På de fleste korte ferjeturer behøver du ikke tenke på å stroppe.
Har aldri stroppet på Moss/Horten og den bruker vi mye.
Men har det vært dårlig vær så innrømmer jeg at jeg har blitt ved sykkelen (de andre har gått opp og syntes jeg er litt vel engstelig for velt), men den har aldri vært i nærheten av å velte selv om mc har gynget med sjøgangen.
Skal du på ferie/langtur hvor du vet at du skal kjøre flere ferger er det to ting du bør ta med:
Min. to stk egne stropper og en ski/borrelås-reim til bremsen.
(bremseanlegget tåler at du drar til moderat. Du skal ikke dra til det du hæler og orker, men til bremsen tar godt tak...)
Et sitteunderlag av typen sammenleggbart fungerer veldig bra til å legge over setet.
Ferjene skal ha stropper, men renhet, antall og kvalitet varierer.
Gjør deg kjent på forhånd med hvor på sykkelen du kan feste stropper ellers. Snakk med forhandleren om du er usikker.
Du får også spesialstropper som er beregnet på å feste i styret. (Oxford)
Jeg har også hørt om de som har en strikk de fester i sidestøtta og foran et sted for å hindre at støtta spretter opp dersom sykkelen av en eller annen grunn skulle "lette", noe jeg aldri har hørt om.
Når en sykkel skal stroppes skal den ALDRI stå på midtstøtten eller en annen stiv støtte. Sykkelen skal dras godt ned på fjæringen slik at den står støtt. Står den på en stiv midtstøtte risikerer du at den vibrerer og småhopper rundt og til slutt detter av støtta. (smertelig erfart ved transport av mc på tilhenger! Det var ikke jeg som hadde stroppet den og den gangen visste jeg ikke bedre...)
En korrekt stroppet sykkel står faktisk ikke på noen av støttene sine, men holdes på plass av stroppene.
(lært av racinggutta)
På veldig mange ferger får mc lov til å kjøre først på. Sett forhjulet i forlemmen, sett sykkelen på sidestøtten og sett alltid sykkelen i gir.
Det holder på de korte turene når været er greit.
Og min erfaring er at gutta på fergene er flinke til å si fra ved høy sjø.
Moss/Horten har til og med sagt fra når de møter brottsjø etter kryssende båter også.
Er du usikker så bli ved sykkelen. Ikke sitt på den, men vær der og observer hvordan den oppfører seg. Da blir du etterhvert trygg på når du kan gå fra den og ikke. (Jeg er fortsatt mer pysete enn gubben der...)
Gjør deg klar og sitt alltid klar på sykkelen før fergen legger til. Hold forbremsen inne og ha sidestøtta nede helt til ferjen faktisk har lagt til.
Og vær forberedt på litt bevegelse i sykkelen når fergen treffer kaia.
Hvis vi skal sørover (Kristiansand) tar vi alltid Moss/Horten. Ferja er et fint avbrekk og turen begynner liksom ikke før på Hortensida. Kjører du rundt har du allerede sittet på sykkelen en stund når du passerer Horten, og begynner kanskje allerede å bli sliten?
Vi kjørte Rv17 for et par år siden og det var kun på to av fergene mannskapet ba oss stroppe.
Håper noen fant litt nytte i det her
God tur!
-FemFerjepyse-