http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?t=1382
Kort fortalt så har jeg i mine yngre dager kjørt en Honda MTX 50cc moped, og den har egentlig siden jeg fikk lappen bare ligget og samlet edderkopper og rust. Bor nå i byen, og tenkte at det kan være veldig hendig å ha en moped, så derfor tenkte jeg at jeg kan sette sammen denne mopeden igjen iløpet av vinteren. (Jeg er nå 23 år, og for gammel til å syns at det er teit å kjøre rundt på moped når man er over 18

Jeg har ingen tidligere erfaring med slikt tungt mekaniker arbeid på noe kjøretøy bortsett fra radiostyrte biler og fly, men føler meg relativt teknisk anlagt og har tenkt til å støtte meg mye til dette forumet, og haynes bok(hvis denne fortsatt er å få tak i). Så med deres hjelp håper jeg at jeg kommer igjennom dette og er eier av en tilnærmet strøken Honda MTX '93 til våren.
Budsjettet mitt er begrenset noe og jeg er primært interisert i å bruke mye tid, fremfor mye penger, men har satt en primær grense på 4000, men denne er mulig å endre på ettersom det alltid vil være ting som dukker opp etterhvert.
Jeg kommer til å ta bilder hver gang jeg skrur på den, så dere får en steg for steg "anvisning" i hvordan en mtx bygges opp igjen. Desverre så var den delvis demotert fra før, og får derfor ikke vist dere i detalj hvordan jeg har demontert alt sammen, men skal forklare alt sammen så godt jeg kan, og husker fra den første dagen for tre år siden jeg begynte å skru på min kjære.
Begynner med ett oversikts bilde :

Her kan dere se i hvilken stand mopeden er når jeg begynte, skal prøve å skrive noen ord om det. Manger ett speil til høyere på styret og oljelampa lyser konstant (gjorde det før), setet og tanken har jeg demontert, på undersiden av tanken er det noe rust, men tror bare dette er overflaterust, og burde ikke by på noe problem. Setet er fortsatt fint, og litt lær/plastikk fornyer burde gi det en helt ny gul farge. Bremsen foran virker som den fortsatt funker perfekt, selv om det er litt vanskelig å bedømme når den står slik, forhjulet begynner å bli litt gammel og det er på høy tid med litt ny gummi. Som dere kanskje kan se (og hvis ikke har dere ikke noe å gjøre med å mekke ei sykkel) er motoren tatt av, og grunnen til det er at jeg skal bytte sylinder og stempel, ettersom den har blitt kjørt uten olje en gang, og det har kommet riper på innsiden. Den gikk fortsatt når jeg sluttet å kjøre mopeden, men bare så vidt.

Som dere kan se har den ikke gått så veldig langt, og jeg føler at den kan få ett fint liv igjen på veien etter litt kjærlighet og omtanke.

Som dere kan se her, så har sylinderen sett sine bedre dager, og har faktisk vært ute i friluft i noen år nå, og det kan ses, og har derfor ingen håp overhodet at denne kan brukes igjen, er vel egentlig heller ikke interisert i det av denne grunn :

For en tid tilbake imens den var i kjørbar stand, så fikk den seg ett lite smell på potta, og verkstedet måtte lage nye gjenger til potta, noe som virker litt vanskelig å kunne remotere noe som helst på, og tror det ikke det er verdt det ekstra bryderiet. Bedre å få tak i en ny sylinder.

Her møter jeg min største utfordring når det gjelder denne mopeden tror jeg. Som dere kan se (jeg er ikke sikker på alle de tekniske ordene, og kaller derfor denne veivakslen), er veivakslen fått noe rust på seg, og jeg kan gjette meg til såpass at jeg ikke burde bruke denne som den er, det har stått åpent sånn en god stund, og tror derfor det er lurt å bytte ut denne, kjedelig å bruke så mye tid på noe og ikke gjøre en skikkelig jobb.

Her er ett bilde av den fremfre lyddemper, og selv om den er litt rusten, tror jeg fortsatt den kan ha en fremtid som lyddemper, og med litt pussing og maling så ser den sikkert kuul ut også.

Bakre lyddemper viser ingen tegn til rust engang, men etter hva jeg kan se virker den ganske tett, og vil nok gjøre jobben vanskeligere for motoren. Ettersom det er veldig viktig for meg at mopeden skal bli så orginal som mulig vil jeg ikke bytte den ut med noen annen type og skal prøve så godt jeg kan å beholde denne delen.

Så kan dere se en kilde til bekymring. Dette tannhjulet lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre med. Det virker nemlig løst. Den snurrer fritt uten motstand når mopeden står i fri, men virker vinglete. Jeg har ingen anelse om hvordan denne skal være. Kjedet virker også ganske rustent, og tror det vil være tryggest om jeg bytter dette også. Jeg vil også måtte finne ut hvorfor det er så mye olje i det området (det ser dere kanskje?), tenker meg at det er en lekasje ett sted, og ikke bare ett resultat av dårlig vask...

Helt tilslutt vil jeg bare visere dere arbeidsbordet mitt.

Jeg vil gjerne gjøre oppmerksom på at dette kommer til å bli noe ala en byggetråd, der jeg gjerne kommer til å spørre om alt mulig rart, ettersom jeg ikke er så flink med slike ting. Jeg hadde satt stor pris på om dere som leser dette, følger med på tråden og kikker innom til tider og ser om jeg har noen spørsmål, det hadde jeg satt veldig pris på,(kanskje en notifyer fra denne tråden?) og vil føle det betryggende at jeg ikke går inn i ett slikt prosjekt helt alene.
Kommer tilbake med mer detaljer av teknisk art i morgen eller tirsdag for å kunne høre deres meninger om hva som må byttes osv.
Takk for at dere gadd å lese igjennom dette!
Med vennlig hilsen
Steffen Hall