Page 2 of 3
Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?
Posted: 20 Apr 2009 10:13
by neptyr
Kjører en Husky SM610, den har nå gått 3000km, og jeg må ha nytt bakdekk :/
Lurer på om det er generell bakhjulskjøring og mye akslerasjon som tar dem :p
Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?
Posted: 23 Apr 2009 12:46
by Fantomet
Nye dekk hvert år!
Dyrt - 4000kr!
Men så har jeg også en tung og kraftig sykkel - Kawa zx12r
(Har hørt at hvis du skal på tur med zx12r må du ha med ei Jerrykanne med bensin og ekstra dekk

føler etterhvert at det stemmer godt...)
Framhjulet blir spisst, og bakdekket blir flatt.
Kjører til corden kommer fram. (kjører ikke i regn)
Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?
Posted: 25 Apr 2009 01:49
by TomTom
neptyr wrote:Kjører en Husky SM610, den har nå gått 3000km, og jeg må ha nytt bakdekk :/
Lurer på om det er generell bakhjulskjøring og mye akslerasjon som tar dem :p
Hehe.. Flere i samme båt ja. Måtte skifte bakhjul sjøl på sm610 her forrige uke.Rulla snaue 5000km.
Mistenker at dine mistanker er riktige...

Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?
Posted: 07 Jul 2009 14:03
by PerTore
Fikk en teori når vi kjørte på snirklete vestlandsveier i helga:
-Når øslendinger bytter dekk, er de utslitte på midten, rett og slett pga. veikarakteren. På et utslitt "vestlandsdekk" er hele banen javn slitt. I.o.m. at de kjører vesentlig mer på dekksidene/hele dekkets bredde enn oss, får de vesentlig fler km ut av dekkene.
Kanskje vestlendingene i tillegg er "tøffere" m.t.p. nedlegg, fordi de har mye bedre trening på slike veier??
Noen som følger meg på den teorien?? Eller er jeg på vidda??
Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?
Posted: 07 Jul 2009 14:24
by maelling
Jeg tror det har noe med dekktype og gummiblanding også. Jeg har noen Bridgestone TH 01 R, og selv etter 14000 km har jeg noe igjen før jeg er på slitasjemerket. Dekket er på sin siste sesong, så jeg bytter til neste vår eller i vinter. Det hjelper nok med mye kneskrap så man bruker hele dekket, men så bytter man gjerne uansett fordi dekket begynner å bli eldre og tørt, og dermed farlig på vått føre. Men er man en biker som kjører 20-30 000 km i året, så bytter man vel hver sesong uansett og dekket rekker ikke å bli gammelt. Da kan det ha noe for seg å ligge nede i alle svinger. Jeg tipper vestlendingene muligens har flere artige "nedleggssvinger" og slikt muligens som gjør at man kjører friskere, men det er ikke godt å si.
Rundt her i Asker/Bærum/Oslo må du være ganske entusiastisk om du skal satse på å bruke sidene av dekkene mest mulig, for de fleste veier er ikke så svingete. Da kjører du i så fall på alle småveiene, men nå ser jeg det ikke som et stort mål å bruke kanten av dekket mest mulig, selv om jeg har fått brukt kantene en del

Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?
Posted: 10 Jul 2009 21:20
by Rimol
Kjøpte Metzeler M3 tidligere i år. Jeg kjører vel til tider litt raskere enn hva som står på skiltene. pluss litt morrokjøring på både fram og bakhjul. Har ikke kommet meg på bane enda men håper at det blir neste sessong

dekkene begynner å bli litt slitte men ikke noe merkbart.
Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?
Posted: 11 Jul 2009 19:47
by MowZ
og hvor langt har du kjørt? ..... hehe. Har nå rulla ca 7-8000 på mine metzeler M3 med mye aktiv kjøring og bakhjul + fremhjulskjøring. Er litt slitt men mange mil igjen.
Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?
Posted: 12 Jul 2009 00:05
by Babelfisken
PerTore wrote:Fikk en teori når vi kjørte på snirklete vestlandsveier i helga:
-Når øslendinger bytter dekk, er de utslitte på midten, rett og slett pga. veikarakteren. På et utslitt "vestlandsdekk" er hele banen javn slitt. I.o.m. at de kjører vesentlig mer på dekksidene/hele dekkets bredde enn oss, får de vesentlig fler km ut av dekkene.
Kanskje vestlendingene i tillegg er "tøffere" m.t.p. nedlegg, fordi de har mye bedre trening på slike veier??
Noen som følger meg på den teorien?? Eller er jeg på vidda??
På vidda blir dekkene slitt mest på midten.
Jeg må jo være usannsynlig tøff ettersom bakdekket som står på nå faktisk er utslitt på siden og ikke på midten? Og jeg er østlending!
Tror kanskje vestlendiger generellt er tøffere til å holde farta oppe på dårlige og smale veier og i dårlig vær, men svært mange østlendinger tar seg noen runder på favorittveiene på fritiden og da tror jeg nok svinghastigheten er på plass der også.
Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?
Posted: 12 Jul 2009 00:13
by Rimol
MowZ wrote:og hvor langt har du kjørt? ..... hehe. Har nå rulla ca 7-8000 på mine metzeler M3 med mye aktiv kjøring og bakhjul + fremhjulskjøring. Er litt slitt men mange mil igjen.
Er faktisk ikke sikker. husker ikke km når jeg skifta

men har vel kjørt 2-3000 på dem. kansje litt mere... er vel kansje ikke så mye slitt da men.
Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?
Posted: 12 Jul 2009 09:22
by Kawazzr
Det er flere ting enn kjørestil som påvirker dekkenes levetid.
Og det er ikke alltid sånn at "sportslige" dekk har veldig kort levetid heller!
Eksempel fra mine tidligere sykler.
Suzuki gsx 750es:
8000 km bak/ 5000 foran (Pirelli Phantom - 86)
11000 km bak/ 8000 foran (Metzeler ME (husker ikke)
Yamaha fj 1100:
25000 km bak/ 12000 foran (Avon)
15000 km bak/ 12000 foran (Pirelli Phantom/Demon)
18500 bak/ 4500 foran (Michelin radial)
12000 bak/ 10000 foran (Michelin radial, den mest sportslig utgave r - husker ikke navnet da dette er lenge siden)
Det som virker rart er at dekkene holder veldig mye lengre på fj'n, til tross for at disse har høyere hastighets kode og mykere blanding.
Kjedet holdt også en halv gang lenger på fj'n selv om de var av eksakt sammen type (D.I.D. 50 ZL)
Med til historien hører at jeg også fikk mer erfaring, og at fj'n ble kjørt endel friskere enn gsx'en.
Hørte en gang en politimann si at de ikke hadde (tror det var R100) p.g.a. av den spiste bakdekk, i motsetning til (tror det var R90)!!
Ellers er det ingen tvil om at dekk har godt av litt banekjøring så en får slitt av "kantene".
Dekkene forblir gode å kjøre på til mønstret når minimums grensen på den måten.
Synes jeg har fått en "ny" sykkel hver gang den har vært på Rudskogen!
Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?
Posted: 12 Jul 2009 13:44
by Kimmie
Eg har nettopp passert 6200 km med mine Bridgestone BT015 dekk, står på 2008 mod ZX-6R. Er litt flate men kan vel ikkje forvente noko anna etter 400 mil på autobahn og diverse andre vegar nede i Europa

Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?
Posted: 15 Jul 2009 16:47
by TageSK
moonlit wrote:Metzeler Z6 roadtec, får kanskje 10.000 ut av dem. Må bytte en gang i sesongen, helst oftere...
Kjører mye aktivt, men mange lange motorvei-transportetapper også.
De blir flate på midten :/
Jeg trodde Metzeler Z6 skulle være et alternativ til Tourance, men med mye lenger levetid; har jeg misforstått?
På min BMW R1150GS skifter jeg dekk hvert år uansett kjørelengde; nye dekk er en billig forsikring.
Mye kjøring i 140 km/t på Autostrada, ca 5.000 km med passasjer, og ca 5.000 km pr år med passasjer og full oppakning (sykkelen rundt 500 kg).
Mine Tourance er pumpet hardere enn BMW anbefaler, og varer ca 15.000 km med dette kjøremønsteret.
[TaSK]
Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?
Posted: 15 Jul 2009 23:17
by Ola M
Har en liten teori om at når man eter mil i slikt tempo som du gjør Tage, så varer dekkene lengre. Dvs en som gjør 12 000 på 6 mnd har fått mer ut av dekkene enn en som brukte to år. Ikke mye vitenskap bak denne teorien må jeg innrømme.
Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?
Posted: 16 Jul 2009 12:25
by TageSK
Ola M wrote:Har en liten teori om at når man eter mil i slikt tempo som du gjør Tage, så varer dekkene lengre. Dvs en som gjør 12 000 på 6 mnd har fått mer ut av dekkene enn en som brukte to år. Ikke mye vitenskap bak denne teorien må jeg innrømme.
Her er en teori: Jo hardere gummien blir, jo fortere slites den (fordi den ikke føyer seg efter underlaget).
Teori!
[TaSK]
Re: Hvor mye får dere ut av dekkene?
Posted: 09 Apr 2012 18:01
by Gammelgutt
Tourance exp på en f650gs twin holdt 20000 km for meg. Da var bakdekket temmelig flatt og mønsteret midt på var utslitt (2-3cm midt på).
På en Hyosung gt250 holdt et Michelin Pilot Road 2, 190000 km.
Kjører nå på Michelin Anakee 2 på BMWen, spent på hvor langt det går. Dette bakdekket overasker meg på sleip bløt jordbakke, det tar seg fram. I dag har jeg prøvd det på bløt sne og det fungerer der også. Men på is er det glatt, hadde en tur i bakken 29/12-2011 på underkjølt asfalt.