FÃ¥r ikke startet mopeden

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
Marioh
Posts: 4
Joined: 18 Mar 2008 12:58
MC: Derbi GPR 2006 50 ccm - 130km/t ?

FÃ¥r ikke startet mopeden

Post by Marioh »

Den starta og gikk fint ca. 2-3 mil, men så brått begynte den å fuske litt. Og det ble bare værre og værre, og noen ganger kom det en sann rar lyd ut fra potta! "puffer" liksom, smeller litt..
Har sjekket dette:

Pluggen --> Den tenner. Støtet godt da jeg tok fingern på pluggen.
Bensin --> Pluggen får også bensin. Den var våt etter å hat trillet den i 3. gir med tenninga av.
Sylinder/Stempel --> I helt fin stand. Er også et helt nytt stempel.
Coil --> Alle ledninger er iallefall riktig koblet.
Forgasser --> Er renset og vasket godt.

Hva mer kan jeg se på?

NB! Det er en DERBI GPR 2006
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: FÃ¥r ikke startet mopeden

Post by mekkern »

bytt plugg... ;-)
Marioh
Posts: 4
Joined: 18 Mar 2008 12:58
MC: Derbi GPR 2006 50 ccm - 130km/t ?

Re: FÃ¥r ikke startet mopeden

Post by Marioh »

Den er byttet, prøvd med 2stk forskjellige.
tommyboy111
Posts: 12
Joined: 09 Jul 2008 16:28
MC: Motorhispania furia, har Hebo smallcap luftfilter, Metrakit Thrower effektannelgg, 19mm forgasser.
Location: Tønsberg

Re: FÃ¥r ikke startet mopeden

Post by tommyboy111 »

jeg hadde den samme puffinga fra potta. prøvde og rense den forgasseren så mange ganger ass... kjøpte ny til slutt da, også byttet jeg tilbake til 5ccm, nå går den men, fusker på et vist turtall. men tror det er forgasseren din som er blitt gåen vis jeg ikke er helt på jordet..
I am a professional
I will cut your testicles
Stuff em in your mouth where them lil shits belong!
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Re: FÃ¥r ikke startet mopeden

Post by Peligro »

Aner ikke hvordan den der sykkelen er oppbygd, men for meg høres det ut som tenningsfeil. Har du en føler/annen mekanisme på veiven som gir signal til elektronikken om veivposisjon etc? Hadde sjekket litt i de baner....
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Marioh
Posts: 4
Joined: 18 Mar 2008 12:58
MC: Derbi GPR 2006 50 ccm - 130km/t ?

Re: FÃ¥r ikke startet mopeden

Post by Marioh »

tommyboy111 wrote:jeg hadde den samme puffinga fra potta. prøvde og rense den forgasseren så mange ganger ass... kjøpte ny til slutt da, også byttet jeg tilbake til 5ccm, nå går den men, fusker på et vist turtall. men tror det er forgasseren din som er blitt gåen vis jeg ikke er helt på jordet..
Ok, jeg har en orginal forgasser liggenes tror jeg ("13"), er vell et forsøk å prøve den!
Marioh
Posts: 4
Joined: 18 Mar 2008 12:58
MC: Derbi GPR 2006 50 ccm - 130km/t ?

Re: FÃ¥r ikke startet mopeden

Post by Marioh »

Peligro wrote:Aner ikke hvordan den der sykkelen er oppbygd, men for meg høres det ut som tenningsfeil. Har du en føler/annen mekanisme på veiven som gir signal til elektronikken om veivposisjon etc? Hadde sjekket litt i de baner....
Nei dessverre, det har jeg nok ikke. Men syntes det er veldig merkelig at den gikk i noen mil, også kom fuskinga, så startet den litt (tente litt) også nå er den helt død.
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Re: FÃ¥r ikke startet mopeden

Post by Evje »

tommyboy111 wrote:jeg hadde den samme puffinga fra potta. prøvde og rense den forgasseren så mange ganger ass... kjøpte ny til slutt da, også byttet jeg tilbake til 5ccm, nå går den men, fusker på et vist turtall. men tror det er forgasseren din som er blitt gåen vis jeg ikke er helt på jordet..
Forgasser er ingen slitedel.

Ang mopeden tror jeg at det kan ha noe med stempelet å gjøre. Da tenker jeg på at sylinderpakninger kan være defekte, eller topplokket var ikke strammet til riktig. At tenningen ikke er som den skal kan også være. For å sjekke at tennplata er grei tar du ut de tre-fire ledningene som går fra tennplata til coilen og legger de mellom fingrene. Trill mopeden i 2 gir sånn 2-3 meter. Gjør det passe vondt i hånda er den ok. Så sjekker du coilen. Hvor vondt det er å teste coilen kommer ann på hvor langt inn du stikker fingeren. Stikke du den såvidt inn skal det bare stikke litt, men ikke noe særlig. Stapper du den helt inn gjør det litt vondt. Sjekk i allefall at tenninga funker. Er tenninga ok tror jeg du bør kikke på sylinder/stempel/toppsett/veivhus-simmeringer og forgasser.
Hei
AndyNsR
Posts: 306
Joined: 23 Jul 2007 21:50
MC: 02' Honda NSR Svart/sølv.
- Gianelli Effektanlegg
- Fjernet CDI sperra/plomberinga
- Powerfilter
- Fullt åpnet eksosventil
Location: Grimstad (sørlandet)

Re: FÃ¥r ikke startet mopeden

Post by AndyNsR »

Er ikke det at blandingsforholdet mellom luft og bensin er feil? Evt for stor/liten dyse?
Honda NSR 125 02'
Post Reply