Prosjekt: Honda MTX gjennoppliving tråd (bilder!)

Prat om moped & scooter.
lancaster

Prosjekt: Honda MTX gjennoppliving tråd (bilder!)

Post by lancaster »

Heisann. Aller først vil jeg gjerne linke til min forrige tråd, slik at dere vet hva som skjer her.

http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?t=1382

Kort fortalt så har jeg i mine yngre dager kjørt en Honda MTX 50cc moped, og den har egentlig siden jeg fikk lappen bare ligget og samlet edderkopper og rust. Bor nå i byen, og tenkte at det kan være veldig hendig å ha en moped, så derfor tenkte jeg at jeg kan sette sammen denne mopeden igjen iløpet av vinteren. (Jeg er nå 23 år, og for gammel til å syns at det er teit å kjøre rundt på moped når man er over 18 ;) )

Jeg har ingen tidligere erfaring med slikt tungt mekaniker arbeid på noe kjøretøy bortsett fra radiostyrte biler og fly, men føler meg relativt teknisk anlagt og har tenkt til å støtte meg mye til dette forumet, og haynes bok(hvis denne fortsatt er å få tak i). Så med deres hjelp håper jeg at jeg kommer igjennom dette og er eier av en tilnærmet strøken Honda MTX '93 til våren.

Budsjettet mitt er begrenset noe og jeg er primært interisert i å bruke mye tid, fremfor mye penger, men har satt en primær grense på 4000, men denne er mulig å endre på ettersom det alltid vil være ting som dukker opp etterhvert.

Jeg kommer til å ta bilder hver gang jeg skrur på den, så dere får en steg for steg "anvisning" i hvordan en mtx bygges opp igjen. Desverre så var den delvis demotert fra før, og får derfor ikke vist dere i detalj hvordan jeg har demontert alt sammen, men skal forklare alt sammen så godt jeg kan, og husker fra den første dagen for tre år siden jeg begynte å skru på min kjære.

Begynner med ett oversikts bilde :

Image

Her kan dere se i hvilken stand mopeden er når jeg begynte, skal prøve å skrive noen ord om det. Manger ett speil til høyere på styret og oljelampa lyser konstant (gjorde det før), setet og tanken har jeg demontert, på undersiden av tanken er det noe rust, men tror bare dette er overflaterust, og burde ikke by på noe problem. Setet er fortsatt fint, og litt lær/plastikk fornyer burde gi det en helt ny gul farge. Bremsen foran virker som den fortsatt funker perfekt, selv om det er litt vanskelig å bedømme når den står slik, forhjulet begynner å bli litt gammel og det er på høy tid med litt ny gummi. Som dere kanskje kan se (og hvis ikke har dere ikke noe å gjøre med å mekke ei sykkel) er motoren tatt av, og grunnen til det er at jeg skal bytte sylinder og stempel, ettersom den har blitt kjørt uten olje en gang, og det har kommet riper på innsiden. Den gikk fortsatt når jeg sluttet å kjøre mopeden, men bare så vidt.

Image

Som dere kan se har den ikke gått så veldig langt, og jeg føler at den kan få ett fint liv igjen på veien etter litt kjærlighet og omtanke.

Image

Som dere kan se her, så har sylinderen sett sine bedre dager, og har faktisk vært ute i friluft i noen år nå, og det kan ses, og har derfor ingen håp overhodet at denne kan brukes igjen, er vel egentlig heller ikke interisert i det av denne grunn :

Image

For en tid tilbake imens den var i kjørbar stand, så fikk den seg ett lite smell på potta, og verkstedet måtte lage nye gjenger til potta, noe som virker litt vanskelig å kunne remotere noe som helst på, og tror det ikke det er verdt det ekstra bryderiet. Bedre å få tak i en ny sylinder.

Image

Her møter jeg min største utfordring når det gjelder denne mopeden tror jeg. Som dere kan se (jeg er ikke sikker på alle de tekniske ordene, og kaller derfor denne veivakslen), er veivakslen fått noe rust på seg, og jeg kan gjette meg til såpass at jeg ikke burde bruke denne som den er, det har stått åpent sånn en god stund, og tror derfor det er lurt å bytte ut denne, kjedelig å bruke så mye tid på noe og ikke gjøre en skikkelig jobb.

Image

Her er ett bilde av den fremfre lyddemper, og selv om den er litt rusten, tror jeg fortsatt den kan ha en fremtid som lyddemper, og med litt pussing og maling så ser den sikkert kuul ut også.

Image

Bakre lyddemper viser ingen tegn til rust engang, men etter hva jeg kan se virker den ganske tett, og vil nok gjøre jobben vanskeligere for motoren. Ettersom det er veldig viktig for meg at mopeden skal bli så orginal som mulig vil jeg ikke bytte den ut med noen annen type og skal prøve så godt jeg kan å beholde denne delen.

Image

Så kan dere se en kilde til bekymring. Dette tannhjulet lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre med. Det virker nemlig løst. Den snurrer fritt uten motstand når mopeden står i fri, men virker vinglete. Jeg har ingen anelse om hvordan denne skal være. Kjedet virker også ganske rustent, og tror det vil være tryggest om jeg bytter dette også. Jeg vil også måtte finne ut hvorfor det er så mye olje i det området (det ser dere kanskje?), tenker meg at det er en lekasje ett sted, og ikke bare ett resultat av dårlig vask...

Image

Helt tilslutt vil jeg bare visere dere arbeidsbordet mitt. :)

Jeg vil gjerne gjøre oppmerksom på at dette kommer til å bli noe ala en byggetråd, der jeg gjerne kommer til å spørre om alt mulig rart, ettersom jeg ikke er så flink med slike ting. Jeg hadde satt stor pris på om dere som leser dette, følger med på tråden og kikker innom til tider og ser om jeg har noen spørsmål, det hadde jeg satt veldig pris på,(kanskje en notifyer fra denne tråden?) og vil føle det betryggende at jeg ikke går inn i ett slikt prosjekt helt alene.

Kommer tilbake med mer detaljer av teknisk art i morgen eller tirsdag for å kunne høre deres meninger om hva som må byttes osv.

Takk for at dere gadd å lese igjennom dette!

Med vennlig hilsen
Steffen Hall
Last edited by lancaster on 12 Sep 2005 00:20, edited 1 time in total.
Kriz

Post by Kriz »

Lol ... hvis du ikke vet hva et drev er kan du nok glemme det :9 dessuten tror jeg aldri den motoren det går igjen, sylinder, veiv og alt er jo rustent
lancaster

Post by lancaster »

Japp, er klart over det. Drev ja, høres bedre ut.
ChristR

Post by ChristR »

Har noe orginal deler til mtx hvis du har lyst på.. Si ifra hva du trenger, så sjekker jeg hva jeg har.

Dette har jeg iallefall ikke:
Tank.
Baklys.
Sal.
Motorblokk.
Felger.
Dempere/svingarm.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
NeoNxiX

Post by NeoNxiX »

Oi er det skilt på den også :lol:
My Lovely Rieju Rs2 Matrix 2003 modell
_Adler_

Re: Prosjekt: Honda MTX gjennoppliving tråd (bilder!)

Post by _Adler_ »

lancaster wrote: Her møter jeg min største utfordring når det gjelder denne mopeden tror jeg. Som dere kan se (jeg er ikke sikker på alle de tekniske ordene, og kaller derfor denne veivakslen), er veivakslen fått noe rust på seg, og jeg kan gjette meg til såpass at jeg ikke burde bruke denne som den er, det har stått åpent sånn en god stund, og tror derfor det er lurt å bytte ut denne, kjedelig å bruke så mye tid på noe og ikke gjøre en skikkelig jobb.
Den mest rustne delen kaller en veiva, det andre er vell veivakselen, om jeg ikke tar helt feil. Har sykkelen stått ute i mange år?
Isåfall er det veldig dumt, for tror den hadde vært i langt bedre stand om den hadde blitt oppbevart innendørs, eller i alle fall i ly for regnet. En annen ting som jeg også syns er rart er at ikke noe har dekt til veivhusåpningen, sylinderen kunne jo i alle fall vært montert over slik at veiva m.m ikke ville vært så satt ut for vær og vind. :?

Image

Bakre lyddemper viser ingen tegn til rust engang, men etter hva jeg kan se virker den ganske tett, og vil nok gjøre jobben vanskeligere for motoren. Ettersom det er veldig viktig for meg at mopeden skal bli så orginal som mulig vil jeg ikke bytte den ut med noen annen type og skal prøve så godt jeg kan å beholde denne delen.

Jeg ville ha kjøpt meg ny lyddemper, er ikke så dyrt heller. Sjekk denne linken:
Proma lyddemper
Image

Så kan dere se en kilde til bekymring. Dette tannhjulet lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre med. Det virker nemlig løst. Den snurrer fritt uten motstand når mopeden står i fri, men virker vinglete. Jeg har ingen anelse om hvordan denne skal være. Kjedet virker også ganske rustent, og tror det vil være tryggest om jeg bytter dette også. Jeg vil også måtte finne ut hvorfor det er så mye olje i det området (det ser dere kanskje?), tenker meg at det er en lekasje ett sted, og ikke bare ett resultat av dårlig vask...
Kjedet bør du definitivt bytte! Det området der så ikke noe fint ut... Mye rust. Den runde greia på det bildet er forresten clutchen. Har selv lite peiling på girsystemet på en girmoped.

Dette kommer til å bli en skikkelig vrien og stor restaureringsjobb! :D
Yamaha Aerox 2004

Image
lancaster

Post by lancaster »

Hei Adler!

Vel, den har stått i garasjen, og ja sylinderen har vært demontert en god stund, dette fordi jeg påbegynte dette egentlig for to år siden, men så ble det liksom ikke noe av. Den har egentlig stått litt inne og ute når jeg tenker meg om, ikke noe ideelt, men hadde orginalt en pose over det der, men den blåstevekk eller no, husker ikke helt, borte er den i alle fall.

Jeg har funnet ut nå at jeg skal prøve å få tak i enten en orginal sylinder eller en hel motor, dog jeg tror det blir vanskelig å få tak i, og er nesten redd for at jeg ender opp med en trimsylinder, noe som jeg egentlig ikke har lyst til, men før jeg gjør det skal jeg se hva jeg får gjort selv med den orginale sylinderen jeg har, den er jo ubrukelig så kan ikke gjøre det noe værre...

Den veiv akslen skal jeg prøve å enten få ut og bytte, eller få "slipt" den, det er kun overflate rust. Skal åpne opp girkassa og eksponere detta så jeg kan se hvor ille det egentlig er.

Ja, det blir en stor jobb, men jeg har tid, og jeg er fantastisk tolmodig bare jeg har en radio gående i bakgrunnen, så jeg tror faktisk at jeg skal klare dette her, er jo ingen umulighet! Har fikset meg en garasje jeg kan sitte i, i vinter, bare årne ei vifte ovn og håpe på at det blir en "litt" mild vinder i alle fall.

I helgen tar jeg første skikkelig inspeksjons runde og demonterer alt, dog skulle fryktelig gjerne ha fått tak i den haynes boken først altså. Må ta meg en runde imorra eller onsdag.

Ja, den dempern så ikke så ille ut må jeg si, men som sagt er viktig for meg at den blir lite lyd av disse greiene, så jeg skal teste ut å brenne ut den jeg har først, men tak for tipset, den er bokmerket og jeg skal ha den i bokhodet.

neo: Ja, er visst det, syns det er rart jeg ikke har fått noe avskiltningsbegjær, men men :)

ChristR: Det setter jeg kjempestor pris på altså, det hadde vært fantastisk! Jeg vet at "bagasjebrettet" mitt har brukket, og trenger ett slikt, det ser du faktisk på bildet også der, hadde vært flott om du kunne se etter.
_Adler_

Post by _Adler_ »

lancaster wrote:Den veiv akslen skal jeg prøve å enten få ut og bytte, eller få "slipt" den, det er kun overflate rust.
Ser ut som overflaterust, så tror nok muligens det skal gå hvis du sliper og polerer den skikkelig :)
Ja, det blir en stor jobb, men jeg har tid, og jeg er fantastisk tolmodig bare jeg har en radio gående i bakgrunnen, så jeg tror faktisk at jeg skal klare dette her, er jo ingen umulighet! Har fikset meg en garasje jeg kan sitte i, i vinter, bare årne ei vifte ovn og håpe på at det blir en "litt" mild vinder i alle fall.
Har tro på at du får det til :wink:
Ja, den dempern så ikke så ille ut må jeg si, men som sagt er viktig for meg at den blir lite lyd av disse greiene, så jeg skal teste ut å brenne ut den jeg har først, men tak for tipset, den er bokmerket og jeg skal ha den i bokhodet.

Man får ikke mer lyd pga. en lyddemper, det en lyddemper er er å dempe lyden. Den originale kommer til å bråke mer, hvis du ikke bytter demperwatt. Denne kan evn. skiftes ut med glava eller rockwool, om det er mulig på den du har nå ja... Er det mulig å demontere den originale lyddemperen din? Er det noen skruer, bolter eller poppnagler der?
Husk: Proma trimdeler er jevnt over av dårlig kvalitet.
Yamaha Aerox 2004

Image
lancaster

Post by lancaster »

Okei, nå er jeg skikkelig nysgjerrig, når noen sier at det vil funke dårlig med bare trimsylinder alene, og at jeg burde ha trimpotta og forgasser i tilegg....hva menes egentlig da, jeg er bare interisert i at den går som den skal jeg, at den går bra og som orginalt...

??? Begynner å få tak i litt deler nå, så er det ikke så lenge til jeg kan begynne å få litt resultater tror jeg.

Skal åpne opp i helga og se hvordan det ser ut inni herligheten...(der hvor veiva er)
_Adler_

Post by _Adler_ »

lancaster wrote:Okei, nå er jeg skikkelig nysgjerrig, når noen sier at det vil funke dårlig med bare trimsylinder alene, og at jeg burde ha trimpotta og forgasser i tilegg....hva menes egentlig da, jeg er bare interisert i at den går som den skal jeg, at den går bra og som orginalt...

??? Begynner å få tak i litt deler nå, så er det ikke så lenge til jeg kan begynne å få litt resultater tror jeg.

Skal åpne opp i helga og se hvordan det ser ut inni herligheten...(der hvor veiva er)
Den vil nok langt i fra funke dårlig når du har på kun trimsylinder, du vil nok kjenne effektøkning, toppfarten vil nok også øke (hvor mye vet jeg ikke). Du får sikkert også bedre bunndrag (altså bra trekkraft på lave turtall). Ønsker du ha mopeden så original som mulig kjøper du kun en trimsylinder, på slike gammle mopeder er det som oftest den originale sylinderen som er plomba :P
Hvis du kjøper effektanlegg og forgasser i tillegg vil den jo gå langt i fra originalt, men ønsker du å trimme er det en mulighet.

Vil du ha den så "original" som mulig, kjøp kun en trimsylinder og bruk heller pengene på andre deler.
Yamaha Aerox 2004

Image
lancaster

Post by lancaster »

Yes, er egentlig det jeg vipper mot nå.

Det eneste jeg er faktisk urolig for nå er veivakslingen, og mistenker at det kan bli en utfordring å dele motoren/girkassa, men, no pain no gain. Har endelig fått tak i boken jeg var ute etter, haynes, så da føler jeg meg litt bedre forberedt, selv om bildene i den boken kunne vært bedre, så er jo forumer en god hjelp.

Med hilsen
Steffen
RiP

Post by RiP »

Er det mye motstand når du prøver å svive rundt på veiva?
Litt overflate rust har vel aldri skadet noen, så om lagerene er fine så kan det være du slipper å bytte den :)

Jeg ville klart gått for en billig trimsylinder.

Ellers er det bare å ønske lykke til :)
02 Piaggio ZIP Lilla Metallic <- Herpa veiv
Leovince Touring, 47mm Malossi syl., Malossi Carbon Reeds,
SBS keramiske bremseklosser, Turtallsperre, 17.5 dellorto med #95 dyse, Powerfilter, Hebo vario og reim.
'91 Honda Prelude 2l 16v <- Rådebank
lancaster

Post by lancaster »

Overhodet ingen motstand, men jeg skal åpne opp motoren og bytte, har fått tak i en veiv fra en annen motor, pluss orginal sylinder og topplokk. Billig var det ikke, men som sagt, jeg er ute etter en orginal moped, og da koster det å være kar :p (veiv, topplokk sylinder og stempel kom på 1700, men sylinderen er nyborret i alle fall...) Har kommet frem til at jeg åpner opp motoren og bytter også alle lagre og simmeringer imens jeg er der, tror kanskje den svetter litt olje og da er det greit å bytte pakniger også.

Har nylig bestilt alt jeg trenger fra mc-deler, fremfre og bakre potte fra en kar her på forumet, og da har jeg alt jeg trenger.

Ser ut til at kostnaden blir på 5300 ,- . Begyner kanskje å bli på grensen til å være verdt det, men jeg har jo ikke tenkt til å selge den med engang, jeg skal bruke den selv også, og det rettferdigjør litt.
_Adler_

Post by _Adler_ »

Se der ja, du har jo fått til mye nå da, lancaster. Høres bra ut dette :D
Gleder du deg til å begynne å mekke?
Den potten, som du kjøpte av noen her på forumet, er det et effektanlegg eller er det en original potte? Husk å rens den da, slik som jeg skrev i den andre tråden.
Yamaha Aerox 2004

Image
lancaster

Post by lancaster »

Gleder meg masse! Men jeg tror jeg går rundt og tror at det ikke tar så mye tid, men så gjør det nok det :)

Det er en orginal potte som er nymalt. Så jeg var heldig der. Japp, den skal jeg rense, skal teste først din metode, virket som en litt mindre "farlig" metode.

Ja, har jobbet hardt, og blir morro å mekke. Har kjempe problemer allerede hehe, får ikke ut bolten som går igjennom bakdekket. Men det løser seg :D

Skal få tatt litt bilder imorgen på hva jeg gjør, da skal jeg gjøre meg ferdig med demontering slik at jeg er klar til å "bygge" opp igjen neste helg når jeg forhåpentligvis har fått alle delene.

Med vennlig hilsen
Steffen
Post Reply