Hvilke Motor er best ? (Merke)

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply

Hvilke Motor merke liker du ?

Honda
6
30%
Yamaha
4
20%
Suzuki
5
25%
Aprilia
3
15%
Kawasaki
0
No votes
Andre (skriv hvilke vis du har valgt det)
2
10%
Ikke nøye
0
No votes
 
Total votes: 20

User avatar
UnknowNNooB
Posts: 13
Joined: 25 Jun 2008 23:41
MC: Har ikkje skal Årdn ;)

Hvilke Motor er best ? (Merke)

Post by UnknowNNooB »

Hallo!
Eg lurer på om hvilket Motor (merke) er best for Moped,lettsykel og AVT....såm har mye HK i standard (uten trimm) og kvalitet ? :)
F.eks Yamaha...Honda...
Last edited by UnknowNNooB on 04 Jul 2008 15:04, edited 1 time in total.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Hvilke Motor er best ? (Merke)

Post by maelling »

På dette spørsmålet vil jeg tippe at du får like mange svar som det er medlemmer på forumet omtrent. Jeg tror det nesten er mer fruktbart å snakke om japanske mc'er VS italienske f.eks. Alt som er japansk holder i evigheter i disse dager, men får sjeldent hjertet til å banke. Alt som er italiensk får hjertet ditt til å banke, men har ofte ikke helt det samme kvalitetsstempelet over seg (med unntak). Jeg vet ikke om det finnes noen myter rundt Franske Peugeot scootere f.eks. Svarene du kommer til å få tipper jeg blir utsagn av denne type:

HONDA RULER!! \:D/

YAMAHA SUGER!! :roll:

BMW lager MC'er som holder i evigheter, selv om de ikke har mer enn en rar lett mc vel (C1). Ellers er det et spørsmål som er umulig å svare på omtrent :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Hvilke Motor er best ? (Merke)

Post by Baron von Waffel »

Vil du ha sykkel å skru på, både for moro skyld og av behov, eller vil du ha noe som går og går med kun angitt vedlikehold etter boka?
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Re: Hvilke Motor er best ? (Merke)

Post by Evje »

Dumt spørsmål. Det er så mange faktorer som spiller inn. Når det gjelder kvalitet er jo japsene best. Honda sine v2'ere på 125 kubikk sviver jo inn i det uendelige, mens f.eks. en KTM 125 motor varer sikkert ikke 1/5 av tiden som Hondaen gjør. Faktorer som er veldig viktige er om det er fire eller totakt og hvor mye effekt som er hentet ut av motoren. Er det en totakter er det ofte hentet ut mye mer effekt enn i en firetakt, da varer også motoren kortere. I tilegg spiller også motorkonstruksjonen inn, hva slags legeringer det er i motorblokka, delene osv osv.

Hvis du vil finne en sykkel med lang levetid bør du gå for en japsesykkel med firetakter i. Disse leverer ikke noe særlig krutt, men de varer lenge. Du har også totakts-japsene som varer lenge, men ikke like lenge. Honda og Yamaha er veldig flinke på motorer og motorene deres varer ofte en del lengre enn tilsvarende motorer fra andre merker. Europeerne er oftest dårligst på å lage holdbare motorer. Disse motorene er ofte hardt trimmet og varer ikke så lenge. Eks. Yamaha DT 125 vs KTM EXC 125. EXC leverer MYE mer effekt, men varer veldig mye kortere. Et unntak fra Yamaha er deres Minarelli motorer, disse er ikke særlig gode. De finner du i Scootere (Horisontal) og i gir (AM6). Disse motorene varer som regel ikke mer enn 15 000 - 25 000 km før de må overhales grundig. Er da først og fremst snakk om clutch og veivlagre. Og generellt sett varer ikke moped-motorer så lenge siden man hele tiden må hente ut maks effekt ut av motoren bare for å holde følge med trafikken. Men også fordi at mopeder skal være billige, og da går det utover kvaliteten. Det er derfor japsene nesten ikke selger mopeder lengre fordi at de klarer ikke å konkurrere med spanjolene og italienerne når det gjelder pris. Snakker man om kvalitet er de noen hakk over.

Det går sånn sett heller ikke ann å sammenlikne disse merkene. Hver sykkel har varierende kvalitet og effekt-forhold som gjør at det blir altfor dumt å diskutere hva som er best. Derfor kan man bare si generellt hvem som ligger øverst på hylla. Både Yamaha, Kawasaki og Honda er gode. Suzuki regnes for å være litt under. Før man også sammenlikner syklene må man se på pris, kvalitet, utstyr og effekt. Eller man kan sammenlikne hvilke sykler som er best i forhold til f.eks. effekten. Det lureste er å sammenlikne sykkel med sykkel, og ikke merke med merke.
Hei
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Hvilke Motor er best ? (Merke)

Post by Baron von Waffel »

Vel, siden jeg har kjøpt en Honda lettMC etter å ha foretatt en vurdering av hvem som tilbød den 4-takteren av anerkjent merke som hadde 15 hk og fristet meg mest, er vel min stemme lite overraskende?
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Post Reply