24 års grense på tung lappen.

Prat om tung MC.
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

24 års grense på tung lappen.

Post by R »

Nå skal EU ta stilling til om det skal bli 24-års grense på tung lappen til MC. Kan ikke skjønne at det er den riktige veien å gå, men så lenge de ikke rører ved kreftene til sykkelen er jeg fornøyd.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 074542.ece
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Tragisk at Norge må bøye seg for EU hver gang de tar en idiotisk besluttning! :evil:
Norge skulle ikke ha godttatt EØS-avtalen fra første stund.
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

"Norge skulle ikke ha godttatt EØS-avtalen fra første stund."

Drit i Norge, Leve Toten
Last edited by Banditbiker on 05 Jul 2005 19:57, edited 1 time in total.
Hjalmar Sæterstøl
Posts: 32
Joined: 22 May 2005 19:57

Post by Hjalmar Sæterstøl »

Viss det ikkje kjem i gang før 2009 har eg allereie tatt mellomtung-lappen til då...
Honda MTX 1992
Tecno frampotte, Proma Trimlyddemper og Powerfilter
Ca. 70 på flaten
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jeg syntes det er helt greit jeg. Med alle som øker forsikringspremiene der ute så er dette en måte og unngå en del av de aller yngste. Når en kar som er ung og aldri har kjørt annet enn moped/125 setter seg på en rakett så får han med ett en superhelt kappe på ryggen. Når man har kappe på ryggen så er man med ett udødelig og det vil man gjerne være hele tiden. Er for mange som ikke stiger i gradene og det er lite smart. Innfør tiltaket spør dere meg.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Banditbiker wrote:Drit i Norge, Leve Toten
Såsåsåså! Ikke få infarkt av dette!
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Jeg syns at dem skulle innføre 38 1/2 års-grense. :shock:

På Toten også...

Hvorfor ikke gjøre som vi har gjort i Norge i lang tid, legge på så mye avgifter at folk ikke får tid til annet enn å jobbe for å tjene penger til å betale avgifter på saker de ikke har tid til å bruke fordi de må jobbe for å betale alle avgiftene osv osv osv... Eller rett og slett forby alt som folk har glede av? :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Jalmar wrote:Jeg syns at dem skulle innføre 38 1/2 års-grense. :shock:

På Toten også...

Hvorfor ikke gjøre som vi har gjort i Norge i lang tid, legge på så mye avgifter at folk ikke får tid til annet enn å jobbe for å tjene penger til å betale avgifter på saker de ikke har tid til å bruke fordi de må jobbe for å betale alle avgiftene osv osv osv... Eller rett og slett forby alt som folk har glede av? :lol:
:smt046 ......not! Ser ikke ut til at vi skal kunne ta ansvar for egne handlinger,men overlate det til våre "kjære" politikere. Prøv å forandre dette ved høstens valg, STEM!
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Til orientering blir det i August måned (husker ikke datoen akkurat nå) arrangert en kjempemønstring ute på Tyrigrava, hvor politikere fra alle partier stiller.
Der skal de få lov til å redegjøre for "sitt partis" holdning er til oss på 2 hjul.

Anbefaler alle som kan å stille der ute og vise at vi utgjør en del velgere.

Sist det ble holdt et slikt møte der ute avr det smekk fullt. La det bli enda fullere denne gangen.
User avatar
LinnSurion
Posts: 614
Joined: 26 Apr 2005 15:20

Post by LinnSurion »

Og det har jo ikke noe å si om du er 21 eller 24, det har noe med ERFARING å gjøre. Men det veit de jo ikke, han dude'n som sier dette har sikkert ikke motorsykkel lappen engang.
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Som nevnt har det ikke noe å si hvilket parti man stemmer på i denne saken, siden det er EU som bestemmer uansett.

Ang. ansvar får egne handlinger er det begrenset hvor mye det betyr fra eller til når man har kjørt noen ihjel. Spørsmålet er om den høye ulykkesandelen blandt unge førere skyldes at de er unge, eller om det skyldes at de er ferske. Aldresgrensen er allerede øket fra 18 til 20/21, uten at det ser ut til å ha hatt noen særlig innvirkning.
V4 fun
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

LinnSurion wrote:Og det har jo ikke noe å si om du er 21 eller 24, det har noe med ERFARING å gjøre. Men det veit de jo ikke, han dude'n som sier dette har sikkert ikke motorsykkel lappen engang.
Nå ja, det har litt å si hvor moden man er også (uten at jeg tror forskjellen mellom 21 og 24 er så enormt stor på den fronten).

AtW
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Kosh wrote:Aldresgrensen er allerede øket fra 18 til 20/21, uten at det ser ut til å ha hatt noen særlig innvirkning.
HAar du noen undersøkelser om dette, eller er det bare synsing (hadde vært spennede å se data på dette).

AtW
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Hørte Leif N. Olsen (tidligere up-sjef og nå forbundssjef for kjørelærerne) på radioen i dag. Han mente forslaget ikke ville gi ønsket effekt fordi størstedelen av ulykkene på stor motorsykkel skyldtes andre omstendigheter enn førerens uerfarenhet.

Kanskje veien å gå er å bedre føreropplæringen for BIL-førere uten mc-førerkort? På min morra-tur i dag var jeg i to farlige situasjoner p.g.a. trøtte og uoppmerksomme bilførere. De kan takke sin skaper for at de ikke ble mordere i dag. En bil kuttet en uoversiktlig sving, og en kom over i min kjørebane på en rett og oversiktlig strekning.

En annen ting er kanskje effekt-begrensing på mc? Trenger man egentlig hundrevis av hestekrefter? :roll:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
LinnSurion
Posts: 614
Joined: 26 Apr 2005 15:20

Post by LinnSurion »

Ja jeg veit at det har litt modenhet å gjøre... Men som du sa, 21 og 24 er ikke den store forskjellen...
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
Post Reply