Honda MTX 50cc 1993 stått i noen år
Sjekket vognkortet idag, og den er jo pokker meg 93 modell, og ikke 95 som jeg først trodde. Men det endrer vel ikke så mye det tenker jeg...
Skal få oversikt imorgen over hva jeg trenger av deler, og kommer til å prøve å få tatt en del bilder, som jeg kan legge ut her, også kan dere også kanskje bedømme hva som må gjøres.
Med Vennlig hilsen
Steffen
Skal få oversikt imorgen over hva jeg trenger av deler, og kommer til å prøve å få tatt en del bilder, som jeg kan legge ut her, også kan dere også kanskje bedømme hva som må gjøres.
Med Vennlig hilsen
Steffen
Ja, trimsylinderen må være laget for blokka. F.eks. en kan ikke sette på samme trimsylinder på en MTX som på en TSX f.eks. Den må være laget for mopeden. Med trimsylinder vil du få bedre effekt, toppfarten og aksen vil øke, men den blir først og fremst sterkere. Hele greia med en trimsylinder er at den har større borring og mer cc (kubikk). Den har også større porter: åpningene inne på innsiden av sylinderen som bensinen som kommer fra veivhuset strømmer gjennom. Dette fører til at sylinderen får mer bensin og også mer effekt.lancaster wrote: Men en ting jeg ikke helt skjønner her, ang sylindre. Det finnes egene sylindre som passer til mtx blokka? Og det er helt kurant å bytte ut sylinderen fremfor å borre og kjøpe passende stempel?
Er det kun potta som "bestemmer" hvordan lyden blir?
Med vennlig hilsen
Steffen
Jeg ville som sagt kjøpt en trimsylinder, tror det blir dyrt å få borret den opp + skaffe et større stempel som passer til MTX. Hvis du vil ha den i original stand bør du nok borre opp den originale. Husk at hvis den originale sylinderen er laget i hardchrome er det ikke mulig å borre den. Er den laget av støpejern er det mulig.
Eksosanlegget har mye å si når det gjelder lyden, som oftest gjelder det at jo tykkere veggene på eksosanlegget er jo mindre lyd blir det. Lyddemperen har også mye å si, er lyddemperwatten dårlig vil den bråke mer. En trimsylinder vil gi en annen lyd, pga. at det er mer kubikk blir også lyden ofte dypere og finere, men det avhenger jo også av hva slags eksosanlegg en har.
Håper dette hjalp deg litt.
Yamaha Aerox 2004

Men uten å bytte drev, så vil toppfarten kun kunne øke ved hjelp av høyere turtall right? turtall = mer lyd...
Jeg sjekket ut denne express sylinderen de har hos mc-deler, og der følger jo med sylinderen, og det er jo den blokka med feste til potte også så jeg. Det er noe sånt jeg virkelig trenger, fordi jeg hadde ett lite uhell på en crosser bane engang da jeg slo ut potta og ødela gjengene til eksos hullet, ett verksted lagde noe saker til meg, men jeg tviler litt på om den lar seg montere igjen nå, har ikke prøvd, men er det mulig å få tak i noe sånt er jo det ideelt.
Okei, la oss si at jeg går for en slik trimsylinder, har fått høre at den er på rundt 70 ccm, og lest hos andre at den burde gi rundt 60-70 km/t..hvis jeg husker rett betyr det rundt 10 000 omd på det drevet jeg har nå i alle fall. Jeg kan tenke meg at det betyr endel mer bensinforbruk også? Dysen tipper jeg er en nippel som slipper inn bensin, og den må økes for å få rett blandingsforhold til luft og bensin...?
Grunnen til at jeg lener mot at jeg kanskje må ha den trimsylindern er nettopp dette med eksos festet, har sendt mail til mc-deler om de har noe litt nærmere originalt men får nok ikke svar før på mandagen.
Skal se om jeg får postet noen bilder idag når jeg kommer hjem.
Med vennlig hilsen
Steffen
Jeg sjekket ut denne express sylinderen de har hos mc-deler, og der følger jo med sylinderen, og det er jo den blokka med feste til potte også så jeg. Det er noe sånt jeg virkelig trenger, fordi jeg hadde ett lite uhell på en crosser bane engang da jeg slo ut potta og ødela gjengene til eksos hullet, ett verksted lagde noe saker til meg, men jeg tviler litt på om den lar seg montere igjen nå, har ikke prøvd, men er det mulig å få tak i noe sånt er jo det ideelt.
Okei, la oss si at jeg går for en slik trimsylinder, har fått høre at den er på rundt 70 ccm, og lest hos andre at den burde gi rundt 60-70 km/t..hvis jeg husker rett betyr det rundt 10 000 omd på det drevet jeg har nå i alle fall. Jeg kan tenke meg at det betyr endel mer bensinforbruk også? Dysen tipper jeg er en nippel som slipper inn bensin, og den må økes for å få rett blandingsforhold til luft og bensin...?
Grunnen til at jeg lener mot at jeg kanskje må ha den trimsylindern er nettopp dette med eksos festet, har sendt mail til mc-deler om de har noe litt nærmere originalt men får nok ikke svar før på mandagen.
Med vennlig hilsen
Steffen
Den sylinderen der så ikke noe fin ut, tviler på at det festet der kan repareres skikkelig. Nei ggå for en trimsylinder dulancaster wrote:Men uten å bytte drev, så vil toppfarten kun kunne øke ved hjelp av høyere turtall right? turtall = mer lyd...
Med vennlig hilsen
Steffen

Den vil nok bruke mer bensin når du har trimsylinder, må dyse opp da, altså montere større dyse. En dyse er en skrue (ofte gullfarget) med hull i midten som bensinen sprøytes gjennom. Jo større hull jo mer bensin får den. Dysen befinner seg i forgassen. Åpner du forgasseren vil du se en slags lang stake med en skrue inni, det er dysen. Denne staken står opp ned (er en del av den øvre delen/toppen av forgasseren) og står ned i flotørkammeret (den nedre delen av en forgasser, bunnen). Skrur du ut 2 skruer som fester bunnen med toppen vil du fort se hva jeg mener. Vet ikke hvilken dyse du evn. trenger hvis du kjøper trimsylinder. Alle dyser har et nummer (er inngravert i dysen), på mopeden min (originalt) var det en 80 dyse og kjører nå med 86, det skal visst nok være akkurat perfekt. Dysestr. som er passe kan avhenge fra forgasser og moped.
Honda MTX har sannsynligvis CDI boks, men den er ikke plombert på noen måte, så den er det nok ikke vits i å skifte ut.
Stemmer det du sier at det er mulig å rense eksosanlegget ved å f.eks. brenne potten innvendig. Skal komme med en liten guide om hvordan en gjør dette hvis du er interresert.
hvis en ikke gjør dette med jevne mellomrom vil den etterhvert "fylles" opp med belegg (størknet olje, sot osv.).
Håper dette hjalp deg en god del

Yamaha Aerox 2004

Virker litt sånn jalancaster wrote:Så absolutt Adler, for nesten følelsen av at du er den eneste som følger med på hva jeg driver med

Altså for å rense eksosanlegget gjør du følgende:
Ta av lyddpotta, for det er ikke den som skal renses. Det som skal renses er svanehalsen, den fremre delen av eksosanlegget for å si det på den måten.
Du tar enkelt og greit og heller bensin ned i svanen, til det renner ut på den andre enden. Så tenner du det på ved å f.eks. holde en fyrstikk framfor en av endene av svanen, så det tar fyr. Du kan også f.eks. bruke en tøybit som du stapper inn i enden, så dynke den i bensin og tenne på. Det vil jeg si er sikkrere, for bensin kan i visse situasjoner eksplodere, så vær forsiktig! Så lar du det brenne, ikke hell på mer bensin til du er helt sikker på at det ikke brenner fremdeles! Når svanen er skikkelig varm tar du og heller på noen bøtter med kaldt vann, dette gjør at stålet trekker seg fort sammen og belegget innvendig vil delvis løsne. Deretter tar du og banker på svanen med f.eks. en gummihammer, dette for å løsne alt belegget. Gjør alt dette ca. 2 ganger for beste resultat

Plumbo-metoden:
Denne metoden går ut på å rense eksosanlegget med plumbo (avløpsåpner). Da tar du og tetter igjen svanen i den ene enden, og heller på en god del vann, så heller du på en passelig mengde med plumbo (gjerne mye for det gir best effekt). Rist litt på svanen slik at plumboen får fordelt og blandet seg godt. Nå vil plumboen etse bort belegget og det blir riktig så blankt og fint. La dette stå en god stund for plumbo trenger tid for å virke skikkelig. La det gjerne stå noen timer. Så er det bare å helle alt ut og rense svanen med rikelige mengder vann. Gjennta gjerne denne prosessen flere ganger for å få best resultat

Du kan også bruke kaustisk sode, i stedenfor plumbo, om du vil det.
Jeg prøvde bensin metoden på det originale eksosanlegget mitt, men det funket ikke så bra. Er så plombert at ikke noe særlig kan brenne der, har også heller ikke separat lyddemper.

Husk at Plumbo og Kaustisk soda er etsende så unngå å få det på hud! Bruk helst (evn. tykke) gummihansker når du holder på.
Lykke til og håper dette hjelper deg!

Yamaha Aerox 2004

Altså, den delen som du kaller "fremre lyddemper" kalles svanehals. Den demper ikke lyden noe særlig, så det er rettest å kalle den svanehals, eller svanenlancaster wrote:Heisann! Vel, har fått anbefalt å helle en halv liter diesel, og litt bensin inni og tenne på...hvilken del, du sa "svane" delen, men jeg kunne tenkt meg å gjøre begge egentlig...

Det som du kaller, den "bakre lyddemperen", kan du rett og slett kun kalle lyddemper.
Håper du ser ting klarere nå

Yamaha Aerox 2004

Skal du rense svanehalsen med Kaustisk Soda er det lurt å la det stå en dag f.eks. slik at alt får løst seg skikkelig opp.
Ønsker du å fortsette å bruke denne tråden eller skal vi helst skrive i den andre som du har, altså "Prosjekt: Honda MTX gjennoppliving tråd (bilder!)"?
Blir bra dette i alle fall!
Ønsker du å fortsette å bruke denne tråden eller skal vi helst skrive i den andre som du har, altså "Prosjekt: Honda MTX gjennoppliving tråd (bilder!)"?
Blir bra dette i alle fall!

Yamaha Aerox 2004