er bare det at jeg er 196cm høy som igjen begrenser utvalget mitt med tanke på hvilken kjørestilling jeg kan akseptere. Mangel på garasjeplass(i Oslo) og alt det medfører seg av ekstra bekymringer og utgifter har gjort at budsjettet mitt stopper ved ca 120k sånn i utgangspunktet.

Jeg har derfor sett meg ut noen få sykler som mulige alternativer som jeg har lyst til og prøve. Dette er fra merkene Yamaha(FZ6 S2 virker veldig lik min gamle FJ1100 i sittestilling og den elsket jeg, i tillegg synes jeg sykkelen er tøff), Suzuki(GSX F 650 2008 ser rett og slett sexy ut men jeg frykter den er for liten for meg) og Kawasaki(Versys, kanskje litt kjedelig men masse tester tyder på at den egentlig er som laget for mitt bruk). Altså en sports-tourer på rundtomkring 600cc er det jeg har lyst på.

Hovedpoenget mitt med denne tråden er at jeg har en naturlig skepsis til selgere og alltid ønsker og være dem i forkjøpet. Eksempelvis vite om triksene de kanskje bruker, hva jeg absolutt ikke bør si etc etc. Dette har selvsagt også mye å gjøre med mitt forhandlingsgrunnlag når jeg eventuellt kommer til pris-forhandlinger(også kjent som prutting..) \:D/

Jeg vil rett og slett ikke virke som en tulling når jeg kommer subbende inn i butikken ;-)
Fizzeren er her! Me happy, me very happy!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvordan gå frem ved handel av sykkel fra forhandler?

Post by tshansen »

Gratulere med lappen.

No skal du tenke på at selgere er også veldig obs folk som later som de ikke har peiling mens de egentlig har det. For å se hva kompetanse og hva de er villig til å gjøre for å få solgt både det ene og andre!

Så tror nok det skal godt gjøres at de "lurer" deg!

Ellers vil jeg bare påpeke at jeg selv er 198 høy på lesten. veier 118 kg og trodde lenge at det var veldig begrenset sykkel for oss litt langbente :roll:

Men dette har vist seg å være veldig feil! Jeg har prøvd veldig mye rart, og er ikke mange syklene jeg har fått direkte ubehag av å kjøre! Tror ikke du skal være redd for at høyden er noe problem. Ikke uten at du kanskje har sinnsykt lange bein i forhold til resten eller kall det usymetrisk om du vil.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Hvordan gå frem ved handel av sykkel fra forhandler?

Post by Baron von Waffel »

For min del ville jeg tuslet inn på MC-Oslo. De selger flere merker. Så det betyr at selgerne ikke nødvendigvis er så intenst merkefokusert. De har en del sykler stående på utstilling, både nye og brukte, så du kan jo få prøvd ut sittestilling der.

Og synes du det virker smått med mopedene på 600 kubikk, så har de jo noen store BMW også.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Darth MToffy
Posts: 104
Joined: 20 Feb 2008 20:10
MC: Yamaha FZ6S 2004mod

Re: Hvordan gå frem ved handel av sykkel fra forhandler?

Post by Darth MToffy »

LordShaft wrote:Gratulere med lappen.

No skal du tenke på at selgere er også veldig obs folk som later som de ikke har peiling mens de egentlig har det. For å se hva kompetanse og hva de er villig til å gjøre for å få solgt både det ene og andre!

Så tror nok det skal godt gjøres at de "lurer" deg!

Ellers vil jeg bare påpeke at jeg selv er 198 høy på lesten. veier 118 kg og trodde lenge at det var veldig begrenset sykkel for oss litt langbente :roll:

Men dette har vist seg å være veldig feil! Jeg har prøvd veldig mye rart, og er ikke mange syklene jeg har fått direkte ubehag av å kjøre! Tror ikke du skal være redd for at høyden er noe problem. Ikke uten at du kanskje har sinnsykt lange bein i forhold til resten eller kall det usymetrisk om du vil.
Takk takk(til alle som gratulerte!!)..

Faktisk aldri tenkt på den vinklingen at folk later som om de ikke kan noe.. Det var jo faktisk en finfin ide for folk som har peiling..

Når det gjelder høyden så har jeg også fått meg noen a-ha opplevelser og har faktisk kjørt relativt komfortabelt på sykler jeg trodde var for små. Men så har jeg også testet div sykler som var totalt feil for min kropp(les ubøyelig :D ) der jeg enten ikke klarte få foten opp på bakbremsen eller rett og slett fikk vondt etter få minutters kjøring. Det er pga høyden jeg er så oppsatt på prøvekjøring siden det er umulig og lese seg til eller kun prøvesitting i butikk om en sykkel er komfortabel eller ei. Eneste av syklene jeg har lyst på som jeg har testet(prøvesitting) i virkeligheten er en Yamaha FZ6 dog i N-utførelse. Denne føltes som nevnt helt lik ut som min gamle og kjære FJ1100. I motsetning til div honda sykler på kjøreskolen som hadde noen få centimeter for lite mellom setet og fothvilere for min smak. Prøvde CBF 600 og CB sevenfifty på kjøreskolen og ingen av dem var komfortable på landeveien syntes jeg.

Stikker nok innom både Best of bikes siden det er rett ved jobb og MC-oslo siden det er ikke altfor langt fra der jeg bor. Etter det gjennstår bare en Yamaha-forhandler før jeg har fått sett på alle kandidatene mine, og da er nok Vinterbro det nærmeste vil jeg tro.

"Merkelig" nok så er det rimelig irriterende at jeg ikke har en sykkel tilgjengelig akkurat NUH :shock:

Edit: BMW funker dårlig for min del når det gjelder MC... BMW er og blir bil i mitt hode.. Gi meg gjerne en M3 eller M5, men syklene deres vekker ikke ett snev av følelser hos meg...
Fizzeren er her! Me happy, me very happy!
User avatar
McBartek
Posts: 60
Joined: 18 May 2007 20:14
MC: Yamaha YZF 600 R
1999
Location: Oslo 1071

Re: Hvordan gå frem ved handel av sykkel fra forhandler?

Post by McBartek »

Hvis du skal se på Yamaha Så har du jo Jeco MC på Visperud. kortere vei enn vinterbro...:)
Darth MToffy
Posts: 104
Joined: 20 Feb 2008 20:10
MC: Yamaha FZ6S 2004mod

Re: Hvordan gå frem ved handel av sykkel fra forhandler?

Post by Darth MToffy »

McBartek wrote:Hvis du skal se på Yamaha Så har du jo Jeco MC på Visperud. kortere vei enn vinterbro...:)
Takk for tips! Visste ikke at de solgte Yamaha jeg. Sett det står Jeco på skolesyklene og de var jo honda...
Fizzeren er her! Me happy, me very happy!
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Hvordan gå frem ved handel av sykkel fra forhandler?

Post by FV »

Nå vet ikke jeg hvor mye du har tenkt å bruke på sykkel, men for meg virker det som om du har hatt lappen før, bare i ett annet land? Det vil vel bety at du sikkert har kjørt en del sykkel også.

Om du har kjørt før, så er det vel en ørliten "fare" for at du er litt kresen når det kommer til sykkel. Om du vurderer FZ6n så tror jeg kanskje du kommer til å bli litt skuffet med tanke på motor. Det er en frisk sykkel, men jeg hadde heller gått for en FZ1 da. Om det er en 106 hk ("lav"-effekt) så betyr faktisk dette fint lite. Stian her inne har en 2007 FZ1, jeg har prøvd den både som laveffekt og fulleffekt (sistnevnte var selvsagt på bane under kontrollerte forhold), og forskjellen var faktisk ikke så veldig stor. Sykkelen har meget bra dreiemoment i mellomregisteret, og momentet er likt uansett hvor mange gamper du har i motoren.

Så fikk jeg gå litt off topic og si hva jeg mener om den saken iallefall :)
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Hvordan gå frem ved handel av sykkel fra forhandler?

Post by rerell »

FV wrote:momentet er likt uansett hvor mange gamper du har i motoren.
:-s :-k
Darth MToffy
Posts: 104
Joined: 20 Feb 2008 20:10
MC: Yamaha FZ6S 2004mod

Re: Hvordan gå frem ved handel av sykkel fra forhandler?

Post by Darth MToffy »

FV wrote:Nå vet ikke jeg hvor mye du har tenkt å bruke på sykkel, men for meg virker det som om du har hatt lappen før, bare i ett annet land? Det vil vel bety at du sikkert har kjørt en del sykkel også.

Om du har kjørt før, så er det vel en ørliten "fare" for at du er litt kresen når det kommer til sykkel. Om du vurderer FZ6n så tror jeg kanskje du kommer til å bli litt skuffet med tanke på motor. Det er en frisk sykkel, men jeg hadde heller gått for en FZ1 da. Om det er en 106 hk ("lav"-effekt) så betyr faktisk dette fint lite. Stian her inne har en 2007 FZ1, jeg har prøvd den både som laveffekt og fulleffekt (sistnevnte var selvsagt på bane under kontrollerte forhold), og forskjellen var faktisk ikke så veldig stor. Sykkelen har meget bra dreiemoment i mellomregisteret, og momentet er likt uansett hvor mange gamper du har i motoren.

Så fikk jeg gå litt off topic og si hva jeg mener om den saken iallefall :)
Kjørte en Yamaha FJ1100 daglig i 1,5år i Australia. Men kresen vil jeg ikke kalle meg, spesiellt ikke med tanke på effekt. Synes skolesyklene drar fint jeg til bykjøring. Ikke kommer jeg til og nærme meg en bane med egen sykkel heller. Jeg er ikke typen som nødvendigvis trenger det kraftigste som finnes. Så lenge jeg har mulighet til en rask forbikjøring når det er nødvendig så er jeg fornøyd. Sett video av Fz6 under akselerasjon og det var mer enn raskt nok for meg :D Om jeg må dra noen ekstra turtall i den sammenhengen får heller så være.

Bruket mitt nå kommer til og være hovedsaklig til og fra jobb regner jeg med og det er ærlig talt ikke lange biten(ca 7-8km). En FZ1 hadde vært fint det, men prisen blir drastisk høyere både i innkjøp og forsikringsmessig. Jeg må som nevnt også parkere sykkelen på gata noe som gjør meg skeptisk til og ha en så fet sykkel som jeg nok hadde drømt om. FZ1 syntes jeg ser hakket mer aggressiv ut og innbiller meg at det er større sjanse for at drittunger og fulle folk plukker på en 1'er enn en 6'er :-k Tror uansett ikke jeg hadde fått sove om jeg hadde hatt en slik stående ute på gata... Derfor blir det nok i denne omgang ett kompromiss mellom det jeg ønsker og det som passer i forhold til lommebok og bosituasjon akkurat nå.

Den dagen jeg forhåpentligvis kjøper meg en ny leilighet med garasje så snakker vi andre boller og da blir det nok innkjøpt sykkel uten hemningene som jeg legger på meg selv nå.
Fizzeren er her! Me happy, me very happy!
Post Reply