Usikker på valg av sykkel, 2-takt og 4-takt

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
IImilleniumII
Posts: 233
Joined: 03 Nov 2006 17:26

Usikker på valg av sykkel, 2-takt og 4-takt

Post by IImilleniumII »

http://mc.autodb.no/autodb/view.wa2?AdI ... img4165357
Fordeler:
- Nytt dekk
- Nytt kjede/drevsett
- Sjelden sykkel (få som har den)
- Forholdsvis billig forsikring (4400 kr, ansvar)

Negativt:
- Sjelden sykkel (muligens vanskelig å selge)
- Blinklys mangler


http://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... os=4&tot=6
Fordeler:
- Lav km
- Strøken
- Billig forsikring (3000 kr ansvar)

Negativt:
- Hyppige service intervall
- Må kjøre langt da selger ikke ville møte meg


Apriliaen vil ha enn større effektutvikling på topp, mens mz'en vil ha ett bedre bunn- og mellomregister, noe som går på det samme for min del.
Står mellom disse to, og jeg er veldig usikker på hvilken jeg skal kjøpe. Noen som har erfaring med mz'en? Mz'en er ikke prutbar, apriliaen skal jeg klare å prute ned mot 45k. På mz'en er det en yamaha motor. Selger nevnte at ventilene ikke trengs å justeres på lenge når den var inne på verksted på ca 10 000 km. Nå har den gått 18 000, selger mente at jeg kunne kjøre lenge uten å sjekke ventilene igjen. Hva tror dere?
Valget kommer ikke ann på kjøreegenskaper, effekt og lignende, men på hvilken sykkel som jeg vil gjøre det beste kjøpet mtk pris.

Alle inspill mottas med takk!
User avatar
Lasseleeten
Posts: 445
Joined: 31 Aug 2006 10:01
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3
Location: Tønsberg

Re: Usikker på valg av sykkel, 2-takt og 4-takt

Post by Lasseleeten »

Er et relativt enkelt spørsmål som avgjør dette..

Liker du å mekke? (:
User avatar
IImilleniumII
Posts: 233
Joined: 03 Nov 2006 17:26

Re: Usikker på valg av sykkel, 2-takt og 4-takt

Post by IImilleniumII »

Du kan gjerne kalle meg en fersking når det gjelder mekking på sykkel. Jeg har ikke noe imot å bruke tid på mekking og jeg har lyst til å lære meg det, så det er ikke viljen det stopper på, men kunnskap.
User avatar
Lasseleeten
Posts: 445
Joined: 31 Aug 2006 10:01
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3
Location: Tønsberg

Re: Usikker på valg av sykkel, 2-takt og 4-takt

Post by Lasseleeten »

Jaja det er bra!
En 2-takter er ikke så veldig avansert at det gjør noe. Men da burde du ihvertfall ha en kamerat / noen som kan hjelpe deg litt (:
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Usikker på valg av sykkel, 2-takt og 4-takt

Post by MowZ »

gå for 4-takter! Aprilliaen må vel være litt slitsom å kjøre???
BMW S1000RR, Simply the best!
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Usikker på valg av sykkel, 2-takt og 4-takt

Post by Babelfisken »

250 mil på en 2002 modell er for godt til å være sannt. Det er 50 mil i året dersom man ikke regner med i år.
Aprilian kan være morsom å kjøre men den har en del ved seg som gjør bruken tungvin. Motoren skal gå varm før den kjøres. Totakteren blir fort veldig slitsom med null bunndrag. ++ Jeg ville valgt firetakteren.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Usikker på valg av sykkel, 2-takt og 4-takt

Post by maelling »

4 - takts motorer er mye greiere å ha med å gjøre, og du slipper en masete 2-takter som spyr ut blårøyk og må overhales støtt og stadig. 4 - takt surrer pent i evigheter også uten noe tull og bruker lite bensin. Du har nok de kreftene du trenger i den MZ'en. En 250 aprilia er nok for de spesielt interesserte, og er nok en entusiastsykkel som jeg gjerne skulle hatt selv, hadde det ikke vært for at jeg har nok å skru på for tiden :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Post Reply