Tungstartet Gilera RCR

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
User avatar
Mariuslk
Posts: 53
Joined: 21 Aug 2007 20:50
MC: 2007 Gilera RCR 50

Tungstartet Gilera RCR

Post by Mariuslk »

Heisan!

Sliter litt med at mopeden ofte er litt kjip å starte... Problemet inntreffer som oftest når det er bitte litt lunk i motoren, altså etter et par timer etter jeg har kjørt. Prøvd meg litt fram med bruk av choke og ikke choke, men synes ikke jeg får helt dreisen på det med starten. Hva kan dette komme av? Kan legge til at sykkelen er nesten ny, gått 33 mil nå.

Tenkte jeg skulle slenge inn et spørsmål til... Jeg synes farten bortover er helt grei, holder følge med trafikken i 50 grensa. Men mopeden sliter ganske bra i oppoverbakke. Skulle gjerne hatt litt mer power, så jeg klarer å holde farten oppover. Jeg vet at det er en turtallssperre, som sperrer på rundt 60 km/t, men har ikke testet toppfarten noe særlig enda... Så jeg tenkte, om jeg setter på et effektannlegg, vil jeg da få bedre fart oppover og akseleresjon, uten at toppfarten blir høyere? Turtallssperra sitter jo fortsatt der, eller?
Vil ikke ha noe høyere toppfart, da jeg ikke ser helt poenget i dette. Er så unødvendig å måtte betale så masse i bøter...

Mange takk for svar :)
Nabby
Posts: 1
Joined: 30 Jun 2008 21:55
MC: Har hatt en TTR 125

Re: Tungstartet Gilera RCR

Post by Nabby »

Det er sikkert tennspolene:( broren min hadde samme problemet og til slutt startet den ikke i d hele tatt:p
User avatar
Mariuslk
Posts: 53
Joined: 21 Aug 2007 20:50
MC: 2007 Gilera RCR 50

Re: Tungstartet Gilera RCR

Post by Mariuslk »

Jeg lurer på om dette problemet gikk litt bort etter litt mer kjøring. Nå er det nemlig ikke noe problem å starte motoren :) virker som at choken må brukes ganske ofte, selv om det er litt lunk i motoren (selvfølgelig ikke om motoren er god og varm), og at det er viktig å bruke hele arbeidsområdet til kickstarten... Men nå funker det ypperlig!
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Re: Tungstartet Gilera RCR

Post by Evje »

Hadde en spole røket ville motoren ikke gått ordentlig ved vanlig kjørling heller. Grunnen til at motoren kan være tungstartet tror jeg kan ha noe med at forgasseren ikke har vært ordentlig justert etter at den ble sendt ut av verkstedet, dette skjer fra tid til annen. Det kan også bare være lav kompresjon som gjør dette hvis du hele tiden blodtyner motoren på turtall kan du ha rukket å slite ut ringene. Anbefaler deg å sende mopeden inn til garanti. Og merk at de skal ikke skru på mopeden før de vet at det er garanti, siden hvis ikke det er garanti er det du som får regninga. Som oftest er det ikke noe problem å fikse en moped selv. Men har du garanti er det alltid lurt å utnyttet det. Ser de at du har skrudd på den risikerer du også at garantien forsvinner. Men det er ikke alle verksted som er like firkantet når det gjelder garanti. ;)

Ang dreving er dette egentlig ulovelig, men du kan dreve den lettere. Kjøp et Derbi Senda bakdrev på 65-70 tenner og forleng kjedet ditt, da får du nesten like fart på sletta pluss mye mer fart i bakkene.
Hei
User avatar
Mariuslk
Posts: 53
Joined: 21 Aug 2007 20:50
MC: 2007 Gilera RCR 50

Re: Tungstartet Gilera RCR

Post by Mariuslk »

Okei, greit å vite.

Ja, jeg og on kompis funderte litt på det der... Tror rett og slett den får for mye bensin, så den drukner. For det som er rart, er at motoren ikke går på tomgang med choken på, den bare drukner. Så for å holde liv i den med choken på, så må jeg gi litt gass. Normalt vil vel mopeder gå med choken på? Her er det altså ikke snakk om... Mulig at jeg burde bytte dyse da. Er dette noe som gjøres på 1000km servicen?

Ang. det med dreving, så skal jeg sjekke ut det. Hørtes bra ut :D
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Re: Tungstartet Gilera RCR

Post by Evje »

Mariuslk wrote:Okei, greit å vite.

Ja, jeg og on kompis funderte litt på det der... Tror rett og slett den får for mye bensin, så den drukner. For det som er rart, er at motoren ikke går på tomgang med choken på, den bare drukner. Så for å holde liv i den med choken på, så må jeg gi litt gass. Normalt vil vel mopeder gå med choken på? Her er det altså ikke snakk om... Mulig at jeg burde bytte dyse da. Er dette noe som gjøres på 1000km servicen?

Ang. det med dreving, så skal jeg sjekke ut det. Hørtes bra ut :D
Dyse blir ikke nødvendigvis byttet. På 1000 km service sjekker de tennpluggen for å se hvordan bensinblandingen er. I tilegg bytter de pluggen samt girolje. Dette gjelder motoren. Mulig de også går over skruer/bolter til motoren.

Det er vanskelig å stille en skikkelig diagnose. Det er lettere hvis man selv er der og prøver mopeden. Det jeg tror du bør gjøre er å kjøre uten choke minst 1 mil og så stopper du og sjekker tennpluggen. Les av fargen på keramikkhuset. Hvit/grå-aktig betyr for mye luft/for lite bensin. Lysebrun til sjokoladebruk betyr at blandingen er ganske ok. Mørkebrun til svart betyr for mye bensin/for lite luft.

Mopeder vil normalt ikke gå bedre med choke på. Forgasseren skal være stilt inn slik at blandingsforholdet (blandingen av luft og bensin) er justert slik at man får best mulig antenning av bensinen. I teorien skal motoren gå bedre når du gir den mer bensin, men samtidig må du gi den mer luft slik at du igjen kan få blandingsforholdet optimalt, hvis ikke vil effekten gå ned og motoren og eksosanlegget vil bli sotet igjen. Choken skal du ikke kjøre med, den skal være skrudd av. Den bruker du kun til å starte mopeden med, og gjerne kjøre et par km før du tar den av på kalde dager. Mopeder vil normalt ikke gå med choken på, særlig ikke hvis de er originale. Da er dysa allerede såpass lite at choken vil påvirke blandingsforholdet betydelig mer enn om man har en større dyse slik som på trimmede mopeder. En original moped vil normalt begynne å drukne når du har kjørt med choken en stund. Hvor lang tid det tar kommer ann på. Det kan gjerne gå en mil før det skjer. Men jeg skjønner ikke hvorfor dere driver å funderer på dette. Mopeden skal kjøres uten choke så lenge den vil svive uten choken på. Må man kjøre med choken på er det pga blandingen er for tynn, eller at motoren får for lite bensin. ;)

Siden mopeden er veldig tungstartet/ikke starter kan dere ta av choken og trille mopeden i 2 gir et par hundre meter uten å gi gass. Da vil den sikkert starte. Starter den ikke etter dette kan dere ta på choken igjen og trille den til den starter. Med en gang motoren sviver uten at du trenger å bruke choke tar du den av. En lur ting er også at særlig med choke skal man ikke ruse mopeden når den er kald , men man skal bare la den stå på tomgang/gi den såpass mye gass at den ikke drukner. Det vil som regel ikke ta mer enn 1-2 minutter før man kan skru av choken og motoren vil gå tålig reint. Dette er helst på vinteren.Er det varmt går mopeden som regel nesten helt reint med en gang du starter den. Alikevel kan det være lurt å skru på choken og sparke kicken ned tre ganger og gi litt gass på det tredje kicket så motoren starter. Så skrur man av choken.
Hei
Post Reply